ယခုလ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားျမန္မာမ်ားက႑မွာ  ရန္ကုန္ စက္မႈတကၠသိုလ္၊ ဗိသုကာဌာန၊ ပါေမာကၡေဟာင္း ဦးမ်ိဳးျမင္႔စိန္နဲ႔ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းခဲ႔ပါတယ္။
{ေဆာင္းဦးပန္း}

၁။ ဆရာ႔႔ဇာတိနဲ႔ ကိုယ္ေရးအက်ဥ္းေျပာျပေပးပါ။
က်ေနာ႔္ဇာတိက  မႏၱေလး။  ေမျမိဳ႔အထက္တန္းေက်ာင္း St Albertsေက်ာင္းကေန အထက္တန္းေအာင္ျပီး မႏၱေလးတကၠသိုလ္မွာႏွစ္ႏွစ္တက္ခဲ႔တယ္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကေန
BSc Engineering, Architectဘြဲ႔ရခဲ႔တယ္။ University of Michigan ကေန ၁၉၆၁မွာ ဘြဲ႔ရျပီး  ၁၉၆၃မွာ ရန္ကုန္ျပန္ျပီး RITမွာ ဆရာျပန္လုပ္တယ္။ ၁၉၇၁ကေန ၁၉၈၀ထိ ဗိသူကာဌာန၊ ပါေမာကၡအျဖစ္တာ၀န္ထမ္းေဆာင္တယ္။ ၁၉၈၁မွာ ျမန္မာျပည္ကိုေလ်ာ္ေၾကး ေငြ၅ေသာင္းက်ပ္ေပးျပီး USကို ထြက္လာတယ္။ USမွာ ေတာက္ေလွ်ာက္အလုပ္လုပ္ျပီး ၂၀၀၂မွာ ပင္စင္ယူပါတယ္။ ၂၀၀၄မွာ အျပီးအစီးနားရတယ္။ ဇနီးေဒၚခင္သက္၀င္းက  အထက၂လသာနဲ႔ International Schoolေတြမွာ ဆရာမအလုပ္လုပ္ခဲ႔တယ္.။ သမီးတေယာက္၊ သားတေယာက္၊ ေျမးႏွစ္ေယာက္ရွိတယ္။ စာေပမ်ိဳးရိုးလဲရွိတယ္ဗ်။ဆရာ႔ဦးေလးေတြက ဟိုေခတ္ကသတင္းစာဆရာေတြ။ အမ္ဖိုးရွိန္နဲ႔ ႏွစ္ဖက္ခၽြန္ေမာင္စိန္။ဟံသာ၀တီသတင္းစာအယ္ဒီတာခ်ဳပ္ေလ။

၂။ ဆရာ႔ရဲ႔ USပညာသင္အေတြ႔အၾကံဳနဲ႔အလုပ္အေတြ႔အၾကံဳ။
၁၉၆၀မွာ University of Michiganကိုလာခဲ႔တယ္။ Rackham Graduate School of Studyအဲဒိ႔ီနားမွာ ကမၻာမွာနာမည္ၾကီးတဲ႔  ဗိသုကာ 0fficeႏွစ္ခုရွိတယ္။ Eero Saarinen and partners နဲ႔ Minoru yamasaki and associates ဆိုတဲ႔ဗိသုကာofficeႏွစ္ခုရွိတယ္။ အဲဒီ႔မွာလဲ studyလုပ္ခဲ႔တယ္။ တႏွစ္ေတာင္မၾကာဘူးcreditျပည္႔တာနဲ႔ဘြဲ႔ရျပီးတာနဲ႔ Minoru yamasaki က recruitလာလုပ္တယ္။ အဲဒါနဲ႔ဆရာကလုပ္သင္႔မလုပ္သင္႔စဥ္းစားေနတုန္း ဆရာ႕႔ပါေမာကၡက ဒီ႔ျပင္ရံုးတရံုးကိုသြင္းေပးတယ္။ Architech၂၀၀မွာ ဆရာအပါအ၀င္ဒီဇိုင္းနာ၇ေယာက္ပဲရွိတယ္။ စစခ်င္း အိမ္သာဒီဇို္င္း၊ ေလွခါးဒီဇိုင္းေတြဆြဲခိုင္းတယ္။ ၾကိဳက္သြားတာနဲ႔ ၃၄ထပ္အေဆာက္အဦမွာ ၁၂ထပ္ကို ဒီဇိုင္းလုပ္ဖို႔ေပးတယ္။ အဲဒီ႔မွာလုပ္ေနတုန္းတင္ Minoru yamasaki ရံုးက ရံုးဖုန္းကိုေရာ၊ အိမ္ဖုန္းကိုေရာဆက္ျပီး အလုပ္ေခၚတာနဲ႔ အလုပ္ေျပာင္းလိုက္တယ္။

၃။ ျမန္မာျပည္ကိုျပန္ျဖစ္တာ ဘာေၾကာင္႔လဲဆရာ။ RITဗိသုကာဌာနမွာ ဆရာတစ္ဦးလုပ္ေတာ႔ စစခ်င္းအေတြ႔အၾကံဳေတြက။

ျမန္မာျပည္က သူငယ္ခ်င္းေတြက စာေရးတယ္ေလ။ ဗိသုကာဌာနၾကီးကေတာ္ေတာ္ပ်က္စီးေနျပီတဲ႔။ ဆရာေတြလဲမရွိေတာ႔ဘူး။ ျပန္လာခဲ႔တဲ႔။ Minoru yamasaki အလုပ္က Bossကေတာ႔ေျပာတယ္ေလ။ ျပန္ခ်င္ျပန္တဲ႔။ ဒါေပမယ္႔ မင္းတေန႔USကို ျပန္လာရမွာပဲတဲ႔။ ဒါနဲ႔ ၁၉၆၃မွာဒီမွာလစာ$600ရေနတာကေန ရန္ကုန္ျပန္ျပီး RITမွာ
Assistant Lecturerကေနစလုပ္ေတာ႔လစာက ျမန္မာေငြ၄၂၀က်ပ္ဗ်။ ျပီးမွ lecturerျဖစ္ျပီး professor ျဖစ္တယ္။ ဟိုတုန္းက courseေတြက ေတာ္ေတာ္ပ်က္စီးေနျပီ။ ဆရာ႔ဌာနကို လိုက္ျပပါဆိုေတာ႔  ဆရာဆိုလို႔ ရုရွားဆရာတစ္ဦးပဲရွိတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြမရွိဘူး။ ဒါနဲ႔ သူ႔ကိုဒီဇိုင္းပညာျပန္သင္ေပးတာက စရတယ္။ courseေတြျပန္ဆြဲရတယ္။ ၁၉၆၆ေနာက္ပိုင္းကစျပီး Motivational teachingဆိုတာ ထြင္လိုက္တယ္။ စာေမးပြဲေတြကို ျဖဳတ္ျပီး thesisနဲ႔ term paperေတြကိုဦးတည္တဲ႔စနစ္။
ဌာနေတြနဲ႔ ဗိသုကာလုပ္ငန္းလုပ္ေနတဲ႔ဌာနေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသားေတြကို ဆက္သြယ္ျပီး သုေတသနေတြလုပ္တယ္။ terms paperေတြေရးတယ္။ ေတာ္ေတာ္ေလးေအာင္ျမင္တယ္။ က်ေနာ္ မဆလပါတီမ၀င္ခဲ႔ဘူး။ ဆရာတာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခ်ိန္မွာ ဗိသုကာlibraryဆိုတဲ႔ဌာနစာၾကည္႔တိုက္မွာ  main libraryက ဗိသုကာthesisနဲ႔ term paper ေတြကိုယူျပီး အဲဒီ႔မွာ စနစ္တက်  သိမ္းဆည္းထားတယ္။ ဆရာေတြguideလုပ္ျပီးေက်ာင္းသားေတြက runရတာ။ ဆရာျပန္သြားေတာ႔ ေဒါက္တာေဆြေဆြေအးက ဆရာ႔ကို ဆရာထိုင္ခဲ႔တဲ႔ရံုးခန္းက ကုလားထိုင္မွာထိုင္ေစျပီး ေက်ာင္းသားေတြကိုေခၚလာျပီး ဆရာ႔လက္ထက္ကစုထားတဲ႔ thesisနဲ႔term paperေတြထုတ္ျပတယ္။ ေနာက္တခုက researchနဲ႔ပတ္သက္ျပီး  Expandable House ဆိုျပီး အိမ္ေလးတလံုးေဆာက္ခဲ႔တယ္။ researchလုပ္တုန္းက ဆရာတစ္ေယာက္ထဲအဲဒီ႔မွာေနတယ္။ ခုထိရွိေသးတယ္ေျပာတယ္။ ဆရာရန္ကုန္သြားေတာ႔ RITေနာက္ဘက္က ခ်ံဳေတြကထူေတာ႔ ခပ္လွမ္းလွမ္းကျမင္ခဲ႔ရတယ္။

၄။  ျမန္မာျပည္နဲ႔USမွာ ဆရာ႔လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြနဲ႔ အမွတ္တရျဖစ္စရာက။

၁၉၆၀တုန္းကTwin Towerအတြက္ ဒီဇိုင္နာေရြးခံရတဲ႔၈ေယာက္ထဲမွာက်ေနာ္ပါတယ္။ တခ်ိန္လံုးအဲဒီ႔မွာနစ္ျမဳပ္ေနမွာစိုးေတာ႔ သိပ္ၾကာၾကာမလုပ္ခဲ႔ဘူး။
Northwest  National Life  Insurance Company, Minneapolis, Minnesotoမွာ lead designer။ အမွတ္တရျဖစ္စရာက အဲဒီ႔မွာelevator၈ခုရွိတယ္။ elevator lobbydesignလုပ္ေတာ႔ က်ေနာ္က ဗမာျပည္ကေလွပံုလုပ္တာ မ်က္ႏွာက်က္ဒီဇိုင္းကအစေသခ်ာလုပ္တာ။ လူေတြ ေတာ္ေတာ္သေဘာက်ၾကတယ္။ အကုန္အက်ကမ်ားတဲ႔အတြက္ ခုထက္ထိဒါမ်ိဳးလုပ္တာထပ္ မေတြ႔ဘူး။
Century Plaza Hoel, Los Angelesမွာေပၚတီကိုဒီဇိုင္းလုပ္ခဲ႔တယ္။
North Shore Glen Coveမွာရွိတဲ႔ Senacot???မွာ အတြင္းဒီဇိုင္းေတြလုပ္ခဲ႔တယ္။  Los Angeles Downtown Disney Concert Hall ေဆာက္ေတာ႔ Architectural design viewနဲ႔ပတ္သက္ျပီး quality, maintainenceနဲ႔ပတ္သက္လို႔ သူတို႔ကို reviewလုပ္ေပးဖို႔ က်ေနာ္႔ကိုတာ၀န္ေပးတယ္။  ျမန္မာျပည္တြင္းမွာေတာ႔ အင္ဒိုနီးရွားသံရံုးမွာ ေက်ာင္းေဆာက္တယ္။ ၾသစေၾတးလ်သံရံုးရဲ႔ club houseလုပ္တယ္။ စာေပးစာယူhead quarterဆို ဒီဇိုင္းဆြဲရံုတင္မကဘူး constructionကူမၼဏီမရွိေတာ႔ ကိုယ္႔ဟာကိုယ္ constructလုပ္ရတယ္။ လႊတ္ေတာ္အေဆာက္အဦးကို studyလုပ္တယ္။ ျပည္သူ႔ရင္ျပင္ကို ေဆာက္လုပ္ေရးဌာနနဲ႔တြဲျပီး ဒီဇိုင္းလုပ္တယ္။ သု၀ဏအားကစားကြင္းအတြက္prop consultingလုပ္ေတာ႔ တရုတ္ေတြနဲ႔ေဆြးေႏြးရတယ္။

၅။ ဗိသုကာပညာက စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းပါလ်က္နဲ႔ RITမွာ ဗိသုကာ၀င္ခြင္႔သတ္မွတ္ခ်က္အမွတ္နဲနဲေလးသတ္မွတ္တာ ဘာေၾကာင္႔လဲဆရာ။

အျပစ္တင္စရာေတြအမ်ားၾကီးထဲမွာ  အဲဒီ႔အခ်ိန္ကအုပ္ခ်ဳပ္သူေတြကို အျပစ္တင္ရမွာပဲ။ ဆရာတို႔တုိင္းျပည္မွာ အေဆာက္အဦးအၾကီးၾကီးေတြမွမရွိတာ။ အလုပ္မရွိဘူးေပါ႔။ဆရာတို႔ေတြprojectတင္တာပဲ။ ျဖစ္မလာဘူး။ လူေတြက ပိုက္ဆံမရွိေတာ႔ အေဆာက္အဦ၊ လမ္း၊ တံတားေတြမေဆာက္ႏိုင္ဘူး။ ခုက် ဗိသုကာပညာရပ္က ကမၻာမွာtopျဖစ္ေနျပီ။ အားလံုးသေဌးေတြခ်ည္းပဲ။

၆။ ပုဂံေခတ္ဗိသုကာပညာရဲ႔ ကမၻာ႔ေခတ္ျပိဳင္ႏိုင္ငံေတြက ဘာေတြမ်ားျဖစ္မလဲဆရာ။ ပုဂံဗိသုကာပညာအေပၚဆရာ႔အျမင္။

အိီဂ်စ္၊ ဂရိ၊ ရိုမန္တို႔ကနည္းနည္းပိုေစာတာေပါ႔။ BCထဲက ပိရမစ္ေတြကေပၚေနျပီေလ။ ပုဂံေခတ္မတိုင္မီက ျပဴေခတ္ရွိတယ္။ pre Baganျပီးေတာ႔ေရႊစည္းခံု။ ပုဂံေခတ္ဗိသုကာလက္ရာေတြမွာ ေစတီနဲ႔ templeဂူေက်ာင္းဆိုျပီး ၂မ်ိဳး၂စားေတြ႔ရတယ္။  အိႏၵိယဗိသုကာပညာလႊမ္းမိုးမႈေတြေတြ႔ရတယ္။
ပုဂံေခတ္မွာ ေစတီတည္မယ္ဆို ပထမေစတီကို ေနာက္တခါထပ္ၾကီးၾကီးေဆာက္ခ်င္တယ္ဆိုငံုလိုက္တယ္။ ငံုငံုျပီးေဆာက္ေဆာက္သြားတာ။ ပုဂံေခတ္ဗိသုကာလက္ရာနဲ႔ျပန္ၾကည္႔မယ္ဆိုု လြန္ခဲ႔တဲ႔ႏွစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္ေက်ာ္ကေဆာက္ခဲ႔တဲ႔ဂူဘုရားေတြနဲ႔ တကမၻာလံုးနဲ႔ ယွဥ္ၾကည္႔မယ္ဆို US, Europeေတြမွာဟိုတုန္းက  environmental impact နဲ႔ပတ္သက္လို႔ သိပ္ဂရုမစိုက္ၾကဘူး. ပုဂံဗိသုကာလက္ရာေတြကက် အရပ္ေလးမ်က္ႏွာ၊ ေလ၀င္ေလထြက္၊ lighting ဒါေတြကို အသားေပးထားတာေတြ႔ရတယ္။ scientific knowledgeေၾကာင္႔လား။ လုပ္ရင္းလုပ္ရင္းexperienceရလာလို႔လား မသိဘူး။ ရာသီဥတုနဲ႔ပတ္သက္ျပီး အေလးထားရမယ္ဆိုတာကသိသာေနတယ္။ အျပင္ကရာသီဥတုအထဲမေရာက္ႏိုင္ေအာင္။ အထဲကရာသီဥတုအျပင္မေရာက္ေအာင္ insulationလိုျဖစ္ေနတယ္။ ပုဂံေခတ္မွာ ဒီထူးျခားခ်က္က uniqueျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒီ႔အခ်က္ကို ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေတြေဆာက္တဲ႔ထိယူသြားတယ္။ ပတ္ပတ္လည္ကအုတ္ေတြနဲ႔တည္ေဆာက္ထားျပီး အုတ္ေတြကလည္း ဘယ္ေလာက္ထူသလဲဆို အထဲမွာ ရြံ႔၊ ေကာက္ညွင္း၊ စပါးခြံ၊ ေတြကို ဘိလပ္ေျမmixtureလိုမ်ိဳး ထည္႔ေဆာက္ထားတယ္။ radiation artကို ပုဂံေခတ္မွာပဲ ေတြ႔ရတယ္။ accidentလား။ purposeနဲ႔လားေတာ႔ မေျပာနိုင္ဘူး။ မႏူဟာဘုရားကိုေဆာက္တဲ႔  philosophyက ဘယ္ေလာက္ျမင္႔သလဲဆို ဒီဆင္းတုေတာ္ၾကီးဟာ ဒီtempleထဲမွာ လြတ္လပ္ေပမယ္႔  က်ဥ္းက်ဥ္းက်ပ္က်ပ္ေလးေနရတယ္ဆိုတာ ျမင္ႏိုင္တယ္။ ေရႊသာေလ်ာင္းဆိုလည္း သူအိပ္ေနေပမယ္႔ မလႈပ္ႏိုင္ဘူး။ မသိလိုက္မသိဘာသာ အခ်ဳပ္ခံေနရတယ္ဆိုတာ ျပတယ္။

၇။ ဗိသုကာပညာရွင္တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ျမန္မာျပည္ကေရွးေဟာင္းအေဆာက္အဦးေတြ ထိန္းသိမ္းတာနဲ႔ပတ္သက္ျပီး ဆရာဘာေျပာခ်င္လဲ။

ႏွစ္ခုေျပာခ်င္တယ္။ ပထမတစ္ခုက ကိုလိုနီအေဆာက္အဦးေတြကို Heritageေခါင္းစဥ္ထဲထည္႔တဲ႔ကိစၥ။  Heritageဆိုတဲ႔အဓိပၸာယ္က ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္အေမြ။ colonial buildingေတြဆိုတာ နယ္ခ်ဲ႔ကိုလိုနီေတြက ဆရာတို႔တိုင္းျပည္ထဲလာျပီး ငါတို႔အတတ္ပညာကမင္းတို႔ထက္ဘယ္ေလာက္သာတယ္ဆိုတာ လာျပခဲ႔တာ။ အျပင္ကလာတာ။ ” Revitalization of Heritage Buildings လို႔သံုးၾကတယ္။
” ံHistorical” လို႔ေခၚသင္႔တယ္။ Not  Heritage။ ေနာက္တစ္ခုက ယူနက္စကိုက ပုဂံကို ့ံHistorical siteအျဖစ္လုပ္ဖို႔ေျပာေတာ႔ ပုဂံအေၾကာင္းေရးထားတယ္။ ဆရာ႔အျမင္က သူမ်ားေတြနဲ႔တူခ်င္တူပါလိမ္႔မယ္။ ပုဂံကေရွးေဟာင္းအေဆာက္အဦးေတြဆိုတာက Romeတို႔၊ Egyptတို႔က အေဆာက္အဦးေတြနဲ႔ လံုး၀မတူဘူး။သူတို႔က static structure  ျငိမ္ေနတဲ႔ေနရာ။ပုဂံက dynamicျမိဳ႔။ ပုဂံကအေဆာက္အဦးေတြက အသံုးခ်ေနရတဲ႔အေဆာက္အဦးေတြ။ not stagnant။ Bagan is always moving forwards. အေျခခံကိုနားလည္ဖို႔လိုတယ္။ ပုဂံဘုရားေတြက တျဖည္းျဖည္းငံုငံုတက္လာတာ။ ဘုရားတည္ၾကတာ ကုသိုလ္လိုခ်င္လို႔။ လူတေယာက္ေမတၱာမဟုတ္ဘူး။ လူအမ်ားေမတၱာရဖို႔ဘုရားတည္တာ။ ဘုရားကိုအသစ္ျဖစ္ေအာင္လုပ္ခ်င္တာ။ ဒါကို ကန္႔ကြက္လို႔ရမလား။ လူအမ်ားကလုပ္ခ်င္တယ္ဆို လုပ္ခြင္႔ေပးရမယ္။ ပုဂံကို dynamic cityဆက္ျဖစ္ပါေစ။ ထပ္တိုးပါေစ။ ထပ္ေဆာက္ပါေစ။ ထပ္ျပဳျပင္ပါေစ။ ဒီေခတ္က ဗိသူကာပညာကဒီလိုရွိတယ္။ ေနာက္ေခတ္က ဒီလိုရွိတယ္။ မွတ္တမ္းမွတ္ရာ ေသေသခ်ာခ်ာလုပ္ဖို႔ဘဲ အေရးၾကီးတယ္။ သူ႔ေခတ္ကအေမြ သူ႔ဟာသူခံစားခဲ႔ရတယ္။ ေရွ႔ေခတ္မွာ ဆက္လုပ္ၾကပါေစ။ သမိုင္းကြင္းဆက္ေပးရမယ္။ full respectေပးရမယ္လို႔ ျမင္တယ္။

၈။ ငလ်င္နဲ႔ပတ္သက္ျပီး အထူးသျဖင္႔ရန္ကုန္ျမိဳ႔အတြက္ ဆရာ႔ရဲ႔ပညာရွင္အျမင္နဲ႔ ေျပာခ်င္တာ။

ျမန္မာျပည္ရဲ႔ စစ္ကိုင္းျပတ္ေရြ႔ေၾကာက ရန္ကုန္ကို ေဘးနားကျဖတ္သြားတယ္။ ၾကီးၾကီးက်ယ္က်ယ္တခါမွမျဖစ္ဘူးေပမယ္႔ ငလ်င္ၾကီးဘယ္အခ်ိန္လာမယ္ ဘယ္သူမွမေျပာႏိုင္ဘူး။  ရစ္တာစေကး8.2လာရင္ ခံႏိုင္မယ္႔အေဆာက္အဦေတြေဆာက္ဖို႔လိုတယ္။ Northridge မွာ ငလ်င္လႈပ္ေတာ႔ က်ေနာ္က countyမွာ အလုပ္လုပ္ေတာ႔ ျမိဳ႔ထဲကအေဆာက္အဦးေတြ စိတ္ခ်ရ၊ မရ reportလုပ္ရတယ္။ Geotechnical report ေတြလိုတယ္။ ပထမအခ်က္က အေဆာက္အဦးေတြကို အႏၱရာယ္ရွိမရွိေသခ်ာ studyလုပ္ရမယ္။ ဒုတိယအခ်က္  ျမန္မာျပည္မွာဆို အုတ္ေတြနဲ႔ေဆာက္ရင္ အႏၱရာယ္ၾကီးတယ္။ တတိယအခ်က္ အေဆာက္အဦးေတြမွာ life safetyနဲ႔ပတ္သက္လို႔ စိုးရိမ္စရာေကာင္းတဲ႔ နာမည္ၾကီးဟိုတယ္ေတြမွာလည္း ေတြ႔ခဲ႔ရတယ္။ အေရးေပၚအေျခအေနမွာ တခုခုျဖစ္ရင္ထြက္ေျပးႏိုင္တဲ႔ emergency exitလိုတယ္။ မီးေလာင္ရင္ခံႏိုင္တဲ႔ 20 minutes door, 1 hour ေကာ္ရစ္တာေတြရွိရမယ္။ stair caseသပ္သပ္ထားရမယ္။ ဓာတ္ေလွကားနဲ႔မဆက္ရဘူး။ လူေျပးႏိုင္တဲ႔ေကာ္ရစ္တာေတြမွာ မီးမကူးနိုင္ေအာင္ေလ၀င္ေလထြက္ေကာင္းေအာင္လုပ္ေပးရမယ္။.

၉။ ဗိသုကာပညာရွင္တစ္ဦးအျမင္နဲ႔ USမွာ ဆရာ႔အၾကိဳက္ဆံုးအေဆာက္အဦးေတြက ဘာေတြလဲ။
Los Angelesက Disney Concert Hallကတစ္ခု။ ကိုယ္တိုင္လည္း တည္ေဆာက္တဲ႔ထဲမွာ ပါ၀င္ခဲ႔တယ္ေလ။ ေနာက္တစ္ခုက Boston, Visual Art Centerက French ဗိသုကာပညာရွင္ရဲ႔လက္ရာ။ သူ႔ကိုဘာလို႔ၾကိဳက္သလဲဆို မနက္ေနထြက္ခ်ိန္ဆို သူ႔imageကတစ္မ်ိဳးရွိတယ္။ ညေနေန၀င္ခ်ိန္ဆို imageက ေျပာင္းသြားတယ္။ interior environment changes  according to sunrise and sunset.

၁၀။ အသားအေရာင္နဲ႔ပတ္သက္ျပီးUSမွာအလုပ္လုပ္စဥ္က ခြဲျခားခံရတာရွိလား။ ဆရာဘယ္လိုေက်ာ္လႊားခဲ႔လဲ။
discussionေတြဘာေတြအျငင္းအခံုဆို အသားအေရာင္နဲ႔ပတ္သက္ျပီး စကား အမ်ားၾကီးေျပာတယ္။ ဘယ္ေလာက္ထိလဲဆို ” Boat people coming here tell us what to do” ဆိုျပီး ေဘးကေနေစာင္းေျပာတာၾကံဳဖူးတယ္။။ Boat people ဆိုတာ က်ေနာ္တို႔ဒီေရာက္တဲ႔အခ်ိန္တုန္းက ဗီယက္နန္ကေန သေဘာၤနဲ႔ေျပးလာတဲ႔သူေတြကို ဆိုလိုတာ။ ” Why do you talk about the boat people? When I was doing buildings top in the world, you were not born is yet. After you were born, you went to school, you still wet behind your ears. You should go back to school study .Then talk to me. Do you know my background is?  You can call  boat people but I did not come with the boat. I flew inလို႔ျပန္ေျပာမွ မ်က္နွာေလးေတြငယ္ျပီး က်န္ခဲ႔တယ္။ ဒီေလာက္ထိေတာင္ရွိတယ္ေနာ္။ ဒီမွာက ခြာရာခ်င္းတူလာျပီဆို ကိုယ္႔ေနရာယူမယ္႔ေကာင္ဘာညာဆိုတဲ႔ေကာင္ဘာညာဆိုတာက ၀င္လာတာပဲ။

၁၁။ ဆရာခုလိုအသက္၈၀အရြယ္မွာ က်န္းက်န္းမာမာနဲ႔မွတ္ဥာဏ္ေကာင္းတာ က်န္းမာေရးကို ဘယ္လိုထိန္းသိမ္းလဲ။

မနက္တိုင္း လမ္းေလွ်ာက္တယ္။ Balboa Parkကိုတေန႔၆မိုင္ လမ္းေလွ်ာက္တာ ႏွစ္၃၀ေက်ာ္ရွိျပီ။ ေက်ာင္းသားဘ၀မွာ တင္းနစ္စ္ရိုက္တယ္။ ေဘာလံုးကန္တယ္။ ဟိုတုန္းက RITဆရာဘ၀ထဲက RITေက်ာင္း၀န္းကို ပတ္ျပီးေျပးတယ္။ အစားအေသာက္ကေတာ႔ မေရွာင္ပါဘူး ။ အကုန္စားတယ္။

၁၂။ ျမန္မာျပည္ျပန္ျဖစ္လားဆရာ။
၁၉၉၆ကတခါျပန္တယ္။ စက္မႈတကၠသိုလ္ ပါခ်ဳပ္ဦးက်င္စိုးက လက္ခ်ာေပးခိုင္းလို႔ ရန္ကုန္နဲ႔မႏၱေလးစက္မႈတကၠသိုလ္ေတြမွာ ေက်ာင္းသားေတြကို စာသင္ေပးခဲ႔တယ္။ ၂၀၀၃က တခါျပန္တယ္။

၁၃။ ဆရာထုတ္ေ၀ျဖစ္တဲ႔စာအုပ္ေတြ။
The Sustainable Metropolis Mrauk-Uကို ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ၁၀ႏွစ္သုေတသနလုပ္ခဲ႔တဲ႔အေတြ႔အၾကံဳနဲ႔ေရးခဲ႔ပါတယ္။ ျမတ္ဘုရားေရႊတိဂံုေတာ္ၾကီးစာအုပ္။ ဒီစာအုပ္ကေတာ႔ ၂၀၁၂ကထုတ္တယ္။ ၁၉၇၅ငလ်င္လႈပ္ေတာ႔ ထီးေတာ္ယိုင္သြားတာနဲ႔ ပညာရွင္အဖြဲ႔မွာပါ၀င္တုန္းက သုေတသနျပဳျပီးေရးခဲ႔တယ္။  မေလးရွားမွာထုတ္ျပီး Amazon.comမွာလည္းတင္ေရာင္းပါတယ္။ သုုေတသနစာအုပ္ေတြက U Palai Thein : The  Ordination Hall, Baganနဲ႔ Revitalization of Heritage Buildings Rangoon ေရးခဲ႔တယ္။ ဆရာေရးခဲ႔တာေတာ႔ တပည္႔ေတြအတြက္အဓိကရည္ရြယ္ပါတယ္။ ရြက္ႏုေ၀နဲ႔Myanmar Timesစာအုပ္ေတြမွာလည္း စာတမ္းေတြေရးပါတယ္။

၁၄။ ျမန္မာ႔ဂဇက္သတင္းစာကေန RITကဆရာ႔တပည္႔ေဟာင္းေတြကို ဘာေတြေျပာခ်င္လဲ။
ဆရာ႔တပည္႔ေတြကလည္း အကုန္လူူၾကီးေတြျဖစ္ကုန္ၾကျပီ။ ၂၀၁၂ဆရာပူေဇာ္ပြဲကို ဆရာျမန္မာျပည္ျပန္သြားလို႔ေတြ႔ရတာ အေဆာက္အဦး၊ လမ္း၊ တံတားေတြ ေတာ္ေတာ္အားရစရာေတြ႔ရတယ္။ RITကထုတ္လိုက္တဲ႔ပုဂိဳလ္ေတြစြမ္းအားကဘယ္ေလာက္ေအာင္ျမင္လဲဆိုတာႏိုင္ငံျခားအကူအညီဘယ္ေလာက္မွမပါဘဲ သူတို႔အစြမ္းအစနဲ႔လုပ္ႏိုင္တာေတြ႔ရတယ္။  Challengesေတြအမ်ားၾကီးရွိေပမယ္္႔ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္လုပ္ႏိုင္တာကို ဂုဏ္ယူတယ္။ ေရွ႔ဆက္္ျပီးလည္း လုပ္ႏိုင္ဖို႔လိုတယ္။ ဒီထက္မကလုပ္ႏိုင္ေအာင္ အားလံုးၾကိဳးစားပါ။ အဓိကၾကီးၾကီးက်ယ္က်ယ္စဥ္းစားဖို႔လည္းလိုတာ ျမိဳ႔ၾကီးေတြနဲ႔ပတ္္သက္လို႔၊ အေဆာက္အဦးေတြနဲ႔ပတ္သက္လို႔ usersအသံုးခ်မယ္႔သူေတြကိုဂရုစိုက္ျပီး အဓိကထားပါလို႔။ Architect is the full responsibility for the building. တခုခုဆို အရင္တရားစြဲခံရမွာက Architect ပဲ။

မွတ္ခ်က္။  ။ ျမန္မာဂဇက္ ၂၀၁၃ ဒီဇင္ဘာထုတ္တြင္ပါျပီးျဖစ္ပါသည္။

kai

About kai

Kai has written 992 post in this Website..

Editor - The Myanmar Gazette || First Amendment – Religion and Expression - Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances.

   Send article as PDF