၀ိဘဇၨ၀ါဒီသုိ႔ ေျဖရွင္းေျပာၾကားခ်က္
အပုိင္း(၁)
(ပစၥဳပၸန္ကမၼဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ အေၾကာင္း)

၀ိဘဇၨ၀ါဒီေရ …
ခင္ဗ်ားက ပစၥဳပၸန္ကမၼ၀ါဒဗုဒၶဘာသာလို႔ ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္က အသိေပးထား
တာကို တကယ္မသိခ်င္ပါဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ သိေအာင္ေျပာျပလည္း ေျပာတာပဲရွိမွာပါပဲ၊
ခင္ဗ်ားအေနနဲ႔ ဘာမွသိႏိုင္မွာမဟုတ္ဘူးဆိုတာ က်ေနာ္ အတိအက်ေျပာရဲပါတယ္။
ခင္ဗ်ားက အြန္လိုင္းမွာ (မိုးျပာမ်ား ဖတ္ရန္)လို႔ ေရးတင္ထားလို႔ အျခားေသာ
ပစၥဳပၸန္ကမၼ၀ါဒဗုဒၶဘာသာကို သိခ်င္လို႔ ေလ့လာေနသူမ်ားလည္း သိရွိႏိုင္ဖို႔ ရည္ရြယ္ ၿပီး
ပစၥဳပၸန္ကမၼ၀ါဒီတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ရွင္းျပလိုက္ပါတယ္။ က်ေနာ္ ဘယ္ေလာက္ပဲ
ေျပာေျပာ ခင္ဗ်ားကေတာ့ မ်က္စိပိတ္၊ နားပိတ္ၿပီး ဘယ္တုန္းမွ ဘယ္သူကမွ မိုးျပာလို႔
မေျပာဆိုခဲ့တာကို ဇြတ္အတင္း မဟားတရား မိုးျပာမ်ားလို႔ ေျပာဆိုေနလို႔ပါပဲ၊
ခင္ဗ်ားတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ဆို ေျဖေပးခ်င္စရာ တကယ္မေကာင္းပါဘူးဗ်ာ။ ရွိပါေစေတာ့။

ခင္ဗ်ားဟာ ပစၥဳပၸန္ကမၼ၀ါဒဗုဒၶဘာသာကို သိဖို႔မေျပာနဲ႔ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာကိုလည္း
မသိဘူး၊ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာကိုလည္း တကယ္မသိဘူး၊ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာကို
ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္တဲ့ ဘာသာ၀င္တစ္ေယာက္ျဖစ္ေပမယ့္ မိဘဘိုးဘြားအစဥ္အလာရ
ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္လာသူပဲ၊ ကုိယ္သိလို႔ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္သင့္တယ္ဆိုၿပီး
ဆည္းကပ္လာသူ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ ခင္ဗ်ားေျပာတာကိုၾကည့္ၿပီး သိႏိုင္ပါတယ္ဗ်ာ။
ေထရ၀ါဒနဲ႔ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာဆိုတာ ဘယ္တုန္းကေပၚလာတာလဲ၊ ပစၥဳပၸန္
ကမၼ၀ါဒဗုဒၶဘာသာဆိုတာကေရာ ဘယ္တုန္းက ဘာ့ေၾကာင့္ ေပၚလာတာလဲဆိုတာ
သိပ္သိဖုိ႔လိုအပ္ပါတယ္၊ ဗုဒၶသာသာနာရဲ႕ယေန႔ကာလထိ ဆင္းသက္လာတာကို မ်က္စိဖြင့္
နားစြင့္ၿပီး ေလ့လာပါဦးလို႔ က်ေနာ္အႀကံေပးခ်င္ပါတယ္ဗ်ာ၊ အခုေတာ့ က်ေနာ္ေလ့လာၿပီး
သိျမင္ထားတာေလးကို လမ္းစေလးအျဖစ္တင္ျပေပးလိုက္ပါတယ္ဗ်ာ။
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား လြန္ေတာ္မူၿပီးကေန ယေန႔ထိ ဗုဒၶသာသနာဟာ ႏွစ္ေပါင္း (၂၅၅၈)
ႏွစ္ရွိခဲ့ပါၿပီ၊ ဗုဒၶၶျမတ္စြာဘုရား လြန္ေတာ္မူၿပီးႏွစ္မွာပဲ ပထမသဂၤါယနာတင္ၾကပါတယ္၊
အဲဒီတုန္းက ဘယ္သံဃာဂိုဏ္းမွ မကြဲၾကေသးပါဘူး၊  (ဓမၼနဲ႔ ၀ိနယ)ပဲ ရွိပါေသးတယ္ဗ်ာ။
(အဘိဓမၼ)ဆိုတာ လားလားမွ မရွိေသးပါဘူး၊ ေနာက္ .. ဗုဒၶသာသနာ ႏွစ္တစ္ရာ(၁၀၀)မွာ
ဒုတိယအႀကိမ္ သဂၤါယနာတင္ၾကပါတယ္၊ သဂၤါယနာတင္ၾကတယ္ဆိုေပမယ့္ ဗုဒၶျမတ္စြာ
ဘုရားတပည့္ သံဃာေတြအားလံုး တစ္စုတစ္စည္း၊ တစ္ညီတစ္ညြတ္တည္း
မရွိေတာ့ပါဘူး၊စင္ၿပိဳင္ သဂၤါယနာတင္ၾကတာပါ၊ ဘာအေၾကာင္းျပဳၿပီး သံဃာကြဲၾကတာလဲဆိုရင္ (၀ိနယ)ကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး သံဃာကြဲၾကတာပါ၊ (ဓမၼ) ကေတာ့ လံုး၀ အကြဲအျပားမရွိေသးပါဘူး။
(၀ိနယ)ကို ျပင္ခ်င္တဲ့ သံဃာအုပ္စုက သိပ္မ်ားလြန္းတယ္၊ အဲဒီသံဃာေတြက
ေလာကလူသားေတြအတြက္ သာသနာ(အဆုံးအမ)ကို သယ္ေဆာင္လာတဲ့ လမ္းေၾကာင္း
(အက်င့္)က သိပ္က်ယ္ျပန္႔လြန္းလို႔ မဟာသံဃိကဂုိဏ္းလုိ႔ နာမည္ယူျပီး ေနာက္မွာ
မဟာယာနလို႔ျဖစ္လာပါတယ္၊(၀ိနယ)ကို မျပင္ခ်င္ၾကတဲ့ မေထရ္ႀကီးေတြအုပ္စုက
သိပ္နည္းလြန္းတယ္၊ အဲဒီ မေထရ္ႀကီးေတြက ေလာကလူသားေတြအတြက္ သာသနာ
(အဆုံးအမ)ကို သယ္ေဆာင္လာတဲ့ လမ္းေၾကာင္း (အက်င့္)က သိပ္ၿပီးအျမင္က်ဥ္း
လြန္းလို႔ (ဟီနယာန)လို႔ နာမည္တပ္တာခံရတယ္၊ ဒါေပမယ့္ အဲဒီလို (ဟီနယာန)လို႔
နာမည္တပ္တာကို မေထရ္ႀကီးေတြက လက္မခံၾကဘဲ မေထရ္ႀကီးေတြက ဦးေဆာင္
ၾကတာမို႔(ေထရ၀ါဒ)လို႔ အမည္ယူၾကပါတယ္ဗ်ာ။

မဟာယာန နာမည္ကို အဲဒီတုန္းက ယူလာၾကတာပါ၊ ဟီနယာနေခၚတဲ့
ေထရ၀ါဒက အဲဒီနာမည္ဟာတည္ၿငိမ္စြာ မရရွိေသးပါဘူး၊ ဗုဒၶသာသနာႏွစ္ (၂၃၅) ခုႏွစ္မွာ
တတိယသဂၤါယနာ တင္ၾကပါတယ္၊ အဲဒီမွာမွ (ဓမၼနဲ႔၀ိနယ) အျပင္ ေနာက္ထပ္ ဓမၼတစ္မ်ိဳး
ဗုဒၶသာသနာထဲကို ၀င္လာပါတယ္၊ အဲဒါကို (ဓမၼနဲ႔၀ိနယ)မွ အပိုအလြန္တရားျဖစ္လို႔
(အဘိဓမၼ)လို႔ ေခၚၾကပါတယ္ဗ်ာ။ အဲဒီမွာ မေထရ္ႀကီးေတြကလည္း ေထရ၀ါဒ       သာသာနာေတာ္ႀကီး တိုးတက္ျပန္႔ပြား ေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ေတာ္မူၾကပါတယ္၊ အာေသာက ရွင္ဘုရင္ႀကီးကလည္း အစြမ္းကုန္ ေထာက္ပံ့ေပးပါတယ္၊ အဲလို ဆရာဒကာ ညီညြတ္သြားတာေၾကာင့္
ေထရ၀ါဒသာသနာေတာ္ ႀကီးဟာ တစ္ရွိန္ထိုး တိုးတက္ျပန္႔ပြားသြားပါတယ္၊ ဒီသေဘာတရားကို ႏိုင္ငံေရး စစ္ေရး အျမင္ရွိရင္ ပိုၿပီးနားလည္သေဘာေပါက္ႏိုင္ပါတယ္ဗ်ာ။

မဟာယာန၀ါဒေရာ ေထရ၀ါဒပါ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားေဟာတဲ့ (ဓမၼ၀ိနယပိဋက) ကိုပဲ
ကိုင္စြဲၾကတာပါပဲ၊ ဘယ္ (ဓမၼ၀ိနယပိဋက)မွာမွ ေထရ၀ါဒေတြ မဟာယာန၀ါဒေတြ လံုး၀
(လံုး၀) မေဟာခဲ့ပါဘူး၊ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားေဟာခဲ့တဲ့ နိကာယ္ငါးရပ္ ပိဋကေတြကို
အႏွစ္ခ်ဳပ္လိုက္ရင္ အရိယသစၥာတရား ေလးပါးပါပဲ၊ အဲဒီ
အရိယသစၥာတရားေလးပါးကုိလည္း ဓမၼပိဋကထဲမွာပဲ
အျပည့္အစံု ေဟာထားပါတယ္၊ ၀ိနယပိဋကကေတာ့ ဓမၼကို သယ္ေဆာင္ၾကမည့္
သံဃာအဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ စည္းကမ္းဥပေဒကိုပဲ အျပည့္အစံု ေဟာထားပါတယ္ဗ်ာ။

ဓမၼကို အဘိဓမၼထဲမွာ အိပ္မက္ေယာင္လို႔ေတာင္ သြားမရွာလိုက္ပါနဲ႔၊ ဘာလို႔လဲ
ေမးရင္ အဘိဓမၼကုိ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား မေဟာခဲ့လို႔ပါပဲ၊ ေနာက္ပစၥဳပၸန္ကမၼ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ
ဆိုတာ ဘယ္တုန္းက ဘာေၾကာင့္ ေပၚလာရတာလဲဆိုတာ သိဖို႔ သိပ္လိုအပ္ပါတယ္၊
ပစၥဳပၸန္ကမၼ၀ါဒကို ဓမၼ၀ိဟာရီဆရာေတာ္ ဦးဥာဏဟာ (၁၉၈၃)ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီလ (၁၀)
ရက္ေန႔မွာ ေထရ၀ါဒသာသနာက အၿပီးပုိင္ ႏႈတ္ထြက္ကာ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရဌာနေပါင္းစံု၊
သံဃာဂိုဏ္းေပါင္းစံုကို အတိအလင္းေၾကညာၿပီး စတင္တည္ေထာင္ခဲ့တာပါပဲဗ်ာ၊
ဒါ့ေၾကာင့္ ဒီေနရာကေန က်ေနာ္ ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏနဲ႔ မိတ္ဆက္ေပးပါမယ္။

က်ေနာ္ ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏနဲ႔ ပရိသတ္ကို ေရွးဦးစြာမိတ္ဆက္
ေပးခ်င္ပါတယ္၊ပရိသတ္မ်ားအေနနဲ႔ ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ဦးဥာဏနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး
မမွန္မကန္ မက္ေဆ့ခ်္ (သတင္းေပးတာ)ရထားလို႔ အမွန္အကန္ သိခ်င္ေနတာေတြ
သိစရာေတြလည္း ရွိေကာင္း ရွိႏိုင္ပါတယ္၊ ဒါ့ေၾကာင့္ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏနဲ႔
ပရိသတ္ကို မိတ္ဆက္ေပးရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္ဗ်ာ။

ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏနဲ႔စပ္လို႔သိခ်င္စရာေတြက (ဓမၼ၀ိဟာရီ) ဆိုတာ
ဘာလဲ၊ ဘယ္လိုပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးလဲ၊ ဘယ္တုန္းက တရား သိျမင္တယ္လို႔ ၀န္ခံေျပာဆုိခဲ့တာလဲ၊
သူ႔ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လံုး ဘာေတြလုပ္လို႔ ဘာေတြျဖစ္ေနတာလဲဆုိတာေတြကို
ေမးခ်င္ျမန္းခ်င္သိခ်င္ၾကပါလိမ့္မယ္၊ ဒါေတြကိုပဲ ပရိသတ္နဲ႔ မိတ္ဆက္ေပးလိုက္ပါတယ္၊
(ဓမၼ၀ိဟာရီ) ဆိုတာ အရိုးရွင္းဆံုးေျပာရင္ (တရားနဲ႔ပဲ ေနသူ) လို႔ အဓိပၸာယ္ရွိပါတယ္။

(တရား) ဆိုတာေတြက မတရားတာ မမွ်တတာေတြရဲ႕
အျပန္ဆန္႔က်င္ဘက္ေတြမွန္သမွ်ဟာ
တရားတာ မွ်တတာေတြပါပဲ၊ အဲဒီ(တရား)ဆိုတာ ေရွာင္ၾကဥ္စရာေတြကို ေရွာင္ၾကဥ္ၿပီး
ေဆာင္စရာေတြကို ေဆာင္ေနတာပါပဲ၊ ေရွာင္ၾကဥ္စရာေတြဆိုတာက
ကံသခၤါရတရားေတြပဲ၊ ေဆာင္စရာေတြဆိုတာက အဲဒီကံသခၤါရတရားေတြကို
ေရွာင္ၾကဥ္လို႔ျဖစ္တဲ့ ၀ိသခၤါရတရားေတြပဲ၊ ဒီေတာ့ ကံသခၤါရတရားေတြဟာ မတရားတာ
မမွ်တတာေတြပဲ၊ မတရားတာ မမွ်တတာေတြျဖစ္လို႔အဲဒီ ကံသခၤါရတရားေတြကို
လူေရွာင္ၾကဥ္ရတာပဲ၊ လူေရွာင္ၾကဥ္ရမွာေတြကို မေရွာင္ၾကဥ္ရင္ လူ႔အသုိင္းအ၀ုိင္း
လူ႔အဖြဲ႔အစည္း လူသားေလာကႀကီးတစ္ခုလံုး ဘယ္ေတာ့မွ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမျဖစ္ဘူး။

ေရွာင္ၾကဥ္စရာေတြကို  ေရွာင္ၾကဥ္ရံုေလးမွ်နဲ႔ မၿပီးေသးဘူး၊ လူေဆာင္စရာျဖစ္တဲ့
၀ိသခၤါရတရားေတြကိုလည္း ေဆာင္ပါမွ လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္း လူ႔အဖြဲ႕အစည္း
လူသားေလာကႀကီးဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာျဖစ္လိမ့္မယ္၊ အဲဒီလိုျဖစ္လာဖို႔ ဆရာေတာ္က
ေရွ႕သြားေခါင္းေဆာင္စံျပပုဂၢိဳလ္အျဖစ္နဲ႔ မတရားတာ မမွ်တတာေတြကို ေရွာင္ၾကဥ္ျပီး
တရားတာ မွ်တတာေတြကို ေဆာင္ျပီးေနျပသူျဖစ္လို႔(ဓမၼ၀ိဟာရီ) လုိ႔ေခၚပါတယ္။

ဓမၼ၀ိဟာရီဆရာေတာ္ ဦးဥာဏဟာ ဘယ္လိုပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးလဲ ေမးတာအတြက္အေျဖက
ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏကို ေကာဇာႏွစ္ (၁၃၀၀) ျပည့္ႏွစ္၊နယုန္လဆန္း (၃)
ရက္၊ခရစ္ႏွစ္ (၁၉၃၈) ခုႏွစ္၊ ေမလ (၃၁) ရက္၊အဂၤါေန႔မွာအေရွ႕ေတာင္အာရွ၊အာစီယံ
ေဒသတြင္းႏိုင္ငံ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၊ မေကြးတိုင္းေဒသႀကီး၊ ပခုကၠဴခရိုင္၊ ၿမိဳင္ၿမိဳ႕နယ္၊
ေခါင္းကြဲေက်းရြာေန အဖဦးျမဒင္+အမိေဒၚလွဒြန္းတို႔မွ ေမြးဖြားခဲ့ပါတယ္။

(၁၉၄၃) ခုႏွစ္မွ (၁၉၅၂) ခုႏွစ္ထိ ဆရာေတာ္ အသက္(၅)ႏွစ္သားအရြယ္မွ (၁၄)
ႏွစ္သားအရြယ္ထိ ေက်ာင္းသားဘ၀ျဖင့္ နႏၵာရာမရြာဦးေက်ာင္းဆရာေတာ္ ဦးပညာ
ထံမွာဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ပညာကိုသင္ၾကားဆည္းပူးခဲ့ပါတယ္၊ ေကာဇာႏွစ္ (၁၃၁၄)ခုႏွစ္
နယုန္လကြယ္၊ ခရစ္ႏွစ္(၁၉၅၂)ခုႏွစ္ ဇြန္လ(၂၁)ရက္ စေနေန႔မွာ နႏၵာရာမရြာဦးေက်ာင္း
ဆရာေတာ္ဦးပညာကိုဥပဇၥ်ာယ္ျပဳၿပီး ရွင္သာမေဏဘ၀အျဖစ္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္၊
အဲဒီႏွစ္မွာပဲ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၊ မႏၲေလးတိုင္းေဒသၾကီး၊ မႏၲေလးခရိုင္၊
မႏၲေလးၿမိဳ႕မစိုးရိမ္ေက်ာင္းတိုက္သို႔ စာေပပရိယတၱိသင္ၾကားဆည္းပူးရန္
ေျပာင္းေရြ႕ေနထိုင္ခဲ့ပါတယ္။

ေကာဇာႏွစ္ (၁၃၂၀) ခုႏွစ္နယုန္လဆန္း (၃)ရက္၊ ခရစ္ႏွစ္ (၁၉၅၈)ခုႏွစ္ေမလ (၂၀)
ရက္၊အဂၤါေန႔မွာ နႏၵာရာမ ရြာဦးေက်ာင္း ဆရာေတာ္ ဦးပညာကိုဥပဇၥ်ာယ္ျပဳ၍ရဟန္း
ဘ၀အျဖစ္ ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ (၁၉၅၂)ခုႏွစ္မွ (၁၉၆၂)ခုႏွစ္ထိ မႏၲေလးျမိဳ႕မစိုးရိမ္ေက်ာင္း
တိုက္၌ ေနထိုင္သီတင္းသံုးကာ ဆရာေတာ္ သက္ေတာ္(၂၅)ႏွစ္ထိ မစိုးရိမ္ေက်ာင္းတိုက္
စာခ်နာယကဆရာေတာ္မ်ား မိုးေကာင္းေက်ာင္းတိုက္ေဒး၀န္းဆရာေတာ္
ဦးေဇာတိကာဘိ၀ံသ၊ ေ၀ယံဘံုသာေက်ာင္းတိုက္ ဆရာေတာ္ ဦးကလ်ာဏာဘိ၀ံသ၊
ေတာင္သမန္ေက်ာင္းတိုက္ ဆရာေတာ္ ဦးေကသ၀ါဘိ၀ံသ တို႔ထံငယ္၊လတ္၊ၾကီး၊
စာခ်တန္းစာေပပရိယတၱိမ်ားကုိ သင္ၾကားဆည္းပူးခဲ့ပါတယ္။

ဆရာေတာ္ သက္ေတာ္(၂၅)ႏွစ္ရဟန္း(၅)၀ါရ၊နိႆယည္းလြတ္ ၿပီးမွာ (၁၉၆၂) ခုႏွစ္မွ
(၁၉၆၇) ခုႏွစ္ထိ ေတာထြက္သြားကာ ပထမဦးဆုံး ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၊
မေကြးတိုင္းေဒသႀကီး၊ ပခုကၠဴခရိုင္၊ ေရစႀကိဳၿမိဳ႕နယ္၊ ရွင္မေတာင္အရပ္
ေတာရေက်ာင္းမွာသီတင္းသုံး ေနထုိင္ခဲ့ပါတယ္၊ ေနာက္မေကြးတိုင္း ေဒသႀကီး၊ပခုကၠဴခရိုင္၊ ၿမိဳင္ၿမိဳ႕နယ္၊ေခါင္းကြဲေက်းရြာအနီး အရြက္မေၾကြေတာရေက်ာင္းသို႔
ေျပာင္းေရြ႕သီတင္သုံးေနထုိင္ခဲ့ျပန္ ပါတယ္၊ ေနာက္စစ္ကိုင္းတိုင္းေဒသႀကီး၊ စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕နယ္၊
မင္းကြန္းေတာင္ရိုးစံေတာ္မူေတာင္သို႔ ေျပာင္းေရြ႕ကာ ေတာရေက်ာင္းမွာပဲ
သီတင္းသံုးေနထိုင္ကာ ပဋိပတၱိအလုပ္ကို အားထုတ္ေနခဲ့ပါတယ္။

ဒီလိုေနရင္း တစ္ေန႔မွာ ကိုယ့္မွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေနလို႔ ကိုယ္ရထားတဲ့တရားကို
ကိုယ္တိုင္စစ္ေဆးၾကည့္မိျပီး ကိုယ္ရတဲ့ ကိုယ္ေတြ႕တရားဟာ တကယ္တရား
ဟုတ္မဟုတ္၊ သူမ်ားေတြ တရားျပရိပ္သာႀကီးငယ္တည္ေထာင္ၿပီး တရားျပေနၾကသူေတြ
ရထားတဲ့တရားႏွင့္ တူမတူႏိႈင္းယွဥ္ၿပီး တိုက္စစ္ၾကည့္ခ်င္စိတ္ ျဖစ္ေပၚလာလို႔
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာတရားရတယ္လို႔ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားၾကတဲ့ဆရာေတာ္ေတြထံ
ခ်ဥ္းကပ္ျပီးတရားတိုက္စစ္ေဆးၾကည့္တာလည္းလုပ္ခဲ့တယ္။

အဲဒီလို တိုက္စစ္ေဆးၾကည့္ရာမွာလည္း ရည္ရြယ္ခ်က္(၃)ခ်က္ထားၿပီး
ေမးျမန္းေလွ်ာက္ထားခဲ့တယ္။
(၁)အခ်က္က- (တရားလုပ္ငန္းရဲ႕ပန္းတိုင္ ဘာျဖစ္တယ္) ဆိုတာသိရတဲ့အထိ ေပၚဖုိ႔
ေမးျမန္းစစ္ေဆးေလွ်ာက္ထားမယ္။
(၂)အခ်က္က- (အဲဒီဆရာေတာ္ေတြရဲ႕ ေဟာေျပာခ်က္ေတြဟာ ဗုဒၶေဟာေျပာခ်က္
ေဒသနာစဥ္နဲ႔ ကြာဟေနလွ်င္ ဘာ့ေၾကာင့္ကြာဟေနသလဲ)သိေအာ္ေမးျမန္းစစ္ေဆး
ေလွ်ာက္ထားမယ္။
(၃)အခ်က္က- (ရလဒ္ေတြဟာ ေလာကလူသား လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအေနနဲ႔ ဘယ္လို
အသံုးက်သလဲ) ဆုိတာသိေအာင္ ေမးျမန္းစစ္ေဆး ေလွ်ာက္ထားမယ္လို႔ ရည္ရြယ္ခ်က္
ထားၿပီး တရားရေနၾကတယ္လို႔ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားၾကတဲ့ဆရာေတာ္ေတြထံခ်ဥ္းကပ္
ေမးျမန္းခဲ့တယ္။

အဲဒီအခ်က္ (၃)ခ်က္မွာ တစ္ခ်က္ျဖစ္ေစ၊ ႏွစ္ခ်က္ျဖစ္ေစ ခ်ိဳ႕ယြင္းေနတာေတြ႕
ရင္အဲဒီတရားကို ဆက္မလုပ္ဘူးလို႔လည္း ဆံုးျဖတ္ထားတယ္။ တရားလုပ္ငန္းရဲ႕ပန္းတိုင္
မေဖာ္ႏိုင္ရင္ျဖစ္ျဖစ္၊ အဲဒီပန္းတိုင္ဟာ ဗုဒၶေဟာေျပာခ်က္ေဒသနာအစဥ္နဲ႔ ဆန္႔က်င္ေနရင္
ျဖစ္ျဖစ္၊ လက္ေတြ႕မ်က္ေမွာက္ဘ၀မွာ ဘာမွအသံုးခ် မရဘူးဆိုရင္ျဖစ္ျဖစ္ မလိုလားလို႔
အဲဒီလိုဆံုးျဖတ္ရျခင္းျဖစ္တယ္။

ဓမၼ၀ိဟာရီဆရာေတာ္ ဦးဥာဏ ခ်ဥ္းကပ္ျပီး ေမးျမန္းခံရတဲ့ဆရာေတာ္ေတြကေတာ့
စစ္ကိုင္းပရကၠမဆရာေတာ္၊ ဥာဏစာဂီဆရာေတာ္၊ မိုးကုတ္ဆရာေတာ္၊ ေက်ာက္သေဘၤာ
ဆရာေတာ္၊ ေ၀ဘူဆရာေတာ္၊ သဲအင္းဂူဆရာေတာ္၊ သန္လ်င္ေတာရဆရာေတာ္၊
ေတာင္တြင္းႀကီးဆရာေတာ္ရွင္ဥကၠ႒၊ ေၾကာင္ပန္းေတာရဆရာေတာ္ေတြနဲ႔သူတို႔ေတြရထားလို႔
ေဟာေျပာတဲ့တရားေတြကို တိုက္စစ္ေဆးၾကည့္ခဲ့တယ္။

အဲဒီလို  တိုက္စစ္ေဆးၾကည့္တာလုပ္ေတာ့ (သူတို႔ေတြ ရေနၾကတာဟာလည္း
တရားမဟုတ္သလိုကိုယ္ရေနတာဟာလည္း တရားမဟုတ္ဘူး)ဆိုတာ သိခြင့္ရခဲ့တယ္၊
ဆရာေတာ္ဟာ အဲဒီလုိသိခြင့္ရသြားေတာ့ (တရားဆိုတာဘာလဲ) သိဖို႔ သံဃာေတာ္ေတြ
ခ်ဥ္းကပ္ ေမးျမန္းခဲ့ၿပီးၿပီ၊ ေနာက္ဆံုးေမးစရာ တစ္ခုပဲ က်န္ေတာ့တယ္၊ အဲဒါကေတာ့
ဗုဒၶရဲ႕ ေဟာေျပာခ်က္ေတြဆီ ျပန္ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး ဗုဒၶေဟာေျပာခ်က္ေတြကိုဆက္စပ္ၾကည့္ဖို႔ပဲ
လို႔ စိတ္ကူးရခဲ့တယ္။

အဲဒီလို စိတ္ကူးရခဲ့တာ အတိုင္းစံေတာ္မူေတာင္မွာ ဗုဒၶေဟာေျပာခ်က္ (ဗ်ာကတဌာန
အဗ်ာကတဌာန) ပါဠိေတာ္ေတြကို ဆက္ဆက္စပ္စပ္ ေသေသခ်ာခ်ာ
ဖတ္မွတ္ကာ  ဗုဒၶေဟာေျပာခ်က္ကို  ၾကားရတဲ့အထိ  စဥ္းစားဆင္ျခင္ ႏွလံုးသြင္းတာ
(ေယာနိေသာမနသိကာရ)လုပ္လို႔ ေပၚလာတဲ့တရားဓမၼပံုစံနဲ႔ အေလ်ာ္က်င့္ပြားတာ
(ဓမၼာႏုဓမၼပဋိပတၱိ) လုပ္ခဲ့ပါတယ္၊ ဒီေလာက္ဆိုရင္ ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏဟာ
ဘယ္လိုပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးလဲ ေမးတာအတြက္အေျဖသိႏိုင္ေလာက္ၿပီထင္ပါတယ္။
(၁၉၆၇)ခုႏွစ္ မေကြးတိုင္းေဒသႀကီး၊  ပခုကၠဴခရုိင္ ၊ျမိဳင္ျမိဳ႕နယ္ ေခါင္းကြဲေက်းရြာအနီး
အရြက္မေၾကြေတာေက်ာင္းမွာ အရိယသစၥာတရားကို ေဖာ္ထုတ္သိျမင္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္လို႔
၀န္ခံေျပာဆိုခဲ့တာေၾကာင့္ ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏဟာ ဘယ္တုန္းကတရား
သိျမင္ခဲ့ပါတယ္လို႔၀န္ခံေျပာဆိုခဲ့တာလဲေမးတာအတြက္လည္းအေျဖသိႏိုင္ေလာက္ပါျပီ။

(၁၉၅၈)ခုႏွစ္ ေမလ (၂၀)ရက္မွ (၁၉၈၃) ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီလ (၉)ရက္ေန႔ထိ
ဓမၼ၀ိဟာရီဆရာေတာ္ဦးဥာဏဟာ အ၀ါေရာင္၀တ္ ေထရ၀ါဒထဲမွာရဟန္း၀ါ(၂၅)၀ါထိ
ေနထိုင္ခဲ့ၿပီး၊ မုိးျပာေရာင္၀တ္ကာ ဓမၼ၀ိဟာရီ (ပစၥဳပၸန္ကမၼ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ) အျဖစ္ျဖင့္
ယေန႔အခ်ိန္အထိ ဗုဒၶေဟာေျပာခ်က္ အရိယသစၥာတရားေတြနဲ႔စပ္တဲ့အေၾကာင္းအရာေတြ
ကိုပဲ ေဟာေျပာေရးသားတဲ့ အလုပ္ေတြကိုသာ သူ႔ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လုံး တစိုက္မတ္မတ္
မေလွ်ာ့ေသာဇြဲနဲ႔ အားထုတ္ေနခဲ့ပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏရဲ႕
ေဟာေျပာခ်က္အသံဖိုင္ တရားပြဲေပါင္း (၁၀၀၀)ေက်ာ္ထိရွိပါတယ္၊ ေရးသားၿပီး
စာအုပ္ေပါင္း(၆၀)ေက်ာ္ စာမ်က္ႏွာေပါင္း (၁၁၅၀၀)ေက်ာ္ထိရွိေနပါၿပီ။

ေနာက္ ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏဟာ (လူမႈအသိုင္းအ၀ိုင္း လူ႔အဖြဲ႕အစည္း
လူသားေလာကႀကီး အက်ိဳးစီးပြားျဖစ္ကာ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာျဖစ္ဖုိ႔ ဗုဒၶေဟာ
ေျပာခ်က္ အရိယသစၥာတရားေတြနဲ႔ စပ္တဲ့အေၾကာင္းအရာေတြကိုပဲ ေဟာေျပာေရး
သားမႈေၾကာင့္) ယခင္စစ္အစိုးရလက္ထက္က ပုဒ္မေတြအမ်ိဳးမ်ိဳးတပ္ၿပီး (၁၉၈၃)ခုႏွစ္မွာ
ေထာင္ဒဏ္(၃)ႏွစ္၊ (၁၉၉၁) ခုႏွစ္မွာ ေထာင္ဒဏ္ (၁၀)ႏွစ္၊ (၂၀၁၀) ခုႏွစ္မွာ ေထာင္ဒဏ္
(၂၀)ႏွစ္ခ်ခံရတာအျပင္ဆရာေတာ္ရဲ႕ဒကာဒကာမ ေဂါပကေတြထံမွ အလွဴေငြသိန္း
(၂၀၀)ေက်ာ္၊ ရန္ကုန္ ေျမာက္ဥကၠလာပ မုိးျပာျခံ၊ ပဲခူး(၁၀)မုိင္ကုန္း အရိယဥယ်ာဥ္ျခံ၊
မႏၲေလးရန္ကင္းေတာင္ေျခမိုးျပာျခံတို႔ကိုပါ သိမ္းဆည္းခ်ိတ္ပိတ္ထားတာခံေနရပါတယ္။

ဒါေတြကေတာ့ ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ဦးဥာဏဟာ သူ႔ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လံုး
ဘာေတြလုပ္လို႔ ဘာေတြျဖစ္ေနတာလဲ ေမးတာအတြက္ အေျဖကုိအက်ဥ္းခ်ဳပ္ၿပီး ေျပာျပ
လုိက္ပါတယ္၊ အက်ယ္သိလုိပါက ဓမၼ၀ိဟာရီဆရာေတာ္ရဲ႕ေဟာေျပာေရးသားခ်က္
ေတြကို www.ariythitsa.org နဲ႔ www.ariyathitsa.eu.pn မွာေလ့လာဆည္းပူး
မွတ္သားႏိုင္ၾကေစရန္ ပရိသတ္ကို မိတ္ဆက္ေပးတဲ့အေနနဲ႔ အသိေပးလိုက္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏဟာ ရဟန္း၀ါ (၂၅)၀ါထိ ေထရ၀ါဒ
သာသနာထဲမွာပဲ ရွိပါတယ္၊ ေထရ၀ါဒသံဃာေတြက အရိယသစၥာဓမၼကို မသိနားမလည္
ႏိုင္ၾကတာေၾကာင့္ အရိယသစၥာဓမၼကို ေဖာ္ထုတ္သိျမင္ၿပီးေဟာေျပာတဲ့ ဆရာေတာ္
ဦးဥာဏကို စ်ာန္မဂ္ဖုိလ္ေလာကုတၱရာတရားထူးကုိ လိမ္ညာ၀ါၾကြားတယ္ဆုိျပီး
စတုတၳပါရာဇိကနဲ႔ ဖ်က္ဆီးပစ္ၾကလို႔ ေထရ၀ါဒထဲက အၿပီးအပိုင္ႏႈတ္ထြက္ခဲ့ၿပီး
ဗုဒၶရဲ႕အရိယသစၥာဓမၼကို         ဆြဲကိုင္ကာ ပစၥဳပၸန္ကမၼ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းေတာ္အျဖစ္
ရပ္တည္ ေနတာပါဗ်ာ။ ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏဟာ စ်ာန္မဂ္ဖုိလ္ ေလာကုတၱရာ
တရားထူးကုိတကယ္ ရရွိထားသူျဖစ္လုိ႔ စတုတၳပါရာဇိကအျပစ္သင့္စရာ အေၾကာင္းလုံး၀
မရွိဘူး၊ျမန္မာႏုိင္ငံသာသနာသမုိင္းမွာ ေတာ္ေတာ္အက်ည္းတန္အရုပ္ဆုိးတဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြပဲ၊
ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏ တင္ျပတဲ့ (ကမၼ၀ါဒဒႆန)ကုိ ဖ်က္ဆီးမရလုိ႔ လူကုိ
ဖ်က္ဆီးပစ္ ၾကတာေၾကာင့္ ေထရ၀ါဒသံဃအဖြဲ႕အစည္းမွာ ဘယ္လုိမွ
အဖတ္ဆယ္မရေအာင္ မွားခဲ့ၾကတာပဲ၊ ဒါေတြ အားလုံး သမုိင္းမွတ္တမ္းေတြရွိပါတယ္။

ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏဟာ စ်ာန္မဂ္ဖုိလ္ ေလာကုတၱရာ တရားထူးကုိ
တကယ္ရရွိထားသူ မဟုတ္ဘဲ လိမ္ညာသူျဖစ္ခဲ့ရင္ ဖ်က္ဆီးတာခံရခ်ိန္ကေန ယေန႔ထိ
လူနဲ႔အတူ ကမၼ၀ါဒဒႆနဟာ ေလာကထဲမွာ ဘယ္လုိမွ မရွင္သန္ မရပ္တည္ႏုိင္ပါဘူး၊
အေသအခ်ာပဲ ေပ်ာက္ပ်က္သြားရမွာပဲ၊ အခုေတာ့ တကယ္ရရွိထားတာ မွန္လုိ႔
ပတၱျမားမွန္ရင္ ႏြံမနစ္ဖူးဆုိတဲ့ စကားပုံလုိ႔ပဲ၊ ဒီ(ကမၼ၀ါဒဒႆန)ကုိ ေဖာ္ထုတ္သိျမင္တဲ့
ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏကုိ ပထမအၾကိမ္ေထာင္(၃)ႏွစ္၊  ဒုတိယအၾကိမ္ေထာင္
(၁၀)ႏွစ္၊ တတိယအၾကိမ္ ေထာင္ႏွစ္ (၂၀) ဖိႏွိပ္ခံေနရတဲ့ၾကားထဲက ဓမၼ၀ိဟာရီ
ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏ တစ္ပါးတည္းဒီ(ကမၼ၀ါဒဒႆန)အသိအျမင္ရရွိထားရာကေန
လူေပါင္း (၁၀၀၀၀) တစ္ေသာင္းေက်ာ္ အသိအျမင္ရရွိတဲ့အထိ၊
တစ္ျမိဳ႕တစ္ရြာတည္းကေန ရြာ၊ျမိဳ႕၊ႏိုင္ငံေတြ  အႏွံ႔အျပားေရာက္ရွိ
သြားတာဟာ စ်ာန္မဂ္ဖုိလ္ေလာကုတၱရာတရားထူးကုိ ရရွိျပီး (ကမၼ၀ါဒဒႆန) ကုိ
ေဖာ္ထုတ္သိျမင္တဲ့ ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏအတြက္ အမွန္ကန္ဆုံး အခုိင္အမာ
သက္ေသပဲ၊ ဒီထက္ခုိင္မာတဲ့ သက္ေသမရွိဘူး၊ ဓမၼ၀ိဟာရီ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏဟာ
ေထရ၀ါဒသံဃအဖြဲ႕အစည္းက အာဏာပုိင္နဲ႔ေပါင္းျပီး ဖ်က္ဆီးတာခံရေပမယ့္  ဘယ္လုိ
အႀကပ္အတည္းႀကံဳႀကံဳ ရဟန္းသိကၡာကို ေယာင္လို႔ေတာင္မွ မစြန္႔ခဲ့တဲ့
သာသနာ့အာဇာနည္ အရိယာသူေတာ္ေကာင္း ရဟန္းေတာ္ပါ၊ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား
လြန္ေတာ္မူျပီး ႏွစ္ေပါင္း(၂၅၁၂)ႏွစ္ ၾကာမွ (ကမၼ၀ါဒဒႆန)ကုိ ရွားရွားပါးပါး
ေဖာ္ထုတ္သိျမင္ျပီး လမ္းညြန္ျပေပးႏုိင္တဲ့ ဗုဒၶသာ၀က ရဟန္းေတာ္ပါဗ်ာ။

ဒီေလာက္ဆိုရင္ ပစၥဳပၸန္ကမၼ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာဆိုတာ ေထရ၀ါဒကေန ကြဲလာတဲ့
ဂိုဏ္းကြဲမဟုတ္ပါဘူး၊ ေထရ၀ါဒနဲ႔ လံုး၀ အသြင္လည္း မတူဘူး၊ အသိအျမင္၀ိဇၨာလည္း
မတူဘူး၊ အက်င့္စရဏလည္း မတူဘူး၊  အဲဒါကို  (ငါနဲ႔ မတူ ငါ့ရန္သူ) လုပ္ၾကတာဟာ
အလြန္မေတာ္တဲ့ ျဖစ္ရပ္ပါဗ်ာ၊ ဒီစာေရးေနတဲ့အခ်ိန္ကေန ေနာက္ျပန္ေရတြက္ရင္
လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း(၃၀)ေက်ာ္ေလာက္ထိ ေထရ၀ါဒသံဃအဖြဲ႕အစည္းက
အာဏာပုိင္ေတြနဲ႔ေပါင္းျပီး သတင္းအေမွာင္ခ်ထားလုိ႔ ရေပမယ့္ ယေန႔ေခတ္မွာေတာ့
ဘယ္လုိမွ တားဆီးပိတ္ပင္ သတင္းအေမွာင္ခ်ထားလုိ႔ မရေတာ့ဘူး၊ မမွန္ကန္တဲ့
အေတြးအျမင္အက်င့္ပ်က္ေတြဟာေလာကလူသားမ်ားရဲ႕ စြန္႔ပစ္ေက်ာခုိင္းတာ
မလြဲမေသြခံၾကရမွာပဲ။

(www.facebook.com/nyanlinhtet.pp တြင္ တင္ထားေသာ ပိုစ့္အား
ဂဇက္တြင္ ေဆြးေႏြးႏိုင္ရန္ တင္လိုက္ပါသည္။)

…အပုိင္း(၂)ေမွ်ာ္…

About Nyan Lin Htet

Nyan Lin Htet has written 2 post in this Website..