ဘာသာေရးကုိးကြယ္မႈဆုိတာ
ႏွလုံးသားခံစားမႈကုိ ဦးစားေပးရမွာ မဟုတ္ဘူး၊
ဦးေဏွာက္ဆင္ျခင္ဥာဏ္ကုိ ဦးစားေပးရမွာဆုိတာ
ေကသမုတၱိသုတ္မွာ
ျမတ္စြာဘုရား အတိအလင္းေၾကျငာၿပီးၿပီ။

အဲ့သုတ္ေတာ္ထဲမွာ
ပိဋကဆုိတဲ့ပုဒ္အဓိပၸါယ္ဟာ
ဘာသာေရးစာေပက်မ္းဂန္ ျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပခဲ့ၿပီးၿပီ။
ျမတ္စြာဘုရား႐ွင္ကုိယ္ေတာ္တုိင္
ငါေဟာတဲ့တရားေတြဟာ ဓမၼႏွင့္ ၀ိနယသာျဖစ္ေၾကာင္း ေဟာခဲ့ၿပီး
ပိဋကတ္သုံးပုံျဖစ္ေၾကာင္း မေဟာၾကားခဲ့ပါ။

ျမတ္စြာဘုရား႐ွင္
မဟာသကၠရာဇ္ ၁၄၈ – ခု (ဘီစီ ၅၄၄) ကဆုန္လျပည့္ အဂၤါေန႔
(သက္ေတာ္ ၈၀ အ႐ြယ္) တြင္
ကုသိနာ႐ုံျပည္၊ အင္ၾကင္းဥယ်ာဥ္မွာ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူတယ္။
အ႐ွင္မဟာကႆပမေထရ္ႀကီးက
ေနာက္ပါ ရဟန္း ၅၀၀ နဲ႔အတူ
ျမတ္စြာဘုရားကုိ ဖူးေမွ်ာ္ဘုိ႔
ပါ၀ါျပည္မွ ကုသိနာ႐ုံသုိ႔အသြားလမ္းခရီးမွာ
ကုသိနာ႐ုံက ပါ၀ါျပည္သုိ႔လာတဲ့
တကၠဒြန္းတစ္ေယာက္နဲ႔တုိးတယ္။

တကၠဒြန္းထံမွ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံကြယ္လြန္ေတာ္မူေၾကာင္း သိရေတာ့
သံဃာအမ်ားစု
၀မ္းနည္းပက္လက္ျဖစ္ၿပီး ငုိေၾကြးၾကတာေပါ့။
ဒါေပမဲ့သုဘဒ္လုိ႔ေခၚတဲ့ရဟန္းႀကီးကေတာ့
ငါ့ရွင္တုိ႔၊ ဘာ၀မ္းနည္းစရာ႐ွိတုန္း၊ ရွင္ႀကီးေဂါတမ ႐ွိတုန္းက
ဟုိဟာမလုပ္နဲ႔၊
ဟုိမသြားနဲ႔၊
ဒီလုိမစားနဲ႔၊
ဒီကုိ မသြားနဲ႔ နဲ႔ စည္းကမ္းေတြ မ်ားလုိက္တာ။
အခုေတာ့ ငါတုိ႔ေနခ်င္သလုိေနလုိ႔ရၿပီ။
လြတ္လပ္ေရး အျပည့္အ၀ရၿပီလုိ႔ ေျပာဆုိၿပီး
၀မ္းမနည္းတဲ့အျပင္ ၀မ္းေတာင္သာေနလုိက္ေသးတယ္။

သုဘဒ္ရဟန္းႀကီးေျပာတဲ့စကားကုိ ႐ွင္မဟာကႆပႀကီးၾကားေတာ့
မသူေတာ္တရား မျပန္႔ပြါးမီ
သူေတာ္ေကာင္းတရား မေပ်ာက္ပ်က္မီ
ဘုရားရွင္ေဟာၾကားခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ေတြကို
စုေပါင္း႐ြတ္ဖတ္သဂၤါယနာတင္ရရင္ ေကာင္းမွာပဲ လုိ႔
ေတြးမိၿပီး
ဘုရား႐ွင္ပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီး ၃ – လအၾကာ
မဟာသကၠရာဇ္ ၁၄၈-ခု၊ ၀ါေခါင္လျပည့္ေန႔မွာ
ရဟႏၱာမေထရ္ ၅၀၀ နဲ႔အတူ
ပထမဆုံးအႀကိမ္ စုေပါင္းရြတ္ဖတ္တဲ့
ပထမသံဂါယနာပြဲကုိ က်င္းပျဖစ္ခဲ့တယ္။

ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ ဓမၼနဲ႔၀ိနယကုိ
အုပ္စုသုံးစုခြဲတယ္။
ျပန္႔က်ဲေနတဲ့ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ တရားေတာ္ေတြကုိ
တူရာတူရာ မ်ဳိးတူစု သုံးစု လုပ္ၾကတယ္။
၁။ ၀ိနယပိဋက
၂။ သုတၱႏၱပိဋက
၃။ အဘိဓမၼပိဋက
ဒီလုိနဲ႔ ဓမၼနဲ႔၀ိနယမွ
ပိဋကတ္သုံးပုံျဖစ္လာပါတယ္။

ဒီလုိ စနစ္တက် မ်ဳိးတူစုေတြေပါင္းၿပီး စီစဥ္ခဲ့လုိ႔
ေနာင္လာေနာက္သား ရဟန္းေတာ္အစဥ္အဆက္
မွတ္သားရတာ လြယ္ကူလာတာပါ။

ဒါ့ေၾကာင့္ အေမွ်ာ္အျမင္ႀကီးမားတဲ့
ပထမသံဂါယနာမွာ ပါ၀င္ခဲ့တဲ့ ရွင္မဟာကႆပ၊ ရွင္ဥပါလိ၊ ရွင္အာနႏၵာစတဲ့
ရဟႏၱာငါးရာႀကီးေတြရဲ႕ ေက်းဇူးတရားဟာ
အႏႈိင္းမဲ့ပါ။

ပထမဦးဆုံးျပဳလုပ္တဲ့ ျမတ္စြာဘုရားတရားေတာ္ေတြကုိ စုေပါင္းရြတ္ဖတ္တဲ့
ဒီသံဂါယနာပြဲမွာ
အေမး (ပုစၦက) ဆရာေတာ္အျဖစ္
႐ွင္မဟာကႆပမေထရ္ႀကီးက ေဆာင္ရြက္ၿပီး
၀ိနည္းပိဋကတ္ေတာ္ကုိ
႐ွင္ဥပါလိမေထရ္က ေျဖဆုိရပါတယ္။
သုတၱႏၱပိဋကနဲ႔ အဘိဓမၼပိဋကကုိေတာ့
႐ွင္အာနႏၵာမေထရ္ျမတ္က ေျဖဆုိရပါတယ္။

တကယ္ေတာ့
ရွင္အာနႏၵာ ဟာ
ပိဋကတ္ေတာ္အားလုံးကုိ ျမတ္စြာဘုရားထံေတာ္မွ
မ်က္ကြယ္မရွိနာၾကားခဲ့သူျဖစ္လုိ႔ ပိဋကတ္သုံးပုံစလုံး ေျဖၾကားႏုိင္သူပါ။
ဒါေပမဲ့ ျမတ္စြာဘုရားက ရွင္ဥပါလိကုိ ၀ိနည္းအရာ၌ ဧတဒဂ္ထားခဲ့တာကုိ
ေလးစားေသာအားျဖင့္ ရွင္ဥပါလိကုိပဲ
၀ိနည္းပိဋကကို
(၀ိႆဇၨက) အေျဖဆရာေတာ္အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ေစပါတယ္။

ရွင္အာနႏၵာအေနနဲ႔ သမုိင္း၀င္ေမာ္ကြန္းတြင္မဲ့ ဒီလုိသံဂါယနာပြဲႀကီးကုိ
လက္၀ါးႀကီးအုပ္ၿပီး သူ႔ေျခ သူ႔လက္လုပ္သြားလုိ႔ရပါတယ္။
မလုပ္ခဲ့ပါဘူး။
ခ်ီးေျမွာက္သင့္တဲ့ ခ်ီးေျမွာက္ရမဲ့ပုဂၢဳိလ္ကုိ
ေနရာေပး ပြဲထုတ္ၿပီး ခ်ီးေျမွာက္ခဲ့ပါတယ္။

႐ွင္အာနႏၵာဟာ တကယ့္ကုိ ေလးစားစရာႀကီးပါ။
အလြန္သေဘာထားႀကီးတဲ့ ရွင္အာနႏၵာပါ။
အခြင့္အေရးလုံး၀ မယူလုိတဲ့ ႐ွင္အာနႏၵာပါ။

ရွင္အာနႏၵာဆုိတဲ့နာမည္ကုိ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိင္း ရင္းႏွီးၿပီးသား။
ရွင္အာနႏၵာဆုိတဲ့ နာမည္ကုိ ခေလးဘ၀ကတည္းက ရင္းႏွီးၿပီးသားဆုိေပမဲ့
သူ႔ရဲ႕ အ႐ုပ္ (႐ုပ္တု) ကုိေတာ့ အသက္ ၁၇ ႏွစ္သားအရြယ္
မႏၱေလးကုိ စာေမးပြဲလာေျဖလုိ႔
မႏၱေလးေတာင္ေပၚတက္မွ စေတြ႔ဘူးတယ္။

မႏၱေလးမွာေနတုန္း မႏၱေလးေတာင္ေပၚတက္ရင္
လက္ညွဳိးထုိး ရပ္ေတာ္မူဘုရား (ဗ်ာဒိတ္ေပးဘုရား) ႀကီး ေတြ႔ရလိမ့္မယ္။
ရပ္ေတာ္မူဘုရားေဘးက က်ဳံ႕က်ဳံ႕ေလးထုိင္ၿပီး ရပ္ေတာ္မူဘုရားႀကီးကုိ
လက္အုပ္ခ်ီေနတာက ႐ွင္အာနႏၵာ။
ဒီရပ္ေတာ္မူဘုရားႀကီးနဲ႔႐ွင္အာနႏၵာတုိ႔ ႐ုပ္တုေတြ
မႏၱေလးေတာင္ေပၚ ဘယ္လုိ ေရာက္လာၾကတာတုန္း။

ဇာတ္လမ္းက
ျမတ္စြာဘုရားသက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္အခါတုန္းက
ျမတ္စြာဘုရားနဲ႔အတူ ရွင္အာနႏၵာတုိ႔
မႏၱေလးေတာင္ကုိ ၾကြလာၾကတယ္တဲ့။

ၾကြလာၿပီး ရွင္အာနႏၵာကုိ ေတာင္ေျခ လြင္ျပင္က်ယ္ႀကီးကုိ လက္ညွဳိးထုိးျပကာ
အာနႏၵာ၊ ငါဘုရားပရိနိဗၺာန္စံၿပီး ေနာင္ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ ၾကာရင္
ဟုိးေနရာမွာ မင္းတုန္းမင္းဆုိတဲ့ရွင္ဘုရင္ ေပၚေပါက္လာၿပီး
ငါဘုရားသာသနာကုိ အႀကီးအက်ယ္ေထာက္ပံ့ၿပီး
သာသနာတုိးတက္ စည္ပင္ျပန္႔ပြါးအုံးမယ္ လုိ႔
ႀကဳိတင္ေဟာကိန္းထုတ္သတဲ့။
စာစကားနဲ႔ေျပာရရင္ ဗ်ာဒိတ္ေပးတယ္ေပါ့။

တကယ္ေတာ့
ျမတ္စြာဘုရားနဲ႔ ရွင္အာနႏၵာ မႏၱးေလးကုိ တစ္ခါမွ မေရာက္ဘူးပါဘူး။
ဒီရပ္ေတာ္မူနဲ႔ ရွင္အာနႏၵာတုိ႔႐ုပ္တုကုိ ျမတ္စြာဘုရားပရိနိဗၺာန္စံၿပီးတဲ့ေနာက္
ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ ခန္႔မွာ ေပၚလာတဲ့ မင္းတုန္းမင္းႀကီး
လူလည္က်ၿပီး ဖန္တီးထားတာ လုိ႔ပဲ ေျပာခ်င္ပါတယ္။

သူ႔ရဲ႕ ေနာင္ေတာ္ ခမည္းေတာ္တုိ႔ ရွင္ဘုရင္လုပ္အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့
ထီးေဟာင္း နန္းေဟာင္း ေနျပည္ေတာ္ေဟာင္းမွာ
ေနခ်င္စိတ္ကုန္လုိ႔
ေနရာေကာင္းလုိက္႐ွာရင္း
မႏၱေလးေတာင္ေျခက ပ်ံ႕ပ်ဴးသာယာတဲ့ေျမျပင္ႀကီးကုိ ၾကည့္ၿပီး
သေရ (သြားေရ) က်မိတာက စတာပါ။

႐ွင္ဘုရင့္တုိ႔ရဲ႕ ႐ူးသြပ္မႈသဘာ၀အရ
ဘုရင္မင္းတုန္းလဲ ဘုရင္ထဲက ဘုရင္တစ္ပါးဆုိေတာ့
ထီးေဟာင္း နန္းေဟာင္း ေနျပည္ေတာေေဟာင္းမွာ ေနလုိတဲ့ဆႏၵမ႐ွိေတာ့တဲ့အခ်ိန္။
ငါဘုရင္ျဖစ္သခုိက္ ငါလဲ ထီးသစ္ နန္းသစ္ ေနျပည္ေတာ္သစ္တည္ေထာင္ၿပီးေနရရင္
ပုိေကာင္းမယ္လုိ႔ မင္းတုန္းမင္း ယူဆမိဟန္တူပါရဲ႕။

ထီးသစ္ နန္းသစ္ ေနျပည္ေတာ္သစ္တည္ေထာင္ဘုိ႔ဆုိတာလဲ
အေတြးလြယ္သေလာက္ အေရးက် အေတာ္ခက္သား။

တုိင္းသားျပည္သူ လူအမ်ားတုိ႔ သေဘာထား။
ဘုရင္ေျပာင္းရင္ ေနာက္က ၀န္းႀကီး ၀န္ေလးေတြ၊ တုိင္းသားျပည္သူေတြ
အကုန္လုိက္ေျပာင္းရတာ။ သူတစ္ေယာက္တည္း ေျပာင္းသြားလုိ႔ ျဖစ္တာမွ မဟုတ္တာ။
ထုိအတြက္ ကုန္က်စရိတ္၊
တုိင္းသားျပည္သူ လူအမ်ားစီးပြါးေရး စသည္
အကုန္ၾကည့္ရတယ္။

တုိင္းသူျပည္သားက ငတ္ျပတ္ေနၿပီး
ရွင္ဘုရင္လုပ္တဲ့သူက တစ္ထီးတစ္နန္းေနခ်င္တဲ့ စိတ္႐ုိင္းေၾကာင့္
ျပည္သူ႔ေငြေျမာက္မ်ားစြာ သုံးၿပီး ထီးသစ္ နန္းသစ္ ေနျပည္ေတာ္သစ္ တည္မယ္ဆုိရင္
ျပည္သူ႔အမ်က္ေတာ္ ႐ွ လာႏုိင္တယ္။
ဒါကို မင္းတုန္းမင္း စဥ္းစားခဲ့တယ္။
(ဘယ္လုိပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒီလုိေလး စဥ္းစားေဖာ္ရတာကုိ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္)

စဥ္းစားတယ္၊ ငါဘယ္လုိ ထီးနန္းသစ္ တည္ေထာင္ ေျပာင္းေရႊ႔ ေနထုိင္ရရင္ေကာင္းမလဲ။
မင္းတုန္းမင္း စဥ္းစားတယ္။

ေနာက္ဆုံးေတာ့ အႀကံတစ္ခုရလုိက္တယ္။
ငါ့တုိင္းျပည္လူမ်ဳိးေတြ ဗုဒၶဘာသာကုိ အလြန္႐ုိေသေလးစားၾကတာပဲ။
အကယ္၍ ဘုရားကို ခုတုံးလုပ္ ထီးသစ္ နန္းသစ္ ေနျပည္ေတာ္သစ္ တည္ေထာင္လုိက္ရရင္
ေကာင္းမွာပဲ ဆုိၿပီး လုပ္လုိက္တာ
ရွင္အာနႏၵာနဲ႔ လက္ညွဳိးထုိးရပ္ေတာ္မူဘုရားႀကီး မႏၱေလးေတာင္ေပၚေရာက္လာေတာ့တာပဲ။

သမုိင္းထဲက ႐ွင္ဘုရင္ေတြ
ျမတ္စြာဘုရားကို
တရားကုိ
ရဟန္းသံဃာေတာ္ေတြကုိ
ဘယ္ေလာက္မ်ား
ခုတုံးလုပ္
ကုိယ္က်ဳိးအတြက္ အျမတ္ထုတ္သြားၾကၿပီလဲ။
ရွင္အာနႏၵာဆုိလုိ႔ ႐ွင္အာနႏၵာ့႐ုပ္တုနဲ႔ဆက္စပ္ၿပီး
ေတြးမိတာပါ။

About ashinindaka

has written 114 post in this Website..

ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္တစ္ပါးပါ။ ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္ကုိ အေျခခံက်က်သိေအာင္ ႀကဳိးစားၿပီး ကုိယ္သိတာကုိ တပါးသူသိေစခ်င္လုိ႔ ဘေလာ့ဂ္ေလးလုပ္ၿပီး ေရးခ်ေနတာပါ။ ေရးတတ္လုိ႔လဲ မဟုတ္ဘူး။ သိလြန္းလုိ႔လဲ မဟုတ္ဘူး။ သိတာကုိ ေရးေနတာပါ။ လာလည္ခ်င္တယ္ဆုိရင္ http://www.dhammagarden.com/