(၁)

သဒၶါနဲ႔ပညာ

ဗုဒၶဘာသာကို ကိုးကြယ္ရာမွာ သဒၶါ နဲ႔ ပညာ အားေကာင္းမွ်တဖို႔လိုတယ္လို႔ ဆံုးမတာၾကားဖူးပါတယ္.. သဒၶါဆိုတာက ယံုၾကည္တာ၊ ပညာဆိုတာက ဘာသာတရားရဲ႕အဆံုးအမေတြ တရားဓမၼေတြကို နားလည္သေဘာေပါက္တာ၊ အက်ိဳးသင့္အေၾကာင္းသင့္စဥ္းစားဆင္ျခင္တတ္တာ ျဖစ္ပါတယ္.. သဒၶါသက္သက္ပဲ ရွိၿပီး ပညာဥာဏ္မပါဘူးဆိုရင္ အႏွစ္မပါတဲ့ကိုးကြယ္မႈ၊ မ်က္ကန္းယံုၾကည္တာမ်ိဳး၊ ေၾကာက္လို႔ ကုိးကြယ္တာမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္.. ဟိုးေရွးတုန္းက မီးကို ကိုးကြယ္ၾက၊ ေျမႀကီးကို ကုိးကြယ္ၾက တာနဲ႔ သေဘာျခင္းအတူတူပါပဲ.. ဗုဒၶဘာသာမွာေတာ့ ဒီလုိ စဥ္းစားမႈမဲ့ ကိုးကြယ္တာမ်ိဳးထက္ ပညာဥာဏ္နဲ႔ ယွဥ္တဲ့ ယံုၾကည္မႈမ်ိဳးမွသာ အဓိပါယ္ရွိပါတယ္.. ကိုယ္ႏိုင္ငံမွာ ဆုေတာင္းျပည္႔ ဘုရားေတြ အမ်ားသားနဲ႔ တိုင္းျပည္က ဆင္းရဲေနတာ၊ ကားဝယ္ရင္ ဘုရားကို ဦးတုိက္၊ နတ္ျပတာေတြ လုပ္၊ ဘုရားပံုေတြလည္းကပ္ၾကပါရဲ႕ကားတိုက္မႈႏႈန္းေတြက သူမ်ားႏိုင္ငံ ထက္မ်ားေနတာ ေတြက သဒၶါစိတ္နဲ႔ ၾကည့္ရင္မျမင္ေပမယ့္ ပညာဥာဏ္နဲ႔ စဥ္းစားရင္ေတာ့ အႏွစ္မဟုတ္ အကာေတြျဖစ္ေနမွန္း သိႏိုင္ပါတယ္.. ဒါေၾကာင့္ အႏွစ္ပိုင္း ျဖစ္တဲ့ တရားသေဘာေတြ၊ ကိုယ္တုိင္က်င့္ႀကံ အားထုပ္မႈအပုိင္းေတြ သိဖို႔ဆိုရင္ ပညာဥာဏ္ ကေရးႀကီးပါတယ္.. ဒါေပမယ့္ တရားဓမၼ အကုန္လံုးကို ကိုယ္ဥာဏ္နဲ႔ စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္မွာ မဟုတ္တဲ့ အတြက္ သဒၶါဆိုတဲ့ ယံုၾကည္မႈနဲ႔ ျဖည့္ေတြးရတာ၊ မွန္းၾကည့္ရတာေတြ ရွိပါတယ္.. အဲ့လိုမဟုတ္ပဲ ကိုယ့္ပညာဥာဏ္ နဲ႔ခ်ည္းပဲ ဆံုးျဖတ္မယ္ဆိုရင္ နိဗၺာန္ ဆိုတာမ်ိဳးက ယုတၱိမရွိသလိုျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္.. အဲ့ဒါေၾကာင့္ သဒၶါေကာ ပညာေကာ အားေကာင္းဖို႔လိုပါတယ္ လို႔ေျပာၾကပါတယ္..

(၂)

ကမၻာကိုၾကည့္တဲ့အခါ

ဒါေတြက ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ ေဘာင္အတြင္းကပဲ စဥ္းစားထားတာျဖစ္ပါတယ္.. ဒီေဘာင္ထဲက ထြက္ၿပီးၾကည့္လိုက္ေတာ့ ကမၻာတဝွမ္း သဒၶါပိုင္းမွာ ဗုဒၶဘာသာထက္ကို သဒၶါတရားအားေကာင္းတဲ့ ဘာသာအယူဝါဒေတြရွိတယ္.. ပညာပုိင္းမွာ တရွိန္ထုိး တိုးတက္ေနတဲ့ ေလာကီပိုင္းပညာရပ္ႀကီးရွိေနပါတယ္.. အေပၚတပိုဒ္မွာ ေရးထားတဲ့ ပညာဆိုတာက ကိုယ့္ဗုဒၶဘာသာကိုနားလည္ႏိုင္ဖို႔ လိုအပ္တဲ့ ထိုးထြင္းဥာဏ္ပညာကိုေျပာတာျဖစ္ၿပီး အခုေျပာတဲ့ ေလာကီပိုင္းပညာဆိုတာက လူသားေတြကို ေက်ာက္ေခတ္ကေန အခု IT ေခတ္အထိဆြဲေခၚေမာင္းႏွင္လာတဲ့ လူသားေတြရဲ႕စဥ္းစားဥာဏ္ပညာ ကိုေျပာခ်င္တာျဖစ္ပါတယ္.. ဒီစဥ္းစားဥာဏ္ပညာဟာ တရွိန္ထိုးတိုးတက္လာတာနဲ႔အမွ် ဘာသာတရားအသီးသီးရဲ႕ ယံုၾကည္မႈ သဒၶါကို စိန္ေခၚလာပါတယ္.. ဒီသေဘာက အခုမွ စျဖစ္လာတာမဟုတ္ပဲ ဟိုးအရင္ ဆိုခေရးတီး၊ ဂယ္လီလီယို တို႔ ကတည္းကျဖစ္ခဲ့တာျဖစ္ၿပီး အခု ပိုအားေကာင္းလာတဲ့သေဘာပဲျဖစ္ပါတယ္.. အသိသာဆံုးေနရာကိုေျပာရရင္ ေလာကီပညာအတိုးတက္ဆံုး ျဖစ္တဲ့ အေနာက္တိုင္း ခရစ္ယာန္ အသိုင္းအဝိုင္းမွာျဖစ္ပါတယ္..

ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲျခင္းျဖစ္စဥ္ နဲ႔ ဖန္ဆင္းရွင္ဝါဒ

Evolution အယူအဆ နဲ႔ Creationism ဆိုတဲ့ ဖန္ဆင္းရွင္ဝါဒ ထပ္တိုက္ေတြ႕ေနတာ အေနာက္ကမၻာမွာ အေတာ္ၾကာၿပီျဖစ္ပါတယ္.. အဓိကလက္သည္ကေတာ့ နာမည္ေက်ာ္ ခ်ားလ္စ္ဒါဝင္ ပါ.. သူရဲ႕ စာအုပ္ On the Origin of the Species က ခရစ္ယာန္ အသိုင္းအဝိုင္းကို လွဳပ္ခပ္သြားေစပါတယ္.. သူ႔ရဲ႕ evolution အယူအဆေတြျဖစ္တဲ့ သက္ရွိအရာေတြ အကုန္လံုး မူလ ဘံုရင္းျမစ္ common ancestors ကေနဆင္းသက္လာတဲ့ အယူအဆ၊ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ သဘာဝပါတ္ဝန္းက်င္အေျခအေနနဲ႔ လိုက္ဖက္ေအာင္ေနႏိုင္တဲ့ မ်ိဳးစိတ္ေတြပဲ ရွင္သန္ႏိုင္ႏိုင္တဲ့ survival of the fittest၊ ဒီသေဘာေၾကာင့္ သဘာဝတရားႀကီးနဲ႔ အဆင္ေျပေအာင္ေနႏိုင္တဲ့ မ်ိဳးစိတ္ေတြပဲ က်န္ခဲ့တဲ့ natural selection သေဘာ၊ ဒီလိုသဘာဝႀကီးနဲ႔ အတူလိုက္ေျပာင္းလဲရင္းနဲ႔ မ်ိဳးစိတ္ အသစ္ေတြ၊ မ်ိဳးစိတ္အခြဲေတြ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ Evolution ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲမႈျဖစ္စဥ္ စတာေတြ ဟာ ခရစ္ယာန္ရဲ႕ က်မ္းစာမွာပါတဲ့ ထာဝရဘုရားသခင္က သတၱဝါေတြအကုန္လံုးကိုဖန္ဆင္းတယ္ ဆိုတဲ့ အယူအဆ၊ ကမၻာသက္တမ္း အႏွစ္ ၆၀၀၀ ဆိုတဲ့ အယူအဆ (evolution အလိုအရ သတၱဝါေတြ အခုလို ဆင့္ကဲ ေျပာင္းလဲလာဖို႔ ႏွစ္သန္းေပါင္းခ်ီ ၾကာပါတယ္၊ ကမာၻႀကီးကို သိပၸံပညာနဲ႔စမ္းေတာ့လည္း ႏွစ္သန္းခ်ီၾကာၿပီလို အေျဖရပါတယ္)၊ လူသတၱဝါကို တျခား တိရိစၧာန္ထက္ျမင့္တဲ့ higher being လို႔သတ္မွတ္မႈ (Evolution အလိုအရ လူဟာလည္း သတၱဝါေတြထဲက မ်ိဳးစိတ္တစ္ခုပါပဲ) စတာေတြ နဲ႔ ဆန္က်င္ေနပါတယ္..

အဲ့ဒီေတာ့ အေနာက္တိုင္းခရစ္ယာန္သိပၸံပညာရွင္ေတြအေနနဲ႔ တျဖည္းျဖည္း အေထာက္အထားေတြမ်ားမ်ားလာတဲ့ Evolution အယူအဆကိုလက္ခံရင္ Bible ကိုလႊတ္ခ်ရမလိုျဖစ္ေနပါတယ္.. တခ်ိဳၾကေတာ့လည္း ရွဥ္လဲေလွ်ာက္ ပ်ားလဲစြဲ လို႔ရမယ့္ အယူအဆမ်ိဳးကိုယူပါတယ္.. Evolution ျဖစ္စဥ္ဟာ ဘုရားသခင္က သတၱဝါေတြကို ဖန္တီးတဲ့ေနရာမွာ အသံုးျပဳတဲ့ နည္းလမ္းတစ္ခုျဖစ္တယ္ဆိုတာမ်ိဳး၊ ဘုရားသခင္က ကမာၻကိုဖန္ဆင္းကတည္းက ႏွစ္ခ်ီၾကာၿပီးအသြင္နဲ႔ ဖန္ဆင္းခဲ့တယ္ ဆိုတာမ်ိဳးယူဆၾကပါတယ္.. တခ်ိဳ႕ကလည္း သိပၸံပညာကဘာေတြ ေတြ႕သည္ျဖစ္ေစ ကိုယ္ရဲ႕ဘုရားသခင္အေပၚ ယံုၾကည္ခ်က္ ကို မဖ်က္ၾကပါဘူး.. သိပၸံပညာေတြ ဘယ္ေလာက္ပဲတိုးတက္တယ္ ဆိုဆို မေျဖရွင္းႏိုင္ေသးတဲ့ အဓိက အပိုင္းေတြအမ်ားႀကီးရွိေနေသးတာအမွန္ပါ.. something from nothingness သေဘာေတြျဖစ္တဲ့ အသက္ဇီဝရဲ႕ အစ၊ စၾကာဝ႒ာရဲ႕ အစေတြကို ရွင္းျပတဲ့ေနရာမွာ သိပၸံပညာနဲ႔ တိတိက်က်ေျပာဖို႔ခက္ေနဆဲပါပဲ.. ဒါေပမယ့္ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ လူေတြရဲ႕ စဥ္းစားတတ္လာတဲ့ ပညာက ဘာသာတရားရဲ႕ ယံုၾကည္မႈ ကို စိန္ေခၚလာတာေတာ့ အမွန္ပါပဲ..

ပညာမ်ိဳးဆက္

ဒီလုိစိန္ေခၚလာမႈဟာ ထိပ္တန္းသိပၸံပညာရွင္မ်ားၾကားမွာတင္ မကေတာ့ပါဘူး.. ပညာအသားေပးတဲ့၊ လြတ္လပ္တဲ့ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ သာမန္လူတန္းစားေတြမွာပါ အေတာ္ႀကီး စိမ့္ဝင္ပ်ံ႕ႏွံေနတာေတြရပါတယ္.. Do you believe in God? လို႔ လူငယ္ျခင္းေမးျမန္းမႈဟာ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ ေမးခြန္းမ်ိဳး မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး.. လြတ္လပ္စြာပဲ ယံုၾကည္တဲ့လူက ယံုမယ္၊ မယံုတဲ့လူက မယံုဘူး ဆိုတဲ့သေဘာမ်ိဳးျဖစ္လာေနၿပီ လို႔ယူဆရပါတယ္..

(၃)

ကိုယ့္အလွည့္

သူမ်ားႏိုင္ငံေတြမွာ ျဖစ္တဲ့ သူမ်ားဘာသာေရးကိစၥ မို႔ ကိုယ္နဲ႔ မဆိုင္ဘူး လို႔ ေတြးေကာင္းေတြးလို႔ရပါတယ္.. ဒါေပမယ့္ သူတို႔ဆီမွာ Do you believe in God လို႔ေမးသလိုမ်ိဳး ေနာင္ ဗုဒၶဘာသာမ်ိဳးဆက္ေတြမွာ “နိဗၺာန္ တကယ္ေကာ ရွိရဲ႕လား” ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းမ်ိဳးေတြေမးလာၾကမလား…

လက္ရွိအခ်ိန္မွာေတာ့ ဗုဒၶဘာသာအသိုင္းအဝိုင္းထဲမွာ ပညာက သဒၶါကို စိန္ေခၚတဲ့ အေျခအေနမ်ိဳး၊ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြမွာလို အျငင္းပြားစရာအေျခအေနမ်ိဳး သိပ္မေတြ႕ရေသးပါဘူး.. ဒါကေတာ့ ငါတို႔ဘာသာက အစစ္အမွန္မို႔ ဆိုၿပီး ကိုယ္ဖက္ကိုယက္ေျပာရင္ ဘက္လိုက္ရာေရာက္ပါတယ္..မွ်တေအာင္ေျပာရရင္ ဘယ္ဘာသာတရားျဖစ္ျဖစ္ ကိုယ့္ဘာသာကို ကိုယ္ အစစ္အမွန္လို႔ထင္ၾကတာခ်င္းကလည္း အတူတူ၊ သိပၸံပညာနဲ႔ လက္ေတြ သက္ေသျပလို႔ မရေသးတာလဲ အတူတူပါပဲ.. ဒီေတာ့ တျခားဘယ္ေနရာေတြကြာေနလို႔ သူတို႔ဆီမွာ ျပႆနာေတြ ျဖစ္ၿပီး ကိုယ္ဆီမွာ မျဖစ္ေသးတာလဲ..သူတို႔ဆီမွာ သဒၶါဆိုတဲ့ ယံုၾကည္မႈနည္းလို႔လား.. ဒါေတာ့ မဟုတ္ဘူးထင္ပါတယ္.. ေယဘူယ် ၾကည့္ရင္ ခရစ္ယာန္ေတြ တနဂၤေႏြ ဘုရားေက်ာင္းတက္သေလာက္ ဗုဒၶဘာသာေတြ ဥပုသ္ မေစာင့္ျဖစ္ပါဘူး.. ခရစ္ယာန္ တစ္ေယာက္ရဲ႕ ရင္ထဲမွာ သူ႕ရဲ႕ ဘုရားသခင္ရွိသလိုမ်ိဳး ဗုဒၶဘာသာဝင္တစ္ေယာက္မွာ မရွိတတ္ပါဘူး.. ကိုယ့္ဘုရားစကားကိုယ္ နားေထာင္တဲ့ေနရာမွာေတာ့ ကိုယ့္ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြက ေနာက္ဆံုးကျဖစ္ပါလိမ္မယ္.. ဒီေတာ့ သူတို႔ဆီမွာ အစိန္ေခၚခံရတဲ့ သဒၶါကအားနည္းလို႔ မဟုတ္ပဲ စိန္ေခၚလာတဲ့ ေလာကီပညာ၊ စဥ္းစားဥာဏ္ပညာေတြ အားေကာင္းလာလို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္.. ကိုယ္ဆီမွာ မျဖစ္ေသးတာက သဒၶါအားေကာင္းလို႔မဟုတ္ပဲ စိန္ေခၚႏိုင့္မယ့္ စဥ္းစားဥာဏ္ေတြ အားေကာင္းမလာေသးလို႔သာျဖစ္ပါတယ္..

စိန္ေခၚလာမယ့္ တစ္ေန႔

ကမာၻႀကီးရဲ႕ တိုးတက္မႈက အျမန္ႏႈန္း Speed တင္မက အရွိန္တင္ႏႈန္း Acceleration ပါျမန္လာတာပါ.. ဟိုးအရင္ ေက်ာက္ေခတ္၊ သံေခတ္ေတြမွာ လူသားေတြ တိုးတက္မႈတစ္ခု တစ္ခုျဖစ္ဖို႔ ႏွစ္သိန္း၊ သန္းခ်ီၾကာတက္ပါတယ္.. ေနာက္ပုိင္း အလယ္ေခတ္ေတြမွာ တီထြင္ေတြ႕ရွိမႈ တစ္ခုကေန ေနာက္တစ္ခုကို ရာစုႏွစ္တစ္ခု ေလာက္ၾကာတယ္ဆိုရင္ အခုဒီဘက္ေခတ္မွာ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခုေလာက္ပဲ အခ်ိန္ယူပါေတာ့မယ္.. သတင္းအခ်က္အလက္ေတြ၊ ပညာဥာဏ္ေတြဟာလည္း အရွိန္အဟုတ္နဲ႔ ကူးသန္းသြားေနပါတယ္.. ဒီလိုမ်ိဳး စဥ္းစားဥာဏ္ေတြ၊ က်ိဳးေၾကာင္းဆင္ျခင္မႈ အေလ့အထေတြ ကမာၻပတ္လာတဲ့ အခါမွာ ပညာတတ္ ဗုဒၶဘာသာလူငယ္ေတြ ဆီမွာေမးခြန္းေတြရွိလာပါလိမ္မယ္.. ကိုယ့္ေခတ္တုန္းက ဘုန္းႀကီးက “ယူဇနာ ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ ရွိတယ္ ဒကာတို႔ရဲ႕.. ဘယ္ေလာက္လဲ”.. “ယူဇနာ ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ပါ ဘုရား”.. ဆိုၿပီး အဆင္ေျပေနေပမယ့္ ေနာက္မ်ိဳးဆက္မွာ ဘာလို႔ ရွစ္ေသာင္းေလးေထာက္ခ်ည္းပဲ ကြက္တိျဖစ္ျဖစ္ေနလဲ ဆိုတာမ်ိဳး.. အႏွစ္မဟုတ္ အကာသားေတြထဲက ေထာက္စရာေတြျဖစ္ေနတဲ့ ျမင့္မိုလ္ေတာင္ဆိုတာေတြ၊ စႀကၤဝေတးမင္း စတာာေတြက ေမးခ်င္စရာေတြျဖစ္လာပါလိမ္မယ္..

မွတ္ေက်ာက္တင္ခံမယ့္ အႏွစ္

ဘာသာေရးမွာ အႏွစ္ပုိင္းကို အကာေတြနဲ႔ မြမ္းမံၾကတာ ဘာသာတိုင္းလိုလိုျဖစ္ေနမလား ဆိုတာစဥ္းစားစရာပါ.. တခ်ိဳၾကေတာ့လည္း ဘာသာေရးဟာ လူေတြရဲ႕စိတ္ႏွလံုးညြတ္ရာျဖစ္လို႔ ကိုယ္လိုရာအသံုးခ်ဖို႔ ပံုသြင္းၾကတာေတြရွိပါတယ္.. တခ်ိဳၾကေတာ့လည္း လူေတြပိုၾကည္ညို သဒၶါတရားထက္သန္ေအာင္လို႔ ကြန္႔ၾက ညြန္႔ၾကတာေတြလည္းရွိပါတယ္.. ဒါေတြအျပင္ ေဒသခံလူတို႔ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈေတြ၊ ဓေလ့ထံုးတမ္းေတြနဲ႔ပါ ႏွစ္ေထာင္ ခ်ီေရာထားလိုက္တယ္အခါ အခုခ်ိန္ ဘယ္ဟာအႏွစ္ ဘယ္ဟာအကာ ခြဲၾကရင္ျဖင့္ ဂိုဏ္းအမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲၾကဖို႔ပဲရွိပါတယ္.. ဒါေပမယ့္ ေနာက္မ်ိဳးဆက္လက္ထဲ အႏွစ္ေကာ အကာေကာ တလံုးထဲႀကီးလက္ဆင့္ကမ္းေပးရင္လဲ ေကာင္းက်ိဳးေတာ့မရွိပါဘူး.. အကာကိုမႀကိဳက္တာနဲ႔ အႏွစ္ပါ အပစ္ခံရမယ့္ကိန္းရွိပါတယ္.. အႏွစ္သားကိုအေလးေပးၿပီး အကုန္လက္ဆင့္ကမ္းေပးရင္သင့္ေတာ္မလား စဥ္းစားမိပါတယ္.. သူတို႔ရဲ႕စဥ္စားဥာဏ္အားေကာင္းလာလို႔ ဘာသာတရားကို မွတ္ေက်ာက္တင္မယ္ဆိုရင္ အကာသားကြာက်ရင္ေတာင္ အႏွစ္သားကေတာ့ မွတ္ေက်ာက္တင္ခံ က်န္ရစ္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ရပါတယ္..

အားရွိစရာ နဲ႔ အားခ်ည့္စရာ

ကိုယ္ရဲ႕ဘာသာတရားမွာ ဒီလိုမွတ္ေက်ာက္တင္ခံမယ့္ အႏွစ္သားက်န္ေနႏိုင္တာကေတာ့ အားရွိစရာပါ.. သံသရာလြတ္ေၾကာင္းတရားေတြ၊ သစၥာေလးပါးတရားေတြကို နက္နဲလြန္းတယ္ ထင္ရင္ေတာင္ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာမေရြး အတြက္ က်င့္သံုးႏိုင္တဲ့ သီလ၊ ျဗဟၼာစိုရ္တရားေလးပါး၊ ႏွလံုးသြင္းႏိုင္တဲ့ လကၡဏာေရးသံုးပါး စတာေတြဟာ လူသားေတြအတြက္ အက်ိဳးမယုတ္တဲ့ တရားေတြျဖစ္တဲ့ အျပင္ သိပၸံပညာရဲ႕ တိုက္စားမႈ ဒဏ္ကိုလည္း ခံႏိုင္ပါလိမ့္မယ္..

အားခ်ည့္စရာက ကိုယ့္လူမ်ိဳးေတြဟာ အကာကို အႏွစ္ထက္ အရသာေတြ႕တက္တာပါပဲ.. အ႒ကထာ ဆရာေတြ ကြန္႔ခဲ့ၾက ညြန္႔ခဲ့ၾကတယ္လို႔ ယူဆရတဲ့ အကာသားေတြ အျပင္ အႏွစ္ကို ကိုယ္လိုရာစြဲသံုးတတ္လို႔ တလြဲဆံပင္ေကာင္းေနၾကတာလည္းရွိပါတယ္.. ဥပမာ အားျဖင့္ လူေတြရဲ႕ အလွဴအတန္း သဒၶါအားေကာင္းလာဖုိ႔ ေဟာၾကတဲ့ ေရအက်ိဳးဘယ္ႏွစ္ပါး၊ ဘာလွဴတဲ့အက်ိဳးဘယ္ႏွစ္ပါး စသည္ျဖင့္ေပါ႔.. ေဟာတာကေတာ့ သဒၶါစိတ္အားေကာင္းလာေအာင္ျဖစ္ေပမယ့္ ရလာဒ္ကေတာ့ အက်ိဳးေမွ်ာ္ၿပီး လွဴၾကတန္းၾကတာေတြျဖစ္ကုန္ပါတယ္.. အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ရဲ႕သီလ၊ သမာဓိ ေကာင္းျခင္း စသည္တို႔ ကေနလည္း အက်ိဳးေပးပံုကြာတယ္လဲ ဆိုေရာ အလွဴအတန္းတို႔ရဲ႕ ဦးတည္ရာဟာ ဘုရား၊ေက်ာင္း၊ကန္၊ ဘုန္းတန္းခိုးႀကီးဆရာေတာ္ တို႔ဆီသာ ဦးတည္ပါေတာ့တယ္.. “လွဴမယ့္ လွဴေတာ့…” ဆိုတာမ်ိဳး စီးပြားတြက္တြက္ၿပီးလွဴသလို ျဖစ္ေနၾကတာထက္ စာရင္ ဘာသာမဲ့ တစ္ေယာက္က လမ္းမွာေတြ႔တဲ့ ဆင္းရဲတဲ့အဖြားအိုတစ္ေယာက္ ဖိနပ္မပါလို႔ သူ႔ဖိနပ္ ခြ်တ္ေပးခဲ့၊ စားစရာေပးခဲ့တာမ်ိဳးက ပိုျဖဴစင္မလားလို႔ေတြးမိပါတယ္.. ေနာင္ဘဝ ဆိုတာမ်ိဳးကုိ အယံုအၾကည္မရွိတဲ့ ဘာသာျခားသူေဌးႀကီးေတြရဲ႕ သန္းခ်ီတဲ့ အလွဴကို ေတြ႕ရင္လည္း အေပး အယူမဆန္တဲ့ အလွဴမို႔လို မုဒိတာပြားမိပါတယ္..

ဒီလိုမ်ိဳး အကာထူထူ အႏွစ္ပါးပါး ကိစၥေတြကို ကိုယ္ဘာသာဝင္ေတြဆီမွာ စြဲၿမဲေနတာေတြရပါတယ္.. ဘုရားရွစ္ခိုးနဲ႔ ဆုေတာင္းစာရွည္ ႀကီးေတြ၊ ဂါထာ မႏၱန္ေတြ၊ ရွင္ျပဳမဂၤလာေတြ၊ အလွဴအတန္း ေတြမွာသာမက အေပၚယံအကာ အနည္းဆံုးျဖစ္သင့္တဲ့ ဘာဝနာ ကိစၥမွာပါေတြ႕ေနရပါတယ္.. ငါ့ဘုန္းႀကီး ငါ့တရားစခန္း နည္းက အမွန္ဆိုတာမ်ိဳး၊ တရားကိုမျမင္ပဲ ခြက္ေတြ စက္ဝိုင္းႀကီးေတြသာ စြဲေနတာမ်ိဳးေတြ ေတြ႕ရပါတယ္.. အဓိက ကေတာ့ သဒၶါကဲ ၿပီး ပညာနည္းေနတာပါပဲ..

(၄)

အကာထူထူ နဲ႔ ေနာက္မ်ိဳးဆက္အေတြ႕

ကိုယ္ေခတ္မွာေတာ့ ငါးရာ့ငါးဆယ္ ဇာတ္နိပါတ္ေတာ္ေတြ ကိုလည္းလက္ခံခဲ့တာပဲ.. ဘုရားရွင္ရဲ႕ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕ေတြ ေအာင္ျခင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးေတြကိုလည္း ၾကည္ညိုခဲ့ၾကတာပဲ.. ေလးသေခၤ် ကမၻာတသိန္းတို႔၊ အကြာအေဝး ယူဇနာတို႔၊ ကြ်တ္တမ္းဝင္သြားတဲ့ လူပရိသတ္ အေရအတြက္စတာေတြကိုလည္း ခ်ဲ႕ကားလြန္းသလားလို႔ သံသယ မထားခဲ့ၾကပါဘူး.. ၾသကာသဘုရားရွစ္ခိုးၿပီးလည္း နိဗၺာန္ဆုေတာင္းခဲ့ၾကပါတယ္.. သံဗုေဒၶဂါထာေတာ္ ကိုလည္းအားကိုးတႀကီးရြတ္ခဲ့ၾကပါတယ္..

ေနာင္မ်ိဳးဆက္ေတြကို ကိုယ့္အတိုင္းလိုက္လုပ္ဖို႔ေတာ့ သိပ္ေမွ်ာ္လင့္လို႔မရပါဘူး.. သူတို႔ေတြ အေနနဲ႔ ျဖစ္ႏိုင္၏ မျဖစ္ႏိုင္၏ဆိုတာေတြ၊ ေရွ႕ေနာက္ညီမညီဆိုတာေတြ၊ ယုတိၱရွိမရွိဆိုတာေတြ စဥ္းစားလာပါလိမ္မယ္.. အဲ့ဒီအတြက္ ဇြတ္လုပ္လို႔လဲမရပါဘူး.. မင္းတို႔ဒါေတြမယံုရင္ ငရဲႀကီးလိမ့္မယ္ ဆိုလည္း ဘယ္မွာလဲ အဲ့ဒီငရဲ လို႔ ျပန္ေမးလာႏိုင္ပါတယ္.. ငရဲဆိုတာဒါလို႔ စာအုပ္ခ်ျပလဲ မၿဖံဳေလာက္ေတာ့ပါဘူး.. သူတို႔အေတြးေတြ၊ စဥ္းစားႏိုင္မႈေတြကို တရားစာအုပ္ေတြ၊ ဘုန္းႀကီးေတြရဲ႕ အဆံုးအမ အေတြနဲ႔တင္ ရပ္ထားလို႔မရေတာ့ပါဘူး.. ကိုယ့္ေခတ္တုန္းက သဒၶါကိုတိုးမေပါက္ခဲ့ေပမဲ့ သူတို႔ေခတ္မွာေတာ့ ပညာက သဒၶါကို စိန္ေခၚလာမယ့္အေျခအေနပါ..

ပညာ နဲ႔ ပညာ

ဒါေပမယ့္ ဗုဒၶဘာသာမွာ ယံုၾကည္မႈ သဒၶါသက္သက္သာမဟုတ္ပဲ ပညာပိုင္း အဘိဓမၼာေတြ၊ အႏွစ္သားေတြ က်န္ေနပါေသးတယ္.. ဒီပညာပုိင္းကိုပဲ ေနာက္မ်ိဳးဆက္ဆီကိုေကာင္းေကာင္း လက္ဆင့္ကမ္းလို႔ရမယ္လို႔ယူဆပါတယ္.. ကိုယ္ငယ္စဥ္တုန္းကေတာ့ ဒီဘာသာကို ၾကည္ညိဳလာဖို႔ မိဘ ဆရာေတြက သဒၶါစိတ္သန္လာမယ့္ နည္းလမ္းေတြျဖစ္တဲ့ ၾကည္ညိဳစရာ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕ေတြ၊ အတုခိုးစရာ ဇာတ္နိပါတ္ေတြ၊ ရြတ္ဆိုရမယ့္ ဘုရားရွစ္ခိုး ဂါထာေတြ စသည္ျဖင့္ သင္ၾကားလက္ဆင့္ကမ္းခဲ့ၾကပါတယ္.. ေနာက္မ်ိဳးဆက္ေတြ အတြက္ဆိုရင္ေတာ့ အဲ့ဒါေတြထက္ လက္ေတြ႕ဘဝနဲ႔ နီးစပ္တဲ့ သီလ သမာဓိ ပညာ ဆိုတာ၊ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ ဆိုတာ၊ ျဗဟၼာစိုရ္ တရားေတြဆိုတာ၊ ဒါန သီလ ဘာဝနာ ဆိုတာ ဘာေတြျဖစ္တယ္ စသည္ျဖင့္ ရိုးရိုးေလးစၿပီး သင္ၾကားေပးႏိုင္မယ္ဆိုရင္ သူတို႔ရဲ႕ စဥ္းစားဥာဏ္ပညာေတြ ဖြံၿဖိဳးလာတဲ့အခ်ိန္မွာလဲ သံသယပြားစရာေတြ သိပ္မရွိႏိုင္ေတာ့ဘူးထင္ပါတယ္.. ဒီလိုမွ မဟုတ္ပဲ သဒၶါသက္သက္ကိုးကြယ္မႈမ်ိဳး၊ အပၚယံအကာမ်ားတဲ့ အယူအဆမ်ိဳး ေတြ ကိုလက္ဆင့္ကမ္းၾကမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ၾကာၾကာမခံေလာက္ဘူး လို႔ ယူဆရပါတယ္..

(၅)

နိဂုံးခ်ဳပ္

ေရးထားတာေတြကို ျပန္အႏွစ္ခ်ဳပ္ရရင္

– ဗုဒၶဘာသာမွာ သဒၶါေကာ ပညာေကာ အေရးႀကီးပါတယ္.. ပညာမပါတဲ့ သဒၶါသက္သက္ကဲလာတဲ့ အခါ အေပၚယံအကာေတြ၊ ယုတၱိလြန္ ယံုၾကည္မႈေတြ၊ မ်က္ကန္းကိုးကြယ္မႈေတြ ထူသတက္ထူလာပါတယ္..

– လူေတြရဲ႕ အသိဥာဏ္ေကာင္းလာ၊ စဥ္းစားတတ္လာတဲ့အခါမွာ ဒါေတြကို ျပန္ဆန္းစစ္လာၾကပါတယ္..

– ဒါကိုတားဆီးလို႔မရပါဘူး..

– အဲ့လိုဆန္းစစ္ႏိုင္လာလို႔ အေပၚယံအကာေတြ ရဲ႕ ယုတၱိမရွိပံုေတြ၊ အဓိပါယ္မဲပံုေတြ ေတြ႔လာတဲ့ အခါ ဘာသာတရားကို စြန္႔ပစ္ခ်င္လာတာမ်ိဳးေတြ ျဖစ္လာမွာပါ.. အဲ့လိုမ်ိဳး အကာ ရဲ႕အားနည္းခ်က္ေၾကာင့္ အတြင္းအႏွစ္သာရပါ အပစ္ခံရမယ္ဆိုရင္ ႏွေျမွာစရာေကာင္းပါတယ္..

– ဒါေၾကာင့္ ေနာင္မ်ိဳးဆက္ေတြကို ဘာသာေရးလက္ဆင့္ကမ္းတဲ့ေနရာမွာ ဘာေတြ အေလးထားေပးမလဲ.. ဘာေတြကို ေလွ်ာေလွ်ာေပါ့ေပါ့ ခ်န္ထားခဲမလဲဆိုတာ စဥ္းစားဖို႔ျဖစ္ပါတယ္..

Zaw Thant

.

.

.

မွတ္ခ်က္။ ။ ဘာသာေရးနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့ စာစုျဖစ္တာေၾကာင့္ အျငင္းပြားစရာ သိပ္မျဖစ္ရေအာင္ မွတ္ခ်က္ေလးေတြ ထည့္ေရးလုိက္ပါတယ္..

၁။ ဘာသာေရးနဲ႔ပါတ္သတ္လို႔ ကြ်မ္းက်င္ႏွံ႔စပ္သူတစ္ဦး မဟုတ္တာေၾကာင့္ အခ်က္အလက္ အမွားေတြပါရင္ ကိုယ့္ အားနည္းခ်က္အျဖစ္ ႀကိဳဝန္ခံပါတယ္။

၂။ ခရစ္ယာန္ အယူဝါဒနဲ႔ ပါတ္သတ္လို႔ ေဝဖန္တိုက္ခိုက္ထားတာ မဟုတ္ပဲ လက္ရွိ ျဖစ္ေနတဲ့ အေျခအေနတစ္ခု အျဖစ္ ဥပမာေပး ေျပာျပထားတာသာျဖစ္ပါတယ္။ Evolution အယူအဆဟာလည္း ၿပီးျပည့္စံုမႈ မရွိေသးပါဘူး.. တဖက္နဲ႔ တဖက္ ေထာက္ျပစရာ အျငင္းပြားစရာေတြ ရွိေနဆဲပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

၃။ မိမိတို႔ ဗုဒၶဘာသာအယူဝါဒ ထဲမွာလဲ ဒါကေတာ့ ဘုရားေဟာ မဟုတ္ဘူး၊ ဟိုဟာကေတာ့ ခ်ဲ႕ကားထားတာျဖစ္တဲ့ အတြက္ အမွန္လို႔ မယူဆဘူး စသည္ျဖင့္ တပ္အပ္မေျပာႏိုင္တဲ့ ကိစၥေတြနဲ႔ ပတ္သတ္လို႔ အျငင္းပြားလိုျခင္းမရွိပါဘူး.. ဒါေပမယ့္ ႏွစ္ ႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္အတြင္း လူေတြထပ္ျဖည့္တာေတြ၊ ခ်ဲ႕ကားတာေတြ၊ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ အယူအဆေတြ နဲ႔ ေရာေႏွာမႈေတြ ကေတာ့ ရွိလိမ့္မယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။

၄။ အႏွစ္လား အကာလား စဥ္းစားတဲ့ ေနရာမွာ လက္ေတြ႕က် မက် ယုတၱိရွိမရွိ ဆိုတာတစ္ခုထဲ နဲ႔ အၿမဲတမ္းမဆံုးျဖတ္ခ်င္ပါဘူး။ အခုေခတ္မွာ ေရာင္ျခည္ေတာ္ လြတ္တယ္ ဆိုတာေတြ၊ ဂါထာရြတ္လို႔ အႏၱရာယ္ကင္းတယ္ ဆိုတာေတြၾကားရင္ ယုတၱိမရွိတဲ့ အကာေတြ အျဖစ္ေတြးမိေပမယ့္ နိဗၺာန္ ရွိတယ္ ဆိုတာကေတာ့ အႏွစ္ပိုင္း ျဖစ္လို႔ လက္ေတြ႕မျမင္ရလည္း သဒၶါစိတ္နဲ႔ ျဖည့္ယံုၾကည္ပါတယ္။

၅။ ေနာက္လာမယ့္ မ်ိဳးဆက္တစ္ခုအတြင္း ဒါကိစၥေတြ ေသခ်ာေပါက္ျဖစ္မယ္လို႔လဲ မဆိုလိုခ်င္ပါဘူး။ ျဖစ္လာႏိုင္တဲ့ ကိစၥတစ္ခု အျဖစ္ အေတြးဆင့္ပြား ၿပီးေရးလိုက္ ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

About Zaw Thant

Zaw Thant has written 9 post in this Website..

   Send article as PDF