ကၽြႏု္ပ္၏ အမွတ္တရ ကဗ်ာမ်ား – ၁၁
ပိေတာက္ရယ္ တန္ခူးရယ္္ သၾကၤန္ရယ္

“ပတ္ေဗပံု တူပို တူပို တူ၊ ပတ္ေဗပံု တူပို တူပို တူ”။
ဒီအခ်ိန္ေရာက္လာလို႔ ဒီအသံေလးေတြ ၾကားလိုက္ရရျဖင့္ လူေတြစိတ္ထဲ ဘယ္လုိၾကီးမွန္းမသိ။ ပုရြက္ဆိတ္ပဲကိုက္သလိုလို၊ ေကာက္ကာငင္ကာပဲ ၀ဲစြဲသြားသလိုလို ယားက်ိယားက်ိ ကလိကလိနဲ႔ ေနမထိထိုင္မသာျဖစ္ေနက်။ ထင္ပါတယ္။ ျမန္မာတူရိယာထဲက ဗံုသံစဥ္ေတြထဲမွာ ဒိုးဆိုတာ အလြန္ျမဴးတဲ့ သံစဥ္။ အဲ… အဲ့ဒီ့ ဒိုးတကာ့ ဒိုးထဲမွာလဲ သၾကၤန္ဒိုးနဲ႔ နတ္ဒိုးဆိုတာက လူေတြရဲ႕စိတ္ကို မ႐ိုးမရြနဲ႔ ထၾကြ ေပ်ာ္ရႊင္ခ်င္စိတ္ေတြ အျဖစ္ေစႏိုင္ဆံုးေပါ့။ ေၾသာ္… ဘာလိုလိုနဲ႔ သၾကၤန္ဒိုးေတြ ျမိဳင္ျမိဳင္ဆိုင္ဆိုင္နဲ႔ အတာၾကဴးတဲ့ တန္ခူးလကိုေတာင္ ေရာက္လာျပန္ျပီပဲ။
သၾကၤန္ဆိုတဲ့ အသံကိုၾကားလိုက္တာနဲ႔ ကိုယ္တိုင္ ပါ၀င္ဆင္ႏြဲရသည္ျဖစ္ေစ၊ မႏြဲရသည္ျဖစ္ေစ စိတ္ထဲမွာ အလိုလို ေပ်ာ္လာေစတယ္ဆိုတာကေတာ့ ေမာင္ကာၾကီးကိုယ္ေတြ႔ပါ။ အခုဆို ပိေတာက္ဆိုတာဘယ္မွာ ရွာရမွန္းမသိ၊ သၾကၤန္ေရဆိုတာ ဘယ္နားရွိမွန္းမသိတဲ့ ေ၀းတစ္ေျမကို ေရာက္ေနေပမယ့္ ဒီသၾကၤန္ရဲ႕ အေငြ႔အသက္ေတြ ေမာင္ကာၾကီးကို ျခံဳလႊမ္းထားေလရဲ႕။ တစ္ကယ္ေတာ့ သၾကၤန္ဆိုတာကလဲ ေရကစား႐ံု အေပ်ာ္သက္သက္ ပြဲေတာ္မွမဟုတ္ဘဲ။ တစ္ႏွစ္ကုန္လို႔ တစ္ႏွစ္ကိုကူးမယ့္ ခါသမရ၊ တစ္ႏွစ္မွာ တစ္ခါတည္း၊ တစ္ခိုင္မွာ တစ္ၾကိမ္ပဲ ပြင့္ေလတဲ့ ပန္းပိေတာက္တို႔ ျခံဳလႊမ္းေလတဲ့ ကာလပဲ မဟုတ္လား။ သၾကၤန္ဟာ ျမန္မာတို႔ရဲ႕ ႏွစ္ဦးတန္ခူးကို ၾကိဳဆိုတဲ့အခ်ိန္ပဲမဟုတ္ေပလားဗ်ာ။
အစကေတာ့ ဒီတစ္ပတ္အတြက္ အျခား ကဗ်ာတစ္ပုဒ္အေၾကာင္းကိုေရးဦးမလို႔ပါပဲ။ သို႔ေပမယ့္ ေစာေစာကေျပာခဲ့သလို “ပတ္ေဗပံု တူပို တူပို တူ”ဆိုတဲ့ ဒိုးသံရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈနဲ႔ အျခားအေၾကာင္းအရာေတြကို အာ႐ံုစိုက္လို႔ကမရ၊ ပိေတာက္မွ ပိေတာက္၊ သၾကၤန္မွ သၾကၤန္၊ တန္ခူးမွ တန္ခူး ျဖစ္ေနေလေတာ့ မထူးေတာ့ပါဘူးဆိုျပီး ပိေတာက္ရယ္ တန္ခူးရယ္္ သၾကၤန္ရယ္နဲ႔ ဆိုင္တဲ့ ကဗ်ာေတြ အေၾကာင္းပဲေရးေတာ့မယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္လိုက္ပါတယ္။
တစ္ကယ္တန္းေျပာရရင္ ဒီေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ ေမာင္ကာၾကီး အရမ္းကို ေရးခ်င္ခဲ့တာက ဆရာေဇာ္ဂ်ီရဲ႕ “ပိေတာက္ပန္း” ကဗ်ာ အေၾကာင္းပါ။ သို႔ေပမယ့္ ဒီပိေတာက္ပန္းကဗ်ာကို ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကလဲ ရင္းႏွီးျပီးသားျဖစ္သလို စကားေျပျပန္ျပီး ေရးတာထက္ သူ႔အတိုင္းေလးပဲ ခံစားတာက ပိုေကာင္းမယ္ထင္ျပီး အျခား တန္ခူးလနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ ကဗ်ာေတြကိုပဲ ေရးဖို႔ ဆံုးျဖတ္လိုက္ပါတယ္။ ဟုတ္တယ္ေလ။ ေတာ္ၾကာ ပိေတာက္ပန္းကဗ်ာအတြက္ ေမာင္ကာၾကီးေရးတဲ့ စကားေျပက ခံစားသူမ်ားရဲ႕ အေတြးကိုမမွီရင္ “သူလဲေလ ေလာကီသားလိုပါ့၊ ၾကြားခ်င္လွ ေပလိမ့္မယ္”လို႔ အထင္ခံေနရဦးမယ္။
ကဲ… တန္ခူးလ ရာသီဘြဲ႔ေတြတဲ့။ တန္ခူးလ ရာသီဘြဲ႔ကဗ်ာေတြကို ျမန္မာကဗ်ာစာေပရဲ႕ အ႐ုဏ္တက္ခ်ိန္လို႔ ဆိုရမယ့္ အင္း၀ေခတ္ကေနစျပီး အမ်ားအျပား ေတြ႔ရမွာပါ။ ဒီထဲမွာမွ ေမာင္ကာၾကီး ခံစားမိတဲ့ ကဗ်ာေလးေတြ အေၾကာင္းကို ေရးျပပါေစ။ အခုကစျပီး အင္း၀ေခတ္စာဆို ရွင္ဥတၱမေက်ာ္ သီကုံးခဲ့သလို “ေလခေျမသက္၊ စ်ာန္၀ိတက္သုိ႔၊ သစ္႐ြက္ေရာ္ရီ၊ ဣႏၵနီ၀ယ္၊ သိဂႌတ၀က္၊ ဖက္၍ေဆးစုံ၊ ခ်ယ္ေသာပုံသုိ႔” ပိေတာက္ခင္းေတြ ၀ါေရႊ၀င္းေလတဲ့ “သဘင္ဂိမာန္၊ တာသၾကၤန္” က်ေရာက္ရာ တန္ခူးလကဗ်ာမ်ား အေၾကာင္းကို စက်ဦးစို႔ေလ။
အဦးဆံုးအေနနဲ႔ မဟာအတုလ မင္းႀကီး းရဲ႕ တန္ခူးလဘြဲ႔ လြမ္းခ်င္းေလးအေၾကာင္းေျပာျပခ်င္ပါတယ္။
“ရွစ္ခြင္တိုင္း နယ္တစ္ခြင္မွာ ရင္ခတ္ပန္း သိဂႌစန္းေတြ ျမစိမ္းေရာင္ ပုရစ္ဖူးကတစ္ဆင့္ ပြင့္လန္းလို႔ လာပါေရာ့လား။ ေၾသာ္ ေမြးေျမရပ္ကို ျပန္ခ်င္စိတ္ေဇာေတြ ျဖစ္လို႔ လာျပန္ပါျပီ။ ဂိမွာန္ေႏြ ရာသီဦးမို႔ ေကာင္းကင္ျပင္ရင္ခြင္အလယ္မွာ ၀င္းပတဲ့ စိၾတၾကယ္စင္ ထြန္းလင္းလာျပီဆို ႏွစ္ဆန္းခ်ိန္ သၾကၤန္ပြဲကို တစ္ေခါက္ ေရာက္ခဲ့ျပန္ျပီ။ ဒီလိုအခ်ိန္ဆို ႏိုင္ငံတစ္၀ွမ္းလံုးမွာ အညစ္အေၾကးေတြ ေဆးေၾကာသန္႔စင္ဖို႔ အတာေရသြန္းေလာင္းခ်ိန္မို႔ ပါ၀င္ကာ မဆင္ႏႊဲႏိုင္သူအတြက္ေတာ့ လြမ္းလို႔သာ ေန႐ံုေပါ့ေလ။”
သၾကၤန္နဲ႔မသက္ဆိုင္တဲ့ သူတစ္ေယာက္ သၾကၤန္ရဲ႕ အေငြ႔အသက္ေတြကို ေအာင့္ေမ့ရင္း ရင္ထဲမွာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ဆႏၵေဇာေတြ လြမ္းစိတ္ေတြကို ဖြဲ႔ဆိုထားတဲ့ ဒီကဗ်ာေလးဟာ ေမာင္ကာၾကီးအတြက္ေတာ့ အခုခ်ိန္မွာ ဖတ္လို႔ အေကာင္းဆံုးပါ။ ေမာင္ကာၾကီး ကိုယ္တုိင္ကလဲ သၾကၤန္ဆိုတာကို စိတ္ထဲမွာပဲ က်ေနရတဲ့သူမို႔လား။
ေနာက္တစ္ပုဒ္ကေတာ့ ဖိုးသူေတာ္ဦးမင္းရဲ႕ တန္ခူးလဘြဲ႔ပါပဲ။ အခ်ိဳ႕ကေတာ့ ဒီကဗ်ာကို စာဆိုေတာင္ဦးမင္း (လူဦးမင္း) ေရးသားထားတယ္လို႔ ဆိုက်ပါတယ္။ မဟုတ္ပါ။ ဒီဘြဲ႔ကိုလဲပဲ ဖိုးသူေတာ္ဦးမင္း ဖြဲ႔ဆိုခဲ့တယ္ဆိုတာ ဆရာမၾကီး ေဒၚခင္မ်ိဳးခ်စ္ရဲ႕ “Flower and Festivals Round the Myanmar Year” စာအုပ္မွာ ေတြ႔ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါက စကားခ်ပ္အေနနဲ႔ ဆိုတာပါ။ ဖိုးသူေတာ္ၾကီးရဲ႕ ကဗ်ာေလးအေၾကာင္းကို ဆက္က်ဦးစို႔။
“ေရာ္ရြက္၀ါ ေၾကြကာ ေျမသက္လို႔ ရြက္သစ္ေတြေ၀ရန္စိုင္းျပင္းေနတဲ့ ႏွစ္ကူးအတာခ်ိန္မို႔ သုတ္ျဖဴးတဲ့ေလ႐ူးေတြက သယ္ေဆာင္လာတဲ့ ကံ့ေကာ္၀တ္မႈန္မ်ားရဲ႕ ေမႊးရနံ႔ေတြ သင္းပ်ံ႕လို႔ေပါ့။ မိုးထက္၀ဋာ အာကာေ၀ဟင္မွာလဲ စိၾတၾကယ္နဲ႔ ေသာ္တာလမင္းတို႔ အျပိဳင္အဆိုင္ထြန္းလင္းေနက် တန္ခူးလပါေလ”
ဒီကဗ်ာေတြကို ဖတ္ျပီးတဲ့ အခါမွာ တန္ခူးလရဲ႕ ရာသီပန္းဟာ ရင္ခတ္ပန္း၊ ကံ့ေကာ္ပန္းဆိုတာကို ေတြ႔ရမွာပါ။ ဒါဆို ေမာင္ကာၾကီးတို႔ ေျပာေျပာေနတဲ့ ပိေတာက္ပန္းဟာ တန္ခူးလရဲ႕ ပန္းမဟုတ္ဘူးလား။ ေမာင္ကာၾကီး စဥ္းစားလို႔ရသေလာက္ေတာ့ ပိေတာက္ဟာ တစ္လလံုးပြင့္တဲ့ပန္းမွမဟုတ္တာ။ တေပါင္း တန္ခူး စပ္ကူးမတ္ကူး ကာလမွာ သၾကၤန္ရဲ႕ ပလႅင္ လက္ေဆးမိုးရြာသြန္းမွ ပြင့္တတ္တဲ့ ပန္းပဲ။ ျပီးေတာ့ ဆိုခဲ့သလို တစ္ႏွစ္မွာ တစ္ခါတည္း၊ တစ္ခိုင္မွာ တစ္ၾကိမ္ပဲ ပြင့္တဲ့ပန္းေလ။ ဒီေတာ့ တစ္လလံုး သင္းသင္းထံု ပြင့္လန္းတတ္တဲ့ ကံ့ေကာ္တို႔ ရင္ခတ္တို႔နဲ႔ယွဥ္ကာ ရာသီပန္းအျဖစ္ မတိုးသာဘူးေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ပိေတာက္ဆိုတာ အတာရဲ႕ပန္း၊ ႏွစ္ကူးမွာမွ ပြင့္တဲ့ပန္း၊ သၾကၤန္ရဲ႕ပန္းဆိုတာကိုေတာ့ ဘယ္လိုမွ ညင္းလို႔မရ။ ဖတ္ဆြတ္မိုးေလး သြန္းျဖိဳးမွပြင့္ေသာပန္း၊ ႏွစ္ဦးကုိ ၾကိဳဆိုေသာပန္း၊ သစၥာတရားရဲ႕ ျပယုဂ္ပန္းျဖစ္ေၾကာင္းကိုေတာ့ အားလံုးလက္ခံျပီးသားပါ။
အတာခ်ိန္ တန္ခူးလမွာ ပြင့္ေလတဲ့ ရင္ခတ္တို႔ ငုပန္းတို႔ထဲမွာမွ ပိေတာက္ပန္းဆိုတာ ဆရာေဇာ္ဂ်ီဖြဲ႔ခဲ့သလို “တ၀ါ၀ါ ဆင္သကၤန္းရယ္က၊ ကမာၻမွာ ဘ၀င္ခ်မ္းေစတဲ့၊ သာသနာ ရႊင္ရႊင္လန္းေအာင္လို႔၊ တမင္မွန္းကာပါ့ သတိဆြယ္၊ ရည္ရြယ္ေတာ့သလား”လို႔ ဆိုရေအာင္ တင့္တယ္တဲ့ပန္း၊ စာဆို ဦးေၾကာ့ ညႊန္းခဲ့သလို “တစ္ႏွစ္တြင္ သည္တလသာပ၊ တစ္လတြင္ တစ္ရက္ထဲ၊ ခက္ခဲတဲ့ ရက္ဗုဒၶါ၊ ပြင့္ရွာၾက စံုၿမိဳင္တြင္း”လို႔ ဆိုရတဲ့ ဂုဏ္တင့္ေသာ ပန္းပါ။ ကံ့ေကာ္တို႔ ရင္ခတ္တို႔ထက္ တန္ဖိုးပိုတယ္ဆိုတာ အေသအခ်ာေပါ့။
ေမာင္ကာၾကီးေတာင္ တစ္ခါက ပိေတာက္ပန္းနဲ႔ ငုပန္းကို ယွဥ္ျပီး

“သူခမ်ာ မတုသာေပလို႔
ယခုအခါ ငု၀ါ၀ါရယ္
မႈရွာတဲ့ ပိေတာက္ပန္း။”

လို႔ ေရးဖူးေလရဲ႕။ ဒါကလဲ ဆရာတင္မိုး ေရးခဲ့တဲ့ “ပိေတာက္ႏွင့္ငု အႏိုင္လုေသာ္ ေမႊးသူဘက္သို႔ မဲေပးမည္” ဆိုတာေလးကို သေဘာက်ျပီး ေရးခဲ့တာပါ။ အဲ… ဆရာတင္မိုးဆိုမွ ဆရာေရးခဲ့တဲ့ “ခါေတာ္သႀကၤန္ပြဲတည့္ေလ”ကဗ်ာကို သြားသတိရမိေလရဲ႕။
“သၾကၤန္ပြဲေတာ္ကာလတြင္ ဗုဒၶျမတ္စြာ၊ ဓမၼေဒသနာ၊ သံဃာအေပါင္းႏွင့္ မိခင္ ဖခင္ ဆရာသခင္တို႔အား သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ေသာ နံ႔သာလက္တစ္စံုျဖင့္ ၾကည္လင္ေသာ သဒၵါစိတ္ကိုတည္ကာ ဤကဗ်ာအားေရးသား၍ ပူေဇာ္အပ္ပါသည္။ သၾကၤန္ပြဲေတာ္ကာလ တမာနံ႔သင္းခိုက္ ပိေတာက္၀ါ၀င္းခိုက္အခ်ိန္၌ ခ်စ္စဖြယ္အဆင္းလွႏွင့္ ယမင္းႏွမေလးအား ေရသီတာ သြန္းေလာင္းခဲ့ပါသည္။ ေႏြေခါင္ေခါင္အခ်ိန္ျဖစ္ေသာ္လဲ အပူေတြကင္းစြာ ေအးခ်မ္းစြာျဖင့္ ျပည္သူျပည္သားမ်ား ၾကည္ရႊင္ကာ အျပံဳးပန္းမ်ား ပြင့္လန္းေစေအာင္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးမိုးမ်ားသည္လဲ ဤသၾကၤန္ပြဲေတာ္ကာလတြင္ ရြာသြန္းျဖိဳးျမဲျဖစ္ပါသည္။”
ဒါကေတာ့ ဆရာ တင္မိုးရဲ႕ ဂါရ၀တရားရွိေသာ၊ ခ်စ္စဖြယ္ ဓေလ့ရွိေသာ၊ ျငိမ္းခ်မ္းေသာ အတိတ္နိမိတ္ကို ေဆာင္ေသာ သၾကၤန္ပြဲေတာ္ အေၾကာင္း ေရးသီထားတဲ့ ကဗ်ာေလးပါ။ ျမန္မာ့ ဓေလ့ကို ႐ိုးရွင္းလြယ္ကူတဲ့ စကားလံုးေတြနဲ႔ ေရးဖြဲထားျခင္းေပါ့့။
ကဲေလ စာလဲအေတာ္ရွည္ေနပါျပီ။ ပိေတာက္ရယ္ တန္ခူးရယ္္ သၾကၤန္ရယ္နဲ႔ ဆိုင္တဲ့ ကဗ်ာေတြ အေၾကာင္းကို ေရးမယ္ဆို မကုန္ႏိုင္ပါဘူးေလ။ အခါအခြင့္သင့္ရင္လဲ ေရးျပ ေျပာျပခ်င္ပါေသးတယ္။ အခုေတာ့ ဤ၍ ဤမွ်နဲ႔ပဲ ဒီစာကို နိဂံုးခ်ဳပ္လိုက္ပါရေစ။
ႏွစ္ေဟာင္းမွ အညစ္အေၾကးေတြကို စြန္႔ခြာကာ ႏွစ္သစ္မွာ စိတ္သစ္လူသစ္ျဖင့္ အသစ္အသစ္ေသာ ေအာင္ျမင္မႈမ်ားရရွိျပီး ေရလိုေအးလို႔ ပန္းလိုေမႊးပါေစ၊ ေရႊသို႔၀င္းသည့္ ဂုဏ္ရွိန္၀ါ ေက်ာ္ေစာျခင္းမ်ားႏွင့္ ျပည့္၀ၾကပါေစလုိ႔ ေမာင္ကာၾကီးက ဆုေတာင္းပတၳနာ ပို႔သအပ္ပါသည္။ ။ လြန္တာရွိရင္ ၀ႏၵာမိပါ။

အႏုပညာသည္ အႏုပညာအတြက္သာ ျဖစ္သည္
Courage

— တန္ခူးလဘြဲ႕ (လြမ္းခ်င္း) —

ထပ္ထပ္သာေစာေတာ့
ျမေၾကာငယ္ရစ္ဆီ
ကိုယ္ဖူးငယ္စီ
ပြင့္သိဂႌ ေ႐ႊရင္ခတ္ကယ္တုိ႔
ရွစ္ရပ္ကယ္ နယ္တခိုက
စိုးလွတယ္ေလး။

ေႏြခါမွီငယ္
ရာသီမိႆ၊ ဂိမၼႏၱမို႔
စိၾတၾကယ္၊ တိမ္မိုးလယ္မွာ
စမၸယ္ကြန္႔ခါ၊ ေဗြအာကာတြင္
ေဒသဇာလွမ္း
လွည့္လည္ငယ္ ျမန္းလို႔
ႏွစ္ဆန္းငယ္ သႀကၤန္
သစ္သစ္သာဖန္ေတာ့တယ္
ႏိုင္ငံေၾကာ့ျပည္သူမွာ
ပန္ဆုယူ တာေရသြန္းခ်ိန္မို႔
လြမ္းလွတယ္ေလး။

—- မဟာအတုလ မင္းႀကီး

— တန္ခူးလဘြဲ႕ —
ေဟာင္း႐ြက္ၫွာ ခါလွစ္လို႔
တာသစ္ကယ္တဲ့ နံ႔ႀကိဳင္
သုတ္ျဖဴးေလေဆာ္က
ပန္းက့ံေကာ္ ဝတ္မႈန္က်င္း
သင္းပ်ံ႕လို႔လႈိင္။

ၾကယ္ႏွစ္ျပိဳင္၊ စိၾတငယ္ႏွင့္
ေငြလေသာ္တာတို႔
ယုဂန္ခ်ာ ေတာင္ေတာ္စြန္းမွာ
ထြန္းထိန္လို႔လင္း။
———–ဖိုးသူေတာ္ဦးမင္း

— ခါေတာ္သႀကၤန္ပြဲတည့္ေလ —

ကဗ်ာတခြက္ ၊ နံ႔သာလက္ျဖင့္
စက္ေတာ္ဗုဒၶ ၊ မိႏွင့္ဖကို
ၾကည္ျမသဒၵါ ၊ ပူေဇာ္ပါသည္
ခါေတာ္သႀကၤန္ပြဲတည့္ေလ။
ပိေတာက္၀င္း၀င္း ၊ တမာသင္းခုိက္
ယမင္းသြယ္လ် ၊ မယ္ႏွမကုိ
ေအးျမသီတာ ၊ သြန္းေလာင္းပါသည္
ခါေတာ္သႀကၤန္ ပြဲတည့္ေလ။
ျမဴခိုးေ၀၍
သည္ေႏြမဆုံး ၊ တျပည္လုံးကို
ၾကည္ၿပဳံးေစေအာင္ ၊ မုိးလက္ေဆာင္ျဖင့္
ေတာင္ေပၚကလာ ၊ ၿငိမ္းမိုးရြာသည္
ခါေတာ္သႀကၤန္ ပြဲတည့္ေလ။
——————–တင္မိုး

About Courage

has written 44 post in this Website..