ကိုယ္တိုင္ေရးစာမဟုတ္ပါ။ ျပည္သူ႔ေခတ္ဂ်ာနယ္ အတြဲ၁၊ အမွတ္၃၀ မွ ဆရာၾကည္လင္ေအးရဲ႕စာကို ျပန္လည္မွ်ေ၀ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာၾကည္လင္ေအးရဲ႕ စာထဲက “စာေပလက္ရာ အဆင္ျမင့္ရင္ လူမ်ိဳးဂုဏ္တင့္ပါတယ္။ အားကစားနဲ႔ အႏုပညာ ထူးခၽြန္သူေပါတဲ့ႏုိင္ငံဟာ ကမာၻ႕ အဆင့္မီႏုိင္ငံပါပဲ” ဆုိတဲ့ စာသားေလးကို ႏွစ္ျခိဳက္မိလြန္းလို႔ ရြာသားေတြအတြက္ ျပန္လည္ေ၀မွ်ခြင့္ျပဳပါ။

xxx

ျမန္မာရသ ၀တၳဳရွည္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ျပီး မဟာေဆြ၊ ေရႊဥေဒါင္း၊ ဒဂုန္တာရာ၊ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္၊ နတ္ႏြယ္၊ မင္းေက်ာ္၊ ခင္ေဆြဦး၊ ၀င္းဦး၊ မ၀င္းျမင့္၊ စိန္စိန္၊ မစႏၵာ၊ စမ္းစမ္းႏြဲ႕(သာယာ၀တီ)၊ မုိးမိုးအင္းလ်ား၊ ဂ်ဴး၊ ႏုႏုရည္-အင္း၀၊ ခ်စ္ဦးညိဳ၊ ေမာင္၀ဏ္ဏ စသူတို႔ဟာ မွတ္တုိင္တစ္ခုျဖစ္တဲ့ ၀တၳဳရွည္ေတြ ေရးခဲ့ၾကသူမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ (ဒီေနရာမွာ ၀တၳဳရည္ေရးသူေတြရဲ႕စာရင္းကို ေဖာ္ျပလုိရင္း မဟုတ္ဘဲ ၁၉၈၅ရဲ႕ေရွ႕ပိုင္းမွာ ျမန္မာ၀တၳဳရည္ေကာင္းေတြ အမ်ားႀကီးထြက္ေပၚခဲ့ဖူးတယ္ ဆုိတာကို နားလည္ေပးၾကဖို႔ပါပဲ)
မဟာေဆြက ေစ်းခ်ိဳသူ၀တၳဳေရးသလုိ သူပုန္ႀကီး၀တၳဳေရးတယ္။ ဆရာႀကီးေရႊဥေဒါင္းက ရန္ႀကီးေအာင္၀တၳဳ၊ ဒဂုန္တာရာက ၾကာပန္းေရစင္၊ တုိ႔ေခတ္ကိုေရာက္ရမည္မွာ မလြဲပါ။ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္က ျမိဳင္၊ နတ္ႏြယ္က ျမန္မာျပည္ေျမာက္ပိုင္း၊ မင္းေက်ာ္က ဘယ္သူျပိဳင္လို႔လွပါေတာ့ႏုိင္၊ ခင္ေဆြဦးက မုိးနဲ႕ေရ၊ ၀င္းဦးက ေနာင္အင္းေလး၊ စိန္စိန္က ခရီး၀ကၤပါ၊ မစႏၵာက ဂ်ီေဟာသူ၊ စမ္းစမ္းႏြဲ႕-သာယာ၀တီက ေခါက္ထီးေလးမလံု႕တလံု။ ေမာင္၀ဏ္ဏက ပန္းေတြနဲ႔ေ၀၊ မိုးမိုးအင္းလ်ားက ေပ်ာက္ေသာလမ္းမွာ စမ္းတ၀ါး၊ ဂ်ဴးက အမွတ္တရ၊ ခ်စ္ဦးညိဳက ခုနစ္အိမ္တန္းက မဂ်မ္းပံု၊ ႏုႏုရည္-အင္း၀က ေခါင္းေမာ့လုိက္ေတာ့မင္း ေခါင္းငံု႔လုိက္ေတာ့ငါ၊ ဆုိတာေတြေရးခဲ့ၾကပါတယ္။ ဆရာႀကီးေရႊဥေဒါင္းရဲ႕ ရန္ႀကီးေအာင္ ၀တၳဳကလြဲရင္ က်န္တဲ့၀တၳဳေတြဟာ စာေရးဆရာေတြဟာ သူတို႔က်င္လည္ရွင္သန္တဲ့ ေခတ္ကာလေတြအတြင္းက အျဖစ္အပ်က္ေတြကို ေရးၾကတာခ်ည္းပါပဲ။ ႏုိင္ငံေရးအယူအဆတစ္ခုကို ယံုၾကည္တမ္းညြတ္မႈနဲ႕ ေရးတာမ်ိဳးရွိသလုိ၊ အခ်စ္ကို ျပင္းျပင္းထန္ထန္ခံစားမိျပီး ၀တၳဳကို အေနနဲ႔ခ်ေရးလုိက္တာမ်ိဳးရွိတယ္။ ၀တၳဳေကာင္းတစ္ပုဒ္လုိ႔ ဆုိႏုိင္တာေတြထဲမွာ အမ်ားစုက စာေရးဆရာရဲ႕ သူက်င္လည္ရွင္သန္ရာေခတ္ကို အေျချပဳတာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ ကၽြန္ေတာ့္အယူအဆကို ဒီနားခဏ ရပ္ထားပါဦးမယ္။
xxx
လတ္တေလာ ဖတ္ရတဲ့၀တၳဳ၂ပုဒ္ကို ၾကားျဖတ္ေျပာရရင္ ဘာသာျပန္စာေရးဆရာမ ၀င့္ျပံဳးျမင့္က ေနအသေခၤ်လအနႏ ၱ ဆုိျပီး ခါလက္ဟုိစိန္နီရဲ႕ ၀တၳဳေကာင္းတစ္ပုဒ္ကို ဘာသာျပန္ဆုိထုတ္ေ၀ပါတယ္။ အာဖဂန္နစၥတန္ျပည္ကို စစ္ပြဲေတြ၊ အၾကမ္းဖက္ ေဖါက္ခြဲေရးသမားေတြဆီက မခ်ဥ္းကပ္ဘဲ လူေတြ ဘယ္ေလာက္လူ႔စည္းကမ္း လူ႔က်င့္၀တ္ ေဖာက္ဖ်က္ျပီး ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္မႈေတြ ဘယ္ေလာက္ျပင္းထန္ေနသလဲ ဆိုတဲ့ဘက္ကေန ခ်ဥ္းကပ္တဲ့၀တၳဳပါ။ A Thousand Splendid Suns တဲ့။
လုိရာဆြဲေကာက္ယူက်င့္သံုးေနတဲ့ မဟာေယာက်္ားႀကီး အယူအဆေတြနဲ႔ အာဖဂန္က အမ်ိဳးသမီးႀကီးငယ္ေတြဟာ ဘ၀ေတြ၊ အရွက္နဲ႔သိကၡာေတြ အဆံုးရံႈးခံပံုေပးေနၾကရတာမ်ား ဒီ၀တၳဳက ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္းကို ေရးျပလိုက္တာ တခ်ိဳ႕ေနရာေတြဆုိ မဖတ္ရက္စရာပါပဲ။
တကယ့္ျဖစ္ရပ္ေတြကို စာေပလက္ရာျဖစ္သြားေအာင္ ဖန္တီးတင္ဆက္ႏုိင္တယ္။ ဒီလုိေကာင္းတဲ့၀တၳဳဆိုတာ ကမာၻေက်ာ္တယ္။ ပရိသတ္ကို သတင္းမွန္ေတြေပးတဲ့ သတင္းစာေတြ၊ ေရဒီယုိေတြက ဒီလုိစာေပလက္ရာမ်ိဳးကို မွတ္ခ်က္ေကာင္းေတြေပးျပီး ေနရာေပးၾကတာေပါ့။ ဒါက ေရျခားေျမျခားက ၀တၳဳအေၾကာင္း။
xxx
ျမန္မာ၀တၳဳကိုေတာ့ ၁၉၆၉-၇၀ ၀န္းက်င္က ၀င္းဦး ေရးသားတဲ့ မိန္းမလွအမုန္း အေၾကာင္းေျပာပါမယ္။ အခု လတ္တေလာမွာ ဒုတိယအႀကိမ္အျဖစ္ ထုတ္ေ၀လာတာပါ။ မူလက စႏၵာမဂ္ဂဇင္းရဲ႕ အခန္းဆက္၀တၳဳရွည္ပါ။ ေခတ္မီေအာင္ေျပာရရင္ ကိုရီးယားဇာတ္လမ္းတြဲေတြ တစ္ပိုင္းျပီးကာနီးတိုင္း ေရွ႕ဆက္ဘာျဖစ္မွာပါလိမ့္ဆုိတဲ့ စိတ္၀င္စားစရာ အျဖစ္အပ်က္ေလးနဲ႔ အဆံုးသတ္ရသလို ဒီ၀တၳဳႀကီးဟာလည္း စႏၵာမဂ္ဂဇင္းမွာ တစ္လျပီးတစ္လ ေရွ႕ဘာဆက္ျဖစ္မွာလဲဆိုတဲ့ ဇာတ္ကြက္ေတြနဲ႔ ဆြဲေဆာင္ေခၚယူသြားတဲ့ ၀တၳဳႀကီးပါ။
စိတ္ကူးယဥ္လို႔ အမည္မတပ္ဘဲ စိတ္ကူးဆန္း၊ စိတ္ကူးေကာင္းလုိ႔ဆိုရမယ့္ ဒီ၀တၳဳႀကီးမွာ ၁၉၆၀နဲ႔ ၇၀ၾကား ရန္ကုန္တကၠသုိည္က ဘာသာရပ္အလိုက္ အႏုပညာလႈပ္ရွားမႈေတြ၊ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းေဆာင္ေတြက ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ သြားလာလႈပ္ရွားပံုေတြ၊ ရန္ကုန္စာေပနယ္ တစ္စြန္းတစ္စ၊ ရန္ကုန္ျမစ္ျပင္ကိုျဖတ္ျပီး ရန္ကုန္နဲ႔သန္လ်င္ ကူးသန္းသြားလာပံုေတြကို စာေရးဆရာက စိတ္လြတ္လက္လြတ္ ေရးသားျခယ္မႈန္းခဲ့တာ ေတြ႕ရပါတယ။္
ဒါ့အျပင္ ဒီ၀တၳဳႀကီးကုိ Davinci Code ရုပ္ရွင္ဇာတ္ကားလုိ လွ်ိဳ႕၀ွက္ထားတဲ့ ဇာတ္လမ္းႀကီးတစ္ပုဒ္ ရွိခဲ့ေလဟန္ ရုပ္ရွင္ရုိက္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ ရုိက္ခ်င္စဖြယ္ ေရးျပခဲ့တာကိုလည္း ဖတ္ရင္း ခံစားရပါတယ္။
၁၉၇၀ ၀န္းက်င္ကေန ၁၉၈၈ ၾကားမွ လူေတြက ႏုိင္ငံေရးစနစ္ကို ျငီးေငြ႕လို႔ ႏုိင္ငံေရးစံကဲတဲ့ စာေပလက္ရာေတြ အာသီသ ျပင္းျပၾကရာက ဒီ၀တၳဳႀကီးကို သူရဲေကာင္းဆန္ေသာ စိတ္ကူးယဥ္အခ်စ္ ၀တၳဳရယ္လို႔ လြယ္လြယ္ေျပာခဲ့ၾကေပမယ့္ ဒီကေန႔ မ်က္စိနဲ႕ၾကည့္ရင္ ဇာတ္လမ္း ဇတ္အိမ္ ႀကီးမားေကာင္းမြန္ရံုမက ၁၉၇၀ ၀န္းက်င္က လူေတြရဲ႕ ေနထုိင္ပံုေတြလည္း ပီပီသသ ပါသင့္သေလာက္ ပါတာေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါက ကၽြန္ေတာ္ဖတ္ျပီး သေဘာက်ေနတဲ့ ျမန္မာ၀တၳဳ။
xxx
ေျပာခဲ့သမွ်ေပါင္းေသာ္
၀တၳဳေရးတဲ့ စာေရးဆရာဟာ သူက်င္လည္တဲ့ေခတ္ကုိ အဓိကဦးတည္ခ်က္ပဲ ထားတာ။ အရန္ေနရာကပဲ ပို႔ပို႔၊ သူသိျမင္ျဖတ္သန္းရတာကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေရးရရင္ သူ႔၀တၳဳမွာ လက္“ေတြ႕” မွာပဲလို႔ ထင္မိပါတယ္။ စိတ္ခံစားမႈ အတြင္းပိုင္းကို ဖြဲ႕တဲ့ စာေပေတြ တန္ဖိုးႀကီးသလုိ လက္ေတြ႕လူေတြခံစားရတာေတြကို အရင္းအတုိင္း ရသစာေပလက္ရာအျဖစ္ ေရးႏုိင္ရင္ ကမာၻကလည္း ႏွစ္သက္လက္ခံ ႀကိဳဆိုၾကရတာပါပဲ။ ဆရာမ ၀င့္ျပံဳးျမင့္ရဲ႕ ဘာသာျပန္၀တၳဳက သက္ေသပါ။
ရသစာေပေကာင္းခ်င္ရင္ ၀တၳဳေရးသူေတြ ခံစားၾကံဳေတြ႕ရသမွ် ေရးၾကပါေစလုိ႔ အၾကံျပဳခ်င္တာပါ။ စာေပလက္ရာ အဆင့္ျမင့္ရင္ လူမ်ိဳးဂုဏ္တင့္ပါတယ္။ အားကစားနဲ႔ အႏုပညာ ထူးခၽြန္သူေပါတဲ့ ႏုိင္ငံဟာ ကမာၻ႔ အဆင့္မီႏုိင္ငံပါပဲ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ သြားၾကပါစုိ႔။

ၾကည္လင္ေအး။

About တရားမွ်တမႈကိုရွာေဖြရင္း ရံႈးနိမ့္ေနသူတစ္ဦး။

has written 9 post in this Website..