ယေန႔ေခတ္ compact camera ေတြမွာေတာင္ RAW file format နဲ႕ ရိုက္လုိ႔ ရေနပါျပီ .. သို႔ေသာ္

pro photographers အခ်ိဳ႕ေတာင္ JPEG ဖိုင္ အမ်ိဳးအစားနဲ႕ ရိုက္ တုန္းပါ.. JPEG ကိုေရြးခ်ယ္ရျခင္းရဲ႕

ေကာင္းက်ိဳး အခ်ိဳ႕ ကေတာ့ ပိုမို ျမန္ဆန္ ပိုမို ေသးငယ္တဲ့ file အမ်ိဳးအစား ျဖစ္လို႕ပါပဲ .. ဒါေပမယ့္

အခ်ိဳ႕ ကေတာ့ RAW file နဲ႕ ရိုက္တဲ့ ေကာင္းက်ိဳးအခ်ိဳ႕ ကို မသိနားမလည္ၾကေသးတဲ့အတြက္

JPEG ကို အသံုးျပဳ ေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဆိုပါ ေကာင္းက်ိဳးတခ်ိဳ႕ ကို သည္ tutorial မွာ နည္းနည္း

တူးဆြၾကည့္ခ်င္ပါတယ္။

 

 

What Does The Term “8-Bit” Mean?

8-bit ဒါမွမဟုတ္ 16-bit ဆိုတဲ့ အသံုးအႏွံဳးကို အရင္ရွင္းဖို႔လိုပါတယ္ …

ဘာနဲ႕ပဲ ရိုက္ရိုက္ JPEG format နဲ႕သာ သိမ္းယူမယ္ ဆိုရင္ standard “8-bit” image ရရွိမွာျဖစ္ပါတယ္။

JPEG format ရဲ႕ မျပည့္စံုမႈေတြဟာ အခ်ိန္ၾကာလာေလ ေပၚထြက္လာေလပါပဲ ..

အထင္ရွားဆံုး ကိစၥကေတာ့ JPEG file ဟာ 16-bit ကို support မလုပ္တဲ့အတြက္ ..အျမဲတေစ 8-bit image

အေနနဲ႕သာ သိမ္းယူႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္

 

RGB(နီ-စိမ္း-ျပာ) နဲ႕ Color Channels ေတြအေၾကာင္း သိျပီး သားလို႔ assume လုပ္ျပီး ဆက္ရွင္းရရင္ျဖင့္

screen ေပၚက မည္သည့္အေရာင္ မဆို အဆိုပါ ၃ေရာင္ ေပါင္းစည္းျခင္း အားျဖင့္ အေရာင္ေဖာ္ ထားတာ

ျဖစ္ပါတယ္ ဒါဟာမျဖစ္ႏိုင္ဘူး ကိုယ့္ ပံုက အေရာင္ေပါင္း သန္းခ်ီ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ ပံု ပါ…။ တကယ္ပဲ ၃ေရာင္

တည္းလား ..????

 

 

သည္ေမးခြန္းဟာ ေမးခြန္း ေကာင္း ပါ..

အေျဖကို ေျပာရမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ .. အမ်ိဳးမ်ိဳး အျဖာျဖာေသာ အနီ-အစိမ္းနဲ႕-အျပာ ရဲ႕

shades ေတြ ေပါင္း စည္းထားတာ မို႔ အေရာင္ကြဲ သန္းခ်ီ ျဖစ္လာတာ ပါ ။

သည္ေတာ့ အဆိုပါ shades ေတြ မ်ားမ်ား ရွိေလေလ ..မ်ားမ်ား ေရာစပ္ႏိုင္ေလေလ ..ေရာင္ကြဲေတြ

မ်ားမ်ား ရလာေလေလ လို႔ အၾကမ္းဖ်င္း ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

pure red, pure green, and pure blue တို႔ကို ေရာစပ္ျပီး အျဖဴေရာင္ pure white

အပါအ၀င္ ေရာင္ကြဲ ၇ခု ဖန္တီးႏိုင္ပါရဲ႕ .. သည္၇ေရာင္ ကို ျပန္ေရာရင္ေတာ့ အမည္းေရာင္ pure black

ရသေပါ့

 

 

256 shades of red, 256 shades of green, and 256 shades of blue

ကို ျပန္ေရာမယ္ ဆိုရင္ 256 x 256 x 256 =16.8 million ေလာက္ေသာ အေရာင္ ေတြ ရရွိလာမွာျဖစ္ပါတယ္။

ဒါဟာ 8-bit image အတိအက်ပါပဲ ..။ ေနာက္တနည္း – a digital photo တစ္ပံုက ေပးႏိုင္စြမ္းတဲ့

အမ်ားဆံုးေသာ ေရာင္ကြဲ အေရအတြက္လို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။(16.8 million)

 

256 ဆိုလို႔ ျပန္ေကာက္ရရင္ 1bit = 2 ျဖစ္ပါတယ္။ 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256 ဆိုျပီး exponent နဲ႕

သြားလိုက္တာ ..8 bit = 256 ဆိုတဲ့ အေရာင္ အေသြး shade ကို သယ္ေဆာင္ႏိုင္ပါတယ္ .. ဒါေၾကာင့္

(နီ-စိမ္း-ျပာ) channel တခု စီအတြက္ 256 shades ေတြ ပိုင္ဆိုင္တယ္ လုိ႔ ဆိုႏိုင္တာပါ

 

ဒါဟာ ကြန္ပ်ဴတာေတြ အလုပ္လုပ္ပံုနဲ႕ ပါတ္သတ္ ဆက္ႏြယ္လို႔ နားရႈပ္ေကာင္းရႈပ္ပါလိမ့္မယ္…

JPEG ဓာတ္ပံု ၁ပံု ဟာ 8-bit image ျဖစ္ျပီး နီ-စိမ္း-၀ါ ရဲ႕ 256 shades ေတြ ကိုယ္စီ ပါ၀င္ေနလို႔

အမ်ားဆံုး16.8 million possible colors ထြက္တယ္ ဆိုတဲ့ အခ်ဳပ္ ကိုသိရင္ ရပါျပီ။

 

 

16.8 million colors ဆိုတာ အလြန္မ်ားျပားတဲ့ ပမာဏ လို႔ ျမင္စရာပါ ..။ နည္းတယ္ မ်ားတယ္ ဆိုတာ

ႏွိဳင္းရ တန္ဖိုးတခု သာျဖစ္လို႔ … 16-bit နဲ႕ ႏွိဳင္.ယွဥ္ၾကည့္မွသာ အေျဖသိ ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။

 

သည္ေနရာမွာ သာမန္ လူတေယာက္ရဲ႕ မ်က္လံုးဟာ အေရာင္သိမႈ ဘယ္ေလာက္ရွိသလဲ ဆိုတာ ေဖာ္ျပဖို႔

လိုအပ္လာျပီ ျဖစ္ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ ေဆးဘက္ဆိုင္ရာ အလိုအရေတာ့ အေရာင္ေပါင္း 10 million ေလာက္ လို႔

အဆိုရွိပါတယ္ ေသခ်ာတာကေတာ ့ 16.8 million မျပည့္ပါဘူး .. ဒါဆို 8-bit JPEG images ကေပး သေလာက္

ေတာင္ အကုန္အစင္ ခြဲျခားမျမင္ႏိုင္မွေတာ့ 8-bit ဟာ good enough? မဟုတ္ဘူးလား လို႔ ေမးစရာ

ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ..သည္ေမးခြန္းကို 8-bit နဲ႕ 16-bit images ေတြ ႏွိဳင္းၾကည့္ျပီးမွ ေျပာပါမယ္။

 

2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16384, 32768, 65536

(computer ဆိုင္ရာ bit ေတြရဲ႕ အလုပ္လုပ္ပံုကို ေက်ာ္ ျပီး အလြယ္ေျပာရရင္)

16-bit images ဟာ shades of red, 65,536 shades of green, and 65,536 shades of blue

16.8 millionကိုေမ့လိုက္ပါ .. 65,536 x 65,536 x 65,536 ကို ေျမွာက္လုိက္တဲ့အခါ …အံ့ဘနန္း မ်ားျပားလွတဲ့

281 trillion possible colors ကို ရရွိမွာျဖစ္ပါတယ္။

 

မဟုတ္ေသးဘူး သည္ေလာက္အမ်ားၾကီး လုိလို႔လား .. 16.8 million colors ေတာင္ ကုန္ေအာင္ မျမင္တဲ့ ဥစၥာ လို႔ အထက္မွာ ေရးသလို ေစာဒက

တက္စရာ ရွိပါတယ္.. ဟုတ္ကဲ့

ဒါဟာ Photoshop နဲ႕ ျပင္ဆင္တဲ့အခါ အမွန္တကယ္ ကို လိုအပ္တဲ့ ကိစၥ ျဖစ္လာပါျပီ ..

ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုတာ ေအာက္မွာ ဆက္ရွင္းပါမယ္။

 

Editing In 16-Bit Mode

Photoshop ထဲမွာ လံုး၀ တပံုစံတည္း ျဖစ္တဲ့ ဓာတ္ပံု၂ပံု ကို ၁ပံု8-bit mode ျဖစ္ျပီး တပံု16-bit နဲ႕ ဖြင့္ထားတယ္

ဆိုပါေတာ့16-bit နဲ႕ ပံုဟာ ပိုမိုၾကည့္ေကာင္းတယ္(ပိုမို အေရာင္အေသြးစံုတယ္) လို႔ ခံစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဓာတ္ပံု ရဲ႕ အမ်ိဳးအစားကိုလိုက္လို႔ သည္လို မျဖစ္ဘဲ ကြဲျပားမႈ မရွိတာလည္း ရွိေကာင္း ရွိမွာပါ …။

(က်ေနာ္တို႔ မ်က္လံုးက အဲ့သည့္ေလာက္ အားမေကာင္းဘူးမဟုတ္လား)

 

ဒါဆိုရင္ ..ေျဖပါမယ္..16-bit image ဘာေၾကာင့္ ပိုေကာင္းတယ္ လိုအပ္တယ္ ေျပာသလဲ ဆိုတာကိုပါ..။

ဟုတ္ကဲ့ တစ္လံုးတည္းပါ flexibility ျဖစ္ပါတယ္။ Photoshop သံုးျပီး ဓာတ္ပံု၁ပံုကို ျပင္ဆင္ တည္းျဖတ္တဲ့အခါ

မွာ ျပဳျပင္ေလေလ ျပႆနာေတြ အဆင္မေျပမႈေတြ ၾကံဳေတြ႔ရႏိုင္လာေလေလ ျဖစ္ပါတယ္။

အျဖစ္အမ်ားဆံုးေသာ ျပႆနာ ဟာ “banding” လို႔ေခၚပါတယ္။ ဓာတ္ပံုပါ ပံုရိပ္ရဲ႕ .. detail အေရးအေၾကာင္းေတြ

ေပ်ာက္ဆံုး တာမ်ိဳး .. အေရာင္ တစ္ေရာင္ကေန တစ္ေရာင္ transitions ေတြမွာ ေျပျပစ္စြာ အကူးအေျပာင္း

 

မျပသႏိုင္ေတာ့တာမ်ိဳး ျဖစ္ေလ့ ရွိတာပါ …။ သည္လိုမွ မဟုတ္ရင္လည္း colors နဲ႕ tonal တန္ဖိုးေတြမွာ
မညီမွ် မလွမပ ျဖစ္တတ္တာေတြရွိပါတယ္…။

 

ဒါကို ေအာက္မွာ ပံု၂ပံု နဲ႕ သက္ေသျပပါ့မယ္ သည္ပံုဟာ black-to-white gradients ကို 8-bit image အေနနဲ႕

ဖန္တီးထားတာျဖစ္ပါတယ္။

 

 

သည္ေအာက္က ပံုကေတာ့ 16-bit image ျဖစ္ပါတယ္ ။

သည္၂ပံု ဟာ ကနဦးမွာေတာ့ လံုး၀ဥႆံု တူညီသေယာင္ ထင္ရပါတယ္ ..

 

 

 

သည္၂ပံုကို စတင္ျပဳျပင္ျခင္း လုပ္ၾကည့္ပါမယ္

Ctrl+L (Win) / Command+L (Mac) ႏွိပ္ျပီး Levels adjustment Windows ကို ေခၚပါတယ္ ။

အဆိုပါ Windows ေအာက္ဆံုးနားက Output လို႔ ေရးထားတဲ့ အျဖဴ နဲ႕ အမည္း မွ်ားတံ၂ခုကို

ေထာင့္ကေန အလယ္ နား ဆီေလာက္ ေရႊ႕ၾကည့္ပါတယ္….(8-bit မွာေရာ 16-bit မွာပါ တူညီစြာ လုပ္ေဆာင္

မွာပါ)

 

 

 

 

 

သည္အခါမွာ ပံုရိပ္ဟာ solid grey ျဖစ္သြားပါတယ္..

သည္အထိကို အဆိုပါ ပံု၂ပံု ဟာ လံုး၀ ဥႆံု ထပ္တူ ညီေနသလို ခံစားရပါေသးတယ္..

 

 

 

 

 

 

Levels Windows ကို တခါျပန္ပိတ္ျပီး ေနာက္တခါျပန္ဖြင့္ပါတယ္. ..

သည္တခါေတာ့ input level ရဲ႕ range ကို က်ဥ္းၾကည့္ဖို႔အတြက္ ဘယ္နဲ႕ ညာ အစြန္းမွာရွိတဲ့

pure white & pure black ျမွားတံ၂ခုကို အလယ္နားထိ ေရႊ႕ၾကည့္ပါတယ္။

 

 

 

ဟုတ္ပါတယ္ ..အထက္က ပံု၂ပံု ကို ယွဥ္ၾကည့္တဲ့အခါ အေျဖဟာ ေပၚလြင္ျပီ ျဖစ္ပါတယ္။8-bit image မွာ

“banding” or “stair-stepping” effect ေပၚလာျပီ ျဖစ္ပါတယ္ .. သည္စမ္းသပ္ခ်က္ဟာ က်ေနာ္တို႔

8-bit image မွာအေရာင္ေတြ ခ်ိန္ညွိရင္းကေန ဘယ္ေလာက္ေတာင္ details ေတြ ဆံုးရွံဳး သြားႏိုင္တယ္ ဆိုတာကို

ျပႏိုင္ပါတယ္။

 

 

 

16-bit မွာေတာ့ မူလအတိုင္း ေကာင္းမြန္ ေခ်ာေမြ႕႔တဲ့ ပံုရိပ္ ကို ေတြ႔ျမင္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

 

 

 

ဘာေၾကာင့္ သည္လို ျဖစ္သလဲ ဆိုတာကို ရွင္းရရင္ ျဖင့္ 8-bit image မွာ အမ်ားဆံုး 256 shades of gray

သာပါ၀င္ျပီး 16-bit image မွာေတာ့ 65,536 shades of gray ပါ၀င္လို႔ပါပဲ .. သည္ေတာ့ gray ကေန gradient

အျဖစ္ ျပန္ျဖန္႔ခ်တဲ့အခါမွာ အလြန္ ေကာင္းမြန္တဲ့ flexibility ကို shades ေတြအမ်ားၾကီး ပိုပါတဲ့ 16-bit မွာသာ

ရရိွ ႏိုင္မယ္လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ 16bit မွာလည္း ..shades ေတြ ဆံုးရွံဳးမွဳ ရွိေပမယ့္ ..က်ေနာ္တို႔ မ်က္လံုးနဲ႕

ျမင္သာတဲ့ ဆံုးရႈံးမႈ တခု မဟုတ္ခဲ့ဘဲ .. 8-bit ကေတာ့ ေလွကားထစ္ေတြလို အစင္းေၾကာင္းေတြ

ျမင္ရတဲ့အထိ ဆံုးရွံဳးမႈေတြ ျဖစ္ခဲ့တာ အေတြ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

 

(မူရင္း စာေရးသူဟာ အထက္ပါ စမ္းသပ္ခ်က္ကို ဓာတ္ပံု သံုးျပီးလည္း ထပ္မံရွင္းျပခဲ့ေသးပါတယ္.

သေဘာတရား လုပ္ေဆာင္ပံု အကုန္ အတူတူျဖစ္လို႔ ..ခ်န္ထားခဲ့ပါတယ္.)

16-bit ဟာ သံုးသင့္တယ္ ဆိုေပမယ့္ ..အျမဲတေစေသာ အေျခအေနတိုင္းအတြက္ မဟုတ္ပါ။

Hardware requirement ပိုမို ျမင့္မားတာမို႔ ..Computer အလြန္ေႏွးေကြးေလးလံလာတတ္ပါတယ္..

အခ်ိဳ႕ေသာ filter ေတြဟာ 8-bit မွာသာ အလုပ္လုပ္ႏိုင္တာကိုလည္း သတိခ်ပ္ေစခ်င္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး အခ်ဳပ္

အေနနဲ႕ ေျပာရရင္ေတာ့ ..RAW နဲ႕ ရိုက္ 16-bit နဲ႕ ျပင္ (ျပင္ျပီးသားကို) .PSD နဲ႕ သိမ္းပါ ။ print ဖို႔အတြက္

က်ေတာ့မွ JPEG သံုးပါလို႔ လက္တို႔လိုက္ရပါတယ္.

 

မူရင္းကို ဖတ္ခ်င္ရင္ေတာ့ သည္မွာ သြားဖတ္ႏိုင္ပါတယ္။

 

Ref:

http://www.photoshopessentials.com/essentials/16-bit/

 

 

စာဖတ္သူအေပါင္းကို ေလးစားစြာျဖင့္…

 

 

Solid Sn@ke

 

 

 

About ムラカミ

has written 498 post in this Website..

今でしょ? CJ # 9092011