ေက်းဇူး

ပညာေရး၀န္ၾကီးဌာနထုတ္ ျမန္မာ-အဂၤလိပ္အဘိဓာန္တြင္ “ေက်းဇူး”ကို 1. Good deed for others 2. Benefit 3. Gratitude ဟု ေဖၚျပထားသည္။ Benefit အထိပင္ျပထားေသာ္ျငား အဂၤလိပ္ဘာသာစကားအားျဖင့္ ထင္ရွားတိက်ေသာ စာလံုးမရွိ၊
ျမန္မာအနက္ေကာက္လွ်င္မူ အျပဳအမူျပ စကားႏွစ္လံုးေပါင္း၏အဓိပၸါယ္  “ေၾကးစူး”မွလာသည္။  “ေၾကး”ဆိုသည္မွာ တန္ေၾကး၊ “စူး”ဆိုသည္မွာ စူးဝင္ျခင္းဟုဖြင့္ဆိုပါသည္။
သို႔ျဖစ္လွ်င္ ေက်းဇူးဟူသည္ ေၾကြးကင္းလြတ္လပ္ေနသူကို အေၾကြးတင္ေစျခင္းျဖစ္သည္။ ျပန္ဆပ္ရမည့္သေဘာပါသည္။
အေပးအယူသေဘာသက္သည္။ အတုိးေပးရမည့္အဓိပၸါယ္၀င္သည္။ ေၾကြးရွင္အျဖစ္အာဏာရွင္အေငြ႔အသက္ပါသည္။ တကယ္ေတာ့ ဥစၥာေၾကြး၊ ၀ဋ္ေၾကြး ႏႈတ္ေၾကြး အကုသိုလ္ေၾကြး၊ ခ်စ္ေၾကြး၊ ရန္ေၾကြး မည္သည့္အေၾကြးမွ မတင္စေကာင္း။

ႏို႔တလံုး

ရတနာသံုးပါးႏွင့္တန္းတူထားကာ ဘုရားေဟာမဟုတ္သည့္ “အနေႏၱာအနႏၱငါးပါး”ျပဳ၍ မိဘႏွင့္ဆရာကို တြန္းတင္ျခင္းသည္ ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့တြင္သာရွိေပသည္။ ေဂါတမဗုဒၶဘုရားသည္ပင္ “မိခင္၏ႏို႔တလံုးဖိုးသာ ေက်သည္”ဟူေသာ အစြန္းေရာက္ျမွင့္တင္ျခင္းမ်ိဳးအထိပင္ ေရွးအဌကထာ/ဋီကာဆရာ၊ေလာကနီတိသမားတို႔ ျပဳခဲ့ၾကသည္။
ကြန္ျဖဴးရွပ္ ဒႆနတို႔တြင္လည္း မိဘႏွင့္အုပ္ခ်ဳပ္သူအၾကီးအကဲတို႔အေပၚ ရိုက်ိဳးေလးစားရျခင္း Filial Piety ဟူသည္အေရွ႔တိုင္း၏အေျခခံဒႆတခုအျဖစ္ပင္ရပ္တည္ခဲ့ဟန္ရွိသည္။
ျမန္မာတို႔၏ မူလ အျမဳေတအေတြးအေခၚဓေလ့တို႔သည္ ဇတ္ခြဲယဥ္ေက်းမႈၾကီးေသာ အိႏိၵယမွေလာကနီတိႏွင့္ အဌကထာတို႔အား  ကြန္ျဖဴးရွပ္အေတြးအေခၚႏွင့္၀ါယမျပဳ ေရာေမႊသမထားျခင္းျဖစ္ေပရာ အစြန္းေရာက္ လြန္က်ဴးျခင္းသို႔ေရာက္ခဲ့သည္ဟုယူဆႏိုင္သည္။  ယခုလို ကမၻာ့လူသန္းခုႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္ႏွင့္ ျပိဳင္၍ အလုပ္လုပ္ၾကရပ္တည္ၾကရမည့္ေခတ္တြင္ ေခတ္မမွီအေတြးအေခၚေဟာင္းမ်ား စြန္႔ၾကရေတာ့မည္။ မိမိကိုယ္ႏိႈက္က ခ်က္ခ်င္းမျပင္ႏိုင္ျငား ျပင္ၾကပါရန္ မ်ိဳးေစ့ခ်သင့္ပါျပီ။
သို႔ဆိုေသာ္.. အျဖဴမဟုတ္လွ်င္အမဲကားမျဖစ္ေကာင္း။ သားသမီးႏွင့္မိဘၾကားျဖဴစင္ေမတၲာ ႏွင့္ ျဖည့္စီးေပးမႈ၊ သံေယာဇဥ္မ်ားအေပၚ ေစာ္ကားေနျခင္းမဟုတ္။  ၾကားတြင္ေရာင္စံုသက္တံ့လွလွ ရွိပါ၏။
ၾကားေန၍ သက္တန္႔၏အရသာကို ခံစားၾကပါေလ။ ဆိုင္ရာက်င့္၀တ္တို႔ကား ေက်ပါေစ။

GOD ႏွင့္ အေနာက္ႏိုင္ငံသား

ထာ၀ရဘုရားသခင္ ကိုးကြယ္ၾကသူတို႔တြင္ကား GOD သည္ လူသားအား ဖန္ဆင္းထားယံုမက လူသား၏ေက်းဇူးအေထြေထြကို လက္ခံရယူသိမ္းပိုက္ထားသျဖင့္ ဖန္ဆင္းခံမိဘ/သားသမီးအပါအ၀င္ လူသားအားလံုးဟူသည္ တန္းတူခြင့္တူညီမွ်ျဖစ္ေလသည္။
မိဘေက်းဇူးဟူသည္ေမွးမွိန္မရွိျဖစ္ေလ၏။ မိဘသည္ဘုရားသခင္ႏွင့္တတန္းထဲ၌ကားမထား မရွိ။ သို႔ေသာ္မိဘအေပၚ နာခံရိုက်ိဳးရပါ၏။
ယဥ္ေက်းစြာဆက္ဆံရပါသည္။
သို႔ဆိုေသာ္ အေနာက္ႏိုင္ငံသားမ်ားသည္ ရုပ္၀တၳဳဦးစားေပး/ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာအေလးမထား/ အားေပးႏွစ္သိမ့္မႈေခါင္းပါး။ မိဘအားရိုေသေစာင့္ေရွာက္ျခင္းမရွိ ထင္ၾကသည့္ ျမန္မာျပည္သားမ်ား ရွိျခိမ့္မည္။ အာဏာရွင္စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္၏ ရိုက္သြင္းသပ္မ်ားသာျဖစ္ပါ၏။
အေျခအေနမွန္ကုိသိလိုလွ်င္ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ေရွးကထက္ပိုအေျခက်ေနၾကျပီျဖစ္ေသာ အျမဲတမ္းေနထိုင္သက္တမ္း ဆယ္စုႏွစ္တခုေက်ာ္သည့္ ျမန္မာမ်ားကိုသာေမးၾကည့္ၾကပါေလ။

မိဘ၀တ္သစ္

သဃၤဇာဆရာေတာ္ သည္ သိဂၤါေလာ၀ါဒ ဆံုးမစာျဖင့္ က်င့္၀တ္မ်ားကို သီကံုးေရးသားေပးထားသည္။

မိဘ၀တ္
မေကာင္းျမစ္တာ
ေကာင္းရာညႊန္လတ္
အတတ္သင္ေစ
ေပးေ၀ႏီွးရင္း
ထိမ္းျမားျခင္းလွ်င္
၀တ္ငါးအင္ ဖခင္မယ္တုိ႕တာ။

တိုးတက္ျပီးႏုိင္ငံတို႔တြင္ ကေလးသူငယ္အား ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ျခင္းကို စာသင္ေက်ာင္းမ်ား၏ ဆရာမ်ားကေဆာင္ရြက္ၾကသည္။ ေက်ာင္းမ်ား၏ အုပ္ခ်ဳပ္သူႏွင့္ဆရာမ်ားသည္ ကေလးသူငယ္ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ရန္အတြက္ စနစ္တက်သင္ၾကားေလ့က်င့္ထားသူမ်ားျဖစ္ၾကသျဖင့္ ယံုၾကည္စြာအပ္ႏွံႏုိင္ပါသည္။ ကိုယ့္ထက္သာေသာသူ ပရိုတို႔ သင္ၾကားျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ပါမွ အတိဇာတ (မိဘထက္သာလြန္ေသာ ) သားသမီးျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
က်န္းမာေရးထိခိုက္ခ်ိဳ႔ယြင္းလာလွ်င္လည္း လက္ပူတိုက္ကု စိတ္ပူေနရန္မလို၊ ဆိုင္ရာက်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈအာမခံညႊန္းရာ
ဆရာ၀န္မ်ားထံသို႔သာ အျမန္ဆံုးေခၚသြား ေခၚရသည္ျဖစ္ပါ၏။
မိဘ၏တာ၀န္မွာ ဆိုင္ရာပေရာဖက္ရွင္နယ္မ်ား၏လက္တြင္း မိမိ၏ရင္ေသြးအား မိတ္ဆက္ပုိ႔ေဆာင္ေပးရန္သာတည္း။
၂၁ ရာစု၏မိဘသည္ သားသမီးတို႔အား ပံုမသြင္းရ၊ ပံုမသြင္းသင့္ပါ။ တိတိက်က်ေျပာရလွ်င္ မိဘ၊အုပ္ထိန္းသူထံတြင္  လူသားတေယာက္အား လႊမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္ပံုသြင္းရန္အခြင့္မရွိပါ။ ေၾကြးမခ်ရပါ။ လူသားတိုင္းတြင္ သူမတူေသာ မူလဗီဇရွိၾကပါ၏။ အရည္အခ်င္းရွိပါ၏။ ထိုအရည္အခ်င္းကို ေပၚလြင္ေအာင္ ျပစုပ်ိဳးေထာင္ရင္းသာ ေစာင့္ၾကည့္အားေပးပါေလ။ သက္တမ္းတခုေရာက္၍ ဥပေဒအသိအမွတ္ျပဳ “လူၾကီး”ျဖစ္သည္ဆိုလွ်င္ ေက်းဇူးေနွာင္ၾကိဳးတို႔ကို ျဖတ္ေပးလွ်က္မွ လြတ္လပ္စြာအျမင့္ ပ်ံပါေစေလ။ မိဘႏွင့္အတူဆက္ေနပါမည္ဆိုလွ်င္လည္း သူ႔ပုဂၢလိကအခြင့္အေရးကို ေလးစားစြာျဖင့္ အိမ္သားတေယာက္တာ၀န္ေပးပါေလ။
သားသမီးအားအသံုးခ်၍ ေငြေၾကးစီးပြားရွာ(ခိုင္း)ျခင္းလည္းမျပဳပါႏွင့္။ မွ်တစြာ အုပ္ထိန္းပါေလ။
မိမိကိုယ္တိုင္မူအသက္ၾကီးပင္စင္ယူခ်ိန္ေရာက္လွ်င္လည္း အလုပ္တခုခု ရွာလုပ္ၾကပါေလ။ ေျမးထိန္းပါေလ။ က်န္းမာ၍ အသက္ပိုရွည္ပါ၏။
မိမိစိုက္ပ်ိဳးထားေသာအပင္ကို ေန႔စဥ္ေပါင္းသင္ေရေလာင္းျခင္းအားျဖင့္ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္သကဲ့သို႔ မိမိေသြးသားမွျဖစ္ေသာ လူသားကေလးအား မိဘ၀တ္တရားႏွင့္အညီလုပ္ကိုင္ရပါမည္။ ရွင္သန္ၾကီးထြားလာေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ရပါမည္။ ၄င္းမွာ တာ၀န္ျဖစ္သည္။ က်င့္၀တ္ျဖစ္သည္။  Filial  Duty ျဖစ္သည္။ ေၾကးစူးအျဖစ္အသိမျဖစ္ေစသင့္ေပ။
ဤသည္သာ မိဘေမတၱာျဖစ္ပါသည္။ သံေယာဇဥ္ႏွင့္သာခ်ည္ပါ။ ေက်းဇူးတရားႏွင့္မခ်ည္ရစ္သင့္။

သားသမီး၀တ္သစ္

သားသမီး၀တ္

ေကၽြးေမြးမပ်က္
ေဆာင္ရြက္စီမံ
ေမြခံထိုက္ေစ
လွဴမွ်ေ၀၍
ေစာင့္ေလမ်ိဳးႏြယ္
၀တ္ငါးသြယ္ က်င့္ဖြယ္ သားတုိ႕မွာ။

၂၁ရာစု၏သားသမီးတို႔သည္ မိဘေက်းဇူးႏွင့္အခ်ဳပ္အေႏွာင္မခံပါလင့္။ မငွဲ႔ပါႏွင့္၊ လြတ္လပ္စြာ သြားပါေလ။  ျမန္မာစကားတြင္ မ်ားျပားလြန္းလွသည့္ ႏႈတ္ထြက္ခက္သည့္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာဘြဲ႔မ်ားအစား LOVE တလံုးတြင္တြင္သံုးကာ စိတ္ထည့္ပါေလ။ ႏႈတ္မွ၊စာျဖင့္ မိဘမ်ားဆီ ၀စီကံေျမာက္ဖြင့္ထုတ္ၾကပါေလ။ သားသမီးတို႔သည္ မိဘႏွင့္ ခြဲေနသူျဖစ္ပါက တလတခါ ဆက္သြယ္ေျပာဆိုျခင္းတခုမွ်သည္ပင္ လံုေလာက္လွပါသည္။

ေႏြးေထြးေသာမိသားစု

အိမ္တအိမ္ရွိ အိမ္သားတိုင္းသည္ အိမ္တည္တ့ံရန္ တာ၀န္ကိုယ္စီရွိၾကပါသည္။ အျပန္အလွန္အလုပ္အေကြ်းျပဳၾကရသည္။ တိုးတက္ရာတိုးတက္ေၾကာင္း တတ္ႏုိ္င္သမွ် ၀င္ကူၾကရမည္။ က်င့္၀တ္မ်ားကို ေစာင့္ထိန္းၾကရမည္။
ယုတ္စြ ၂လသားကေလးသည္ပင္ ႏို႔ဆာလွ်င္ ငိုေၾကြးေတာင္းဆိုရမည့္တာ၀န္ကို အလိုအေလွ်ာက္လုပ္သည္။ က်င့္၀တ္ေက်ျခင္းအားျဖင့္ ေက်းဇူးခံေက်းဇူးစားမရွိ ေၾကြးမခ်ျခင္းျဖင့္တည္ေထာင္လည္ပတ္ေနေသာအိမ္သည္ သီရိေဂဟာသာလွ်င္ျဖစ္သည္။
သီရိေဂဟာတို႔ေပါင္းစုထားျခင္းျဖင့္ ရပ္ကြက္ျမိဳ႔နယ္ႏိုင္ငံ စသည့္ သီရိက်က္သေရျပည့္ျဖိဳးေ၀ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတို႔ျဖစ္လာသည္။

လူမႈဖူလံုေရး၊ က်န္းမာေရးအာမခံႏွင့္ပင္စင္

မိဘမ်ားကလည္း မိမိအိုမင္းမစြမ္းခ်ိန္အတြက္ ၾကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားသင့္သည္။ ပင္စင္က်န္းမာေရးစရိပ္တို႔အတြက္ အနည္းက်ဥ္းစီကစ စုေဆာင္းပါေလ။ အေမရိကျပည္ေထာင္စု၏ ယခုႏွစ္စစ္တမ္းတခုအရ သားသမီးတေယာက္ကို  ေမြးစဥ္မွ အသက္၁၈ႏွစ္အထိ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ရန္ကုန္က်စရိပ္မွာ ေဒၚလာ၃သိန္းေက်ာ္သည္ဟုဆိုပါသည္။
သားသမီးယူရာတြင္ အေမွ်ာ္အျမင္ထား ခ်ိန္ဆၾကပါေလ။ မႏိုင္၀န္မထမ္းလင့္။ ေက်းဇူးႏွင့္မရင္းစားႏွင့္၊ ပင္စင္ႏွင့္အတိုးထုတ္သင့္။

သုိ႔… အဖျမန္မာျပည္

ေနာင္တခ်ိန္မိဘျဖစ္လာမည့္သားသမီးမ်ားက အျခားကမၻာ့ႏိုင္ငံၾကီးမ်ားကဲ့သို႔ လူမႈဖူလံုေရးစနစ္၊ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈတို႔ ရွိေသာ စနစ္တခုရရန္(သာ) တစိုက္မတ္မတ္ရည္ရြယ္အားထုတ္သင့္သည္။ ယခုလိုေခတ္ေျပာင္းစနစ္ေျပာင္းတြင္ တတ္သိပညာရွင္မ်ားႏွင့္ ေပၚလစီလုပ္ႏုိင္သူ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားက ေကာင္းမြန္ေသာ က်န္းမာေရး၀န္ေဆာင္မႈစနစ္၊ လူမႈဖူလံုေရးစနစ္၊ ပညာေရးစနစ္တို႔ကို ၾကိဳးစားေဖာ္ေဆာင္ေနပါျပီ။
မိဘတို႔အိုမင္းမစြမ္းခ်ိန္ အစိုးရမွအားေပးကူႏုိင္ေသာ စနစ္တခုျဖစ္လာရန္ ကာယ၊ဥာဏအားတို႔စိုက္ကူညီသင့္သည္။ ဤသို႔ျဖင့္
ျမန္မာလူ႔အဖြဲ႔အစည္းသည္ အေမရိကျပည္၊ အဂၤလန္ျပည္၊ဂ်ပန္ျပည္တို႔ကဲ့သို႔ သက္ၾကီးရြယ္အိုျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ေရးတြင္  စနစ္မွန္ႏွင့္တကြ ေရရွည္တည္တံ့လည္ပါတ္သြားပါလွ်င္ သင္ႏွင့္သင့္မ်ိဳးဆက္အားေနာက္ေနာင္ သားသမီး/မိဘတိုင္း သာဓုအၾကိမ္ၾကိမ္ေခၚမည္သာတည္း။
ထိုလုပ္ရပ္မ်ိဳးသည္သာလွ်င္ သားသမီး/မိဘအားလံုးအတြက္ အက်ိဳးအရွိဆံုးျဖစ္ေလရာ ေက်းဇူးေတာ္အနႏၱဆပ္၍ေက်ျခင္းလည္းမည္ေပသည္။

kai

About kai

Kai has written 869 post in this Website..

Editor - The Myanmar Gazette || First Amendment – Religion and Expression - Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances.