ဘိုးေတာ္ဘုရားလက္ထက္က အယူေတာ္မဂၤလာပညာရွိ ဦးနုိးသည္ “ ငါလြန္ေသာကာလတြင္ သဘင္သည္၊ အရူး ၊ ကေလး စသည့္သက္ရွိ  သုံးပါးေဆာင္ရြက္မႈမ်ားမွ သဲလြန္စယူျပီး နုိင္ငံအတြက္၊အမ်ားအတြက္၊ကိုယ္က်ိဳးအတြက္ တေဘာင္၊နမိတ္ႏွင့္အနာဂတ္ေဟာကိန္းမ်ား ရယူရန္”ဟုမွာၾကားထားခဲ့သည္ဆိုပါသည္။
“သဘင္သည္၊ အရူး ၊ ကေလး”တို႔သည္ အတိတ္၊ နိမိတ္၊ ဘေဝါ၊ တေဘာင္၊ စနည္း အရေကာက္ယူရရာ အရင္းအျမစ္မ်ားျဖစ္သျဖင့္ မည္မွ်ထိခိုက္ေျပာဆိုေနၾကသည္ျဖစ္ေစ ခြင့္လႊတ္၍ အေရးယူျခင္းမျပဳၾကရဟု ေရွးျမန္မာမင္း အဆက္ဆက္က သတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။
အေနာက္ႏိုင္ငံစာေပတြင္ေတာ့ “Don’t shoot the messenger” သတင္းစကားေဆာင္ယူလာသူကို မသတ္စေကာင္းဟူ၍ ရွိတ္စပီးယားကေရးဖူးေလသည္။

အတိတ္၊ နိမိတ္၊ ဘေဝါ၊ တေဘာင္၊ စနည္း

တိုင္းျပည္အေျခအေနေလ့လာ၊ လူထုဆႏၵေကာက္ယူ ေရွ႔ျဖစ္မွန္းၾကရာတြင္ သဘင္သည္၊ အရူးႏွင့္ ကေလးတို႔သည္ အေရးၾကီးသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ကေလးႏွင့္သူရူးသည္ မိမိစိတ္သေဘာရိုးအတိုင္း အျမင္အတိုင္းေျပာခ်တတ္သည္။ လွည့္ပါတ္ေထြလီၾကံစည္မေျပာတတ္။ သဘင္သည္ေခၚ အမ်ားပရိသတ္ကို ေဖ်ာ္ေျဖေပးရသူမ်ားမွာ လူၾကိဳက္မ်ား(သို႔) ပရိသတ္ရင္ထဲေရာက္မည့္စကားကို ရွာေဖြေလ့လာတင္ျပၾကရေပရာ ယခုေခတ္တြင္ ရုပ္ရွင္၊ ျပဇတ္၊ ဂီတပညာရွင္။ စာေရးဆရာ၊ကာတြန္းဆရာ သတင္းသမား မီဒီယာသမားမ်ားျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ မိမိတို႔၏ ပါရမီႏွင့္ ေပၚျပဴလာျဖစ္မႈအေပၚ ရင္းစား၍ ဟာသပ်က္လံုးစာသားစကားအရထုတ္ထားသျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္သူအစိုးရမင္းမ်ားအပါအ၀င္ လူအမ်ားႏွင့္ဆက္ဆံရသူ စီးပြားေရးသမား၊ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားက ထိုပ်က္လံုး စာသား ဆႏၵမ်ားထဲမွ မိမိတို႔လုိအပ္သည္ အက်ိဳးရွိမည္ကို တေဘာင္နိမိတ္ယူ စနည္းနာ ဆႏၵအရေကာက္သင့္လွသည္သာျဖစ္ပါ၏။ သူတို႔၏ လူထုကိုတင္ျပသည္မ်ားထဲတြင္ အတိတ္နမိတ္သေဘာသာမက တေဘာင္၊ဘေ၀ါ ပါသျဖင့္ တိုင္းျပည္အေရး၊ လူမႈအေရး အဆံုးအျဖတ္ခ်ရာတြင္ အမ်ားျပည္သူ ဆႏၵႏွင့္သေဘာတူညီမႈကို  ခ်ိန္ဆၾကည့္ႏုိင္ေပလိမ့္မည္္။
ထိုသူမ်ား၏ႏႈတ္ထြက္စကား၊ ခ်ေရးစာသားမ်ားအားပိတ္ပင္ျခင္းျပဳလိုက္လွ်င္ ကိုယ့္ကိုယ္ႏိႈက္က အမ်ားဆႏၵႏွင့္ အမ်ားလက္ခံေသာအသိတရားကို တားဆီးပိတ္ပစ္ျခင္းျဖင့္ အသိေထာင္ခ်လိုက္ျခင္းမည္ေပသည္။

ေဟာလိ၀ုဒ္ႏွင့္ ပါရီ၊ေလဘာတီ

၂၀၁၄ ႏို၀င္ဘာ ၂၄ရက္ေန႔တြင္ အေမရိကျပည္ ေလာ့စ္အိန္ဂ်လိစ္အေျခစိုက္ Sony Pictures Entertainmentသည္ ၄င္းတို႔ရံုတင္ျပသေတာ့မည့္ “The Interview” ရုပ္ရွင္ေၾကာင့္ ေျမာက္ကိုရီးယားျပည္မွ ဟက္ကာမ်ား၏ ဆိုင္ဘာ(အင္တာနက္)ထိုးေဖါက္ဖ်က္စီးျခင္းခံခဲ့ရကာ တန္ျပန္တိုက္ခိုက္မႈျပဳခဲ့သျဖင့္ ေျမာက္ကိုရီးယားတႏိုင္ငံလံုး၏ အင္တာနက္ၾကီးေခတၱအေမွာင္က်ရပ္ဆိုင္းခဲ့ရသည္။
၂၀၁၅ ဇန္န၀ါရီလ၇ရက္ေန႔တြင္ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံပါရီျမိဳ႔ရွိ  Satire မဂၢဇင္းၾကီးတေစာင္ျဖစ္သည့္ Charlie Hebdo သတင္းစာတိုက္သို႔ ဘာသာေရးအစြန္းေရာက္သမားတခ်ိဳ႔မွ စီးနင္း၀င္ေရာက္၍ အယ္ဒီတာႏွင့္ကာတြန္းဆရာတို႔အား သတ္ျဖတ္လုပ္ၾကံမႈျဖစ္ခဲ့ကာ ထိုလုပ္ၾကံသူမ်ားအားလည္း ျပင္သစ္ရဲမ်ားက တန္ျပန္ေခ်မႈန္းပစ္ခဲ့သည္။
၈ရက္ေန႔တြင္ ကမၻာ့ထင္ရွားဟက္ကာအုပ္စု “Anonymous” မွ ဘာသာေရးအစြန္းေရာက္အၾကမ္းဖက္သမားမ်ားအေပၚျခံဳငံုစစ္ေၾကျငာသည့္ ယူတုဗီဒီယိုထြက္လာခဲ့သည္။
တကယ္ေတာ့ ျပင္သစ္သည္ အႏုပညာ၊ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ေတာ္လွန္ေရးတို႔၏ဇာတိေျမၾကီးတခုျဖစ္ေပသည္။ အေမရိကျပည္နယူးေယာက္၏ ေလဘာတီရုပ္ထုၾကီးကား ျပင္သစ္ဇာတိျဖစ္ပါ၏။
အစဥ္အလာၾကီးမားသည့္ ပါရီမွစလိုက္ျပန္ျပီျဖစ္သည့္အတြက္ လြတ္လပ္စြာေရးသားေျပာဆိုခြင့္ႏွင့္ သူ၏ရပိုင္ခြင့္ေတာင္းဆိုမႈတို႔ကို ယခုမွစ၍ တဆစ္ေျပာင္း၍သိသာစြာ ျမင္ၾကရလိမ့္မည္။

ဘာသာေရး၊ႏိုင္ငံေရး၊လိင္၊

ဘာသာေရး၊ႏိုင္ငံေရး၊လိင္ကိစၥ ဤ၃ပါးသည္ Satire(ခနဲ႔ဟာသ)အေရးအေျပာအခံရဆံုးေသာ အရင္းအျမစ္ၾကီးမ်ားျဖစ္ၾကသည္။
လူသားတို႔ကို ျငိမ္းခ်မ္းျခင္းေဆာင္က်ဥ္းေပးသည္ဟူ၍ ပဋိပကၡျဖစ္ႏိုင္မႈအေပးႏိုင္ဆံုး ၃ပါးလည္းျဖစ္ပါ၏။
၂၁ရာစုတြင္လူသားတို႔သည္  ႏိုင္ငံေရးႏွင့္လိင္မႈကိစၥတို႔၌ မိမိဆႏၵႏွင့္အျမင္ကိုပြင့္လင္းစြာေ၀ဖန္ေျပာဆိုျခင္းအား မ်ားစြာ ျပဳလွ်က္ ခြင့္လႊင့္ႏိုင္ၾကေသာ္ျငား ဘာသာေရးတြင္ ခနဲ႔ဟာသေရးျခင္း၊ ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္ျခင္းျပဳပါက ဆိုင္ရာဘာသာ၀င္မ်ား စိတ္ထိခိုက္ခံစားရမႈရွိၾကသည္ကိုေတြ႔ၾကရသည္။
သို႔ဆိုလွ်င္ ကမၻာ့ဘာသာတရားၾကီး၃ခု၏မူလဘူတကို ေျခရာခံသမိုင္းလွန္ၾကည့္ေစလိုပါသည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ ၂၆၀၀ကပြင့္ခဲ့သည့္ ဗုဒၶသည္ ထိုစဥ္မူလရွိျပီး ဟိႏၵဴဘာသာသာသနာအေပၚ ဆန္းစစ္ေ၀ဖန္ကာ တရားဓမၼမ်ားကို ေဟာေျပာခ်ျပခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ ၂၀၀၀ခန္႔ ကတမန္ေတာ္ ေယရႈသည္ သမၼာေဟာင္းဟီဘရူးက်မ္း ဂ်ဴးသာသနာကို အေျခခံဆန္းသစ္ျပီး  ခရစ္ယန္သာသနာတည္ေစျခင္းျဖစ္သည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ ၁၄၀၀ေက်ာ္ကတမန္ေတာ္မိုဟာမက္သည္ မူလသမၼာေဟာင္းႏွင္သမၼာသစ္က်မ္းမ်ားမွ အရေကာက္ အေရွ႔အလယ္ပိုင္းေဒသ  ေခတ္ႏွင့္ညိွကာ အစၥလမ္သာသနာကို လမ္းျပေရွ႔ေဆာင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

သင့္/မသင့္

မိမိကုိးကြယ္ရာဘာသာတရားကို ခနဲ႔ဟာသလုပ္ေရးသားေျပာဆိုျခင္းသည္ လြတ္လပ္စြာေရးသားေျပာဆိုျခင္းစည္းေဘာင္ကိုေက်ာ္သည္၊  လက္သင့္ခံစရာအေၾကာင္းမရွိဟု ဆိုခ်င္ဆိုႏိုင္ေပလိမ့္မည္။ မွန္ပါသည္။ အမ်ားစုကို အျပန္အလွန္ေလးစားသမႈထားကာ  မေျပာမေရးၾကရန္သာျဖစ္၏။
သို႔ေသာ္..
ကမၻာ့ထိတ္တန္းဘာသာၾကီး ၃ရပ္၏ ေခါင္းေဆာင္၊တမန္ေတာ္တို႔ ထိတ္တိုက္ရင္ဆိုင္မႈမ်ားကို မည္သို႔မည္ပံုတံုျပန္ခဲ့သည္ကို ေလ့လာသံုးသပ္ၾကည့္ေစလိုပါသည္။
ေဂါတမဗုဒၶ၏ ေအာင္ျခင္းရွစ္ပါးကိုေထာက္ခ်င့္ဖတ္ၾကည့္လွ်င္ ဗုဒၶသည္ ျပႆနာ၏အတိုအရွည္အလိုက္ တိုက္ရိုက္တ႔ံုျပန္သည္။
တမန္ေတာ္ေယရႈသည္ သည္းခံျခင္းတရားျဖင့္ မိမိ၏အသက္ေသြးကိုစေတးကာ ကားစင္တင္ခံ၍ လြတ္ေျမာက္ရွင္သန္ပါသည္။
တမန္ေတာ္မိုဟာမက္သည္ ထိုေခတ္ အေရွ႔အလယ္ပိုင္းေဒသ၏ အေျခအေနမ်ားအရ စစ္အင္အားႏွင့္တံု႔ျပန္ခဲ့ပါသည္။

လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ ၂၆၀၀ခန္႔က ေရွးေအသင္ျမိဳ႔ျပႏိုင္ငံမ်ားတြင္ လမ္းဆံုလမ္းခြမ်ား၌ မိမိယံုၾကည္ရာကို လြတ္လပ္စြာေဟာေျပာပို႔ခ် ျငင္းခုန္ေနၾကေသာ အေတြးအေခၚသမား၊ ဖီလိုဆိုဖာမ်ားကို ျမင္ၾကည့္၍သိၾကႏိုင္မည္။ ယခုေခတ္၏ ႏိုင္ငံေရးတြင္ လူအမ်ားဆံုးလက္ခံလိုက္နာၾကေသာ ဒီမိုကေရစီစနစ္သည္ ဥေရာပ၏အေတြးအေခၚတို႔ေမြးဖြားလာရာ ဂရိ၊ ေအသင္ျမိဳ႔တြင္ အေျခတည္ျပဳျခင္းျဖစ္ေပရာ တမန္ေတာ္ေယရႈ၏ ေဂ်ရုစလင္ျမိဳ႔ႏွင့္ ေတာက္ေလွ်ာက္ဆက္သြယ္ဆက္ဆံမႈရွိသျဖင့္ ခရစ္ယန္ႏွင့္ဂ်ဴးအယူ၀ါဒ အေတြးအေခၚလႊမ္းသည္ဟု အတတ္ေျပာႏိုင္ေပလိမ့္မည္။
သို႔ဆုိေသာ္ ခရစ္ယန္အမ်ားစုျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္ထားရွိေသာ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံမ်ားတြင္ လြတ္လပ္စြာေရးသားေျပာဆိုႏိုင္ျခင္းရွိသည္၊ ဘာသာတရားအဆံုးအမအားျဖင့္လည္း လက္သင့္ခံၾကသည္။ သင့္သည္ဟု ဟူလို…။
ထုိႏိုင္ငံမ်ားတြင္ သင့္သည္ကို Sharia Law သက္၀င္သက္ေရာက္ေသာအစၥလမ္မစ္ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ခ်ျပလွ်င္ကား ထိုက္သင့္ေသာတံု႔ျပန္မႈကိုခံရမည္။
ဗုဒၶဘာသာအမ်ားစုရွိရာႏိုင္ငံမ်ားတြင္ မဟာယာနႏွင့္ေထရ၀ါဒႏိုင္ငံတို႔ တံု႔ျပန္မႈတူမည္မဟုတ္ေခ်။ မဟာယာနအမ်ားစုရွိသည္ ဂ်ပန္၊ စိန္႔တိုင္းျပည္တို႔တြင္ ဥေပကၡာျဖင့္တံု႔ျပန္သည္မ်ားၾက၍ ေထရ၀ါဒ၀င္အမ်ားစုရွိေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္အာဏာရွင္၀ါဒလႊမ္းမိုးကာတံု႔ျပန္သည္ကို ယခုေခတ္၏ ျမန္မာႏိုင္ငံအေျခအေနၾကည့္ ေတြ႔ၾကရသည္။
ယခုေခတ္တြင္ လြတ္လပ္စြာ ေဟာေျပာစည္းရံုးေရးသားျခင္းကို ျမန္မာ့အေျခခံဥပေဒအရခြင့္ျပဳထားေသာ္လည္း ယခင္စစ္အစိုးရလက္ထက္က မိမိယံုၾကည္ခ်က္ေၾကာင့္အက်ဥ္းက်ခံရေသာ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ားကိုသာလြတ္ျငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ေပးခဲ့သည္မ်ားကိုေတြ႔ၾကရျပီး မိမိယံုၾကည္ခ်က္ဟူ၍ဖြင့္ဆိုရာတြင္ ဘာသာေရးယံုၾကည္ခ်က္မပါဟု ခြ်င္းခ်က္ထားဆိုရမည္ျဖစ္သတည္း။

လြတ္လပ္ျခင္းႏွင့္ တိုးတက္မႈ

ယခုေခတ္တြင္ အေအာင္ျမင္ဆံုးႏွင့္ လူေနမႈဘ၀အျမင့္ဆံုးႏိုင္ငံမ်ားသည္ ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးေသာႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္ေနၾကေပရာ သူတို႔၏စံႏႈန္းသည္ ကမၻာလူသားမ်ားစံႏႈန္းအျဖစ္ ေရြယူလာၾကေပျပီ။ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံ လူ႔အသုိင္းအဝုိင္းတြင္ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုေရးသားခြင့္ျပဳထားေပရာ မိမိတို႔စိတ္ဆႏၵရွိရာကို ဖြင့္လွစ္ေျပာဆိုေရးသားမႈမ်ားမွ ဆန္းသစ္ေသာအေတြးအေခၚတို႔ရသည္။
မတူကြဲျပားအေတြးအေခၚတို႔ကို နားေထာင္ေလ့လာျခင္းမွ အသစ္အသစ္ထီတြင္မႈမ်ားႏွင့္ တိုးတက္ေနေသာ လူေနမႈ၊ အသစ္ေတြ႔ေသာ  သိပၸံနည္းပညာတို႔ကိုရသည္။
တိုးတက္မႈႏွင့္ လြတ္လပ္စြာေရးသားေျပာဆိုခြင့္သည္ တိုက္ရိုက္အခ်ိဳးက်၏။
မေက်နပ္မၾကိဳက္ႏွစ္သက္လွ်င္ အေရးယူစရာ တရားေရး၏မ႑ိဳင္သည္လည္း ထင္ရွားရွိေပသည္။ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈလည္းရွိသည္။
မိမိ၏ဆႏၵႏွင့္မညီကိုက္ညီမႈမရွိျခင္းကိုလက္ခံၾက၍ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာထိခိုက္နစ္နာသြားလွ်င္လည္း ဥပေဒေၾကာင္းအရေျဖရွင္းတတ္ၾကသည္။ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္္အၾကမ္းဖက္မႈသို႔ဦးတည္ျခငး္မျပဳၾက၊ တကယ္ေတာ့ တပါးသူ၏အသက္ကုိ နႈတ္ယူယူငင္ရန္မည္သူ႔တြင္မွအခြင့္အာဏာမရွိ။

မႈိင္းမိျခင္းမွလြတ္ေျမာက္ျခင္း

လြတ္လပ္စြာေရးသားေျပာဆိုခြင့္ရွိသည္ကုိ အျပန္အလွန္ေလးစားလိုက္နာၾကျခင္းအားျဖင့္ မီဒီယာမ်ားမွ အျဖစ္အပ်က္၊ အခ်က္အလက္၊ အသိအေတြးအျမင္မ်ားကို ဖြင့္လွစ္ျပႏိုင္၏။ ထိုမွသည္ သိလွ်က္ကြယ္၀ွက္ထားသည္မရွိ လူတိုင္း၏စိတ္ကို ပြင့္လင္းျမင္သာ ခံစားသိမိႏိုင္၏။
မတူကြဲျပားျခားနားျခင္းတို႔မွ စိစစ္ေ၀ဖန္ျခင္းအားျဖင့္ အမွန္တရားကိုအနီးစပ္ဆံုးလွစ္ဖြင့္ျပလိမ့္မည္။ အမွန္တရားကိုအနီးစပ္ဆံုးျမင္လိုလွ်င္  လြတ္လပ္စြာေရးသားေျပာဆိုခြင့္ကိုေလးစားရမည္ဟူလို။
“And you shall know the truth and the truth shall make you free.” ဟု ဆိုၾကသည္မဟုတ္ေလာ။
အသိပညာ၊ သတိသညာတို႔သည္ လူသားကိုလြတ္ေျမာက္ေစႏိုင္ပါသည္။
သို႔ျဖစ္၍အေႏွာင္အဖြဲ႔မွကင္းလြတ္ေသာ သူ၏ဥာဏ္ပညာ အေတြးအေခၚတို႔သည္ အဆုံးမရွိေကာင္းကင္ေပၚတြင္ ကြန္႔ုျမဴးေနႏိုင္လိမ့္မည္။

ညစ္ပတ္ေသာအရာတို႔ကိုျမင္ပါ။ သန္႔ရွင္ေသာအရာတို႔ကိုသံုးေဆာင္ပါ။
သင့္ကိုလႊမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္ထားသည္မ်ားကို တေန႔တာမွ် ကင္းလြတ္ထားကာ ေနထိုင္ရွင္သန္ၾကည့္ပါေလ။
ဘ၀သစ္တခုကို သိျမင္ခံစားရလိမ့္မည္။
မႏုႆလူသားဟူသည္ အဆံုးတေန႔တြင္ ေသၾကရမည္။  မေသမွီအခ်ိန္တြင္ ဘ၀၏အရသာကို သံုးေဆာင္ပါ။
လူသည္ ကိုယ့္သမိုင္းကိုယ္ေရး၍ ကိုယ့္အမည္ကိုယ္ခ်န္ရစ္ႏိုင္သည္သာျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ဆိုး/ေကာင္းအက်ိဳးဆက္ကို က်န္ရစ္သူ  မ်ိဳးဆက္မ်ားမွ ခံစား/စံစားၾကရေလ့ရွိပါ၏။  ။

kai

About kai

Kai has written 925 post in this Website..

Editor - The Myanmar Gazette || First Amendment – Religion and Expression - Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances.