နံပါတ္(၉)က ေမတၱာရွင္ရဲ႕ ကိုယ္ေတြ႕အလုပ္ေပး ၀ိပႆနာ တရားေတာ္မ်ား အပိုင္း(၁) စာမ်က္ႏွာ(၃၃)မွာ ေဖာ္ျပထားေသာ “ေယာဂီေတြ ဘယ္ေလာက္ပင္ သီလကုသိုလ္ေတြရွိရွိ သူလည္းပဲ ေကာင္းရာေရာက္ႏိုင္သလို မေကာင္းရာလည္း ေရာက္ႏိုင္တာပဲတဲ့”ဟု ေဟာၾကားခ်က္ကို မစိုးရိမ္စာသင္သားက ေအာက္ပါအတိုင္း တံု႔ျပန္ ထားပါတယ္။

“၄င္းေရးသားခ်က္အတိုင္း မွန္-မမွန္သံသယျဖစ္ဖြယ္ရွိပါသည္။ မည္သည့္ က်မ္းဂန္အရ ေရးသားထားသည္ကို ေတာင္းဆိုရန္ သင့္ေလ်ာ္ပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ သီလကုသိုလ္ေၾကာင့္ အပါယ္ ပဋိသေႏၶ ျဖစ္ရျခင္း မည္သည္ မရွိေကာင္းေပ”

ဆရာေတာ္ အရွင္ဓမၼရကၡိတ၏ သံုးသပ္ခ်က္မွာ သည္ေနရာမွာေတာ့ ေမတၱာရွင္ဟာ “သီလ”ကို “ကုသိုလ္” အဆင့္ေလာက္ပဲ သိတာဟာ ၀မ္းနည္းစရာေကာင္းတယ္လို႔ ေျပာရမွာပါ။ “သီလ ကုသိုလ္ေၾကာင့္ အပါယ္ ပဋိသေႏၶျဖစ္ရျခင္း မည္သည္ မရွိေကာင္းေပ” ဆိုတဲ့စကား ေျပာသူ မစိုးရိမ္စာသင္သားကေတာ့ သီလကို ဘယ္အဆင့္ကေန႔ ေျပာေနတာပါ သလဲ။ သီလကို လူ႔အေျခခံ ရပ္တည္ခ်က္တရားဆိုတဲ့ အသိအျမင္နဲ႔ ေျပာတာ ဆိုရင္ မွန္ပါတယ္။

တကယ့္လက္ေတြ႕ ဗုဒၶဘုရားေဟာၾကားထားေတာ္မူေသာ ဓမၼစၾကာ တရားေတာ္ကို ၾကည္ညိဳၾကည့္လိုက္ပါ။ ဘာေတြ ေတြ႕ရမလဲ။ ေရွးဦးစြာ ေရွာင္စရာ အစြန္းတရား(၂)ပါးကို ေတြ႕ရမယ္။ သည္မွာ (၃၁)ဘံု လည္ေစမယ့္ တရားအားလံုး ေရွာင္စရာ(၂)ပါး ထဲမွာ ပါ၀င္ေနတာကို သတိျပဳရပါမယ္။ ၿပီးရင္ က်င့္သံုးစရာ မဂၢင္ရွစ္ပါး တရားေတာ္ကို ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။ ၿပီးရင္ သစၥာေလးပါး တရားကို ေတြ႔ရမွာပါ။ ဗုဒၶဘုရား တရားမွန္ရင္ သစၥာ အထြဋ္တပ္လို႔ ရႏိုင္ပါတယ္။ သည္မွာ ဘာေျပာခ်င္တာလည္း ဆိုေတာ့ ဗုဒၶဘာသာ တရားေတာ္မွာ က်င့္စရာဆိုလို႔ မဂၢင္ရွစ္ပါး တရားေတာ္ပဲ ရွိတာကို သိေစလိုတာပါ။

မဂၢင္ရွစ္ပါး တရားေတာ္မွာ အေျခခံ က်င့္သံုးရမွာက “သီလ”မဂၢင္ ျဖစ္ပါတယ္။ သီလမဂၢင္ က်င့္သံုး ေဆာက္တည္တယ္ဆိုတာ “သီလ”ကို ေဆာက္တည္လိုက္၊ ဖ်က္လိုက္ လုပ္လို႔ မရပါဘူး။ သီလ မပ်က္ေစရန္ ၀ါယမစိုက္ထုတ္ၿပီး ေနရတာပါ။ သတိကပ္ၿပီး ႏိုးႏိုးၾကားၾကား ဆင္ျခင္ေနရတာပါ။ သီလပ်က္ဖို႔ အဦးမူေနတဲ့ စိတ္ျဖစ္ရင္ သည္စိတ္ကို ေမာင္းႏွင္ ဖယ္ရွားပစ္ရမွာပါ။

သည္လို ႀကိဳးစားေနတဲ့ၾကားက “သီလပ်က္”ခဲ့ဦးမယ္ဆုိရင္ သည္အပ်က္ကို သင္ခန္းစာ ယုရပါမယ္။ သီလပ်က္တဲ့ အျဖစ္ရဲ႕ အႏွစ္အသားမဲ့ပံု၊ လူပံုအလယ္ မတင့္မတယ္ ျဖစ္ပံုေတြကို ၾကည့္ၿပီး၊ ေနာက္တခါ သီလ မပ်က္ဖို႔ အသိကပ္ရပါမယ္။ မပ်က္ေတာ့ဘူး ဆိုတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ိဳး ခ်ႏိုင္ရပါမယ္။

သီလကို သည္လိုပြားမ်ားေနသူဟာ သီလပ်က္ျခင္းအျဖစ္ရဲ႕ ပ်က္ဆီး၊ ဆိုး၀ါး၊ အႏွစ္အသားမဲ့ပံုေတြကို ျမင္ၿပီး သီလပ်က္လိုတဲ့ စိတ္မိုက္၊ စိတ္ရိုင္းေတြကို ပယ္ႏိုင္မွာပါ။

လူဟာ မေကာင္းတဲ့ အမူအက်င့္ေတြ ျပဳေနတယ္ဆိုတာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ၊ တဏွာ၊ မာန၊ ဒိ႒ိအစစေသာ မေကာင္းတဲ့ စိတ္ေတြရွိေနလို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ မနာလိုတာေတြ၊ ၀န္တိုတာေတြ၊ အဘိဇၥ်ာေတြ မာယာေတြ သာေ႒ယ်ေတြ ဆိုတာက သမုဒယအရိယသစၥာမွာ အပါအ၀င္ျဖစ္တဲ့ ကိေလသာေတြပါ။ သီလျပည့္စံုသူဟာ ကိေလသာ ဟူေသာ စိတ္ဆိုး၊ စိတ္ဆာေတြကို တားဆီးႏိုင္မွာပါ။ သမာဓိမဂၢင္၊ ပညာမဂၢင္ေတြ ျပည့္စံုေအာင္ ပြားၿပီးၿပီဆိုရင္ သီလ စင္ၾကယ္မႈဟာ ျပည့္၀လာမွာပါ။

မဂၢင္ကို ပြားၿပီး သီလျပည့္စံုၿပီဆိုရင္ အပါယ္ ပဋိသေႏၶတံခါး လံုး၀ ပိတ္ထားႏိုင္ၿပီ ဆိုရေတာ့မွာပါ။

 

 

နံပါတ္(၁၀)က ေမတၱာရွင္ ေရႊျပည္သာရဲ႕ ကိုယ္ေတြ႕ အလုပ္ေပး ၀ိပႆနာ တရားေတာ္မ်ား အပိုင္း(၁)စာမ်က္ႏွာ(၂၂)မွာ ေဖာ္ျပထားေသာ “ေယာဂီတို႔ အဲလို ဘုန္းႀကီးတစ္ပါး၊ ရဟန္းေတာ္ တစ္ပါးေတာင္မွ မေကာင္းဆိုး၀ါး သားစိမ္၊ ငါးစိမ္းစားတဲ့ သရဲဘ၀ ေရာက္ေသးရင္ ေယာဂီတို႔ေစာင့္တဲ့ ငါးပါးသီလ၊ ရွစ္ပါးသီလ ကုသိုလ္ စိတ္ခ်ရပါ့မလား။ စိတ္မခ်ရပါဘုရား”ဆိုတဲ့ စကားကို မစိုးရိမ္ စာသင္သားက ေအာက္ပါအတိုင္း တံု႔ျပန္ထားပါတယ္။

“၄င္းေရးသားခ်က္အတိုင္း မွန္မမွန္ သံသယျဖစ္ဖြယ္ရွိသည္။ မည္သည့္ က်မ္းဂန္အရ ေရးသားထားသည္ကို ေတာင္းဆိုရန္ သင့္ေလ်ာ္ပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ ကုသိုလ္ ေၾကာင့္ အပါယ္ ပဋိသေႏၶ ျဖစ္ရျခင္း မည္သည္မရွိေကာင္းေပ”တဲ့။

မစိုးရိမ္စာသင္သားရဲ႕ တုန္႔ျပန္ခ်က္စကားဟာ သံသယငွက္ငယ္ကို လက္ထဲမွာ ဆုပ္ကိုင္ ေ၀ဖန္ထားတာျဖစ္ပါတယ္။ ေျပာသူကလည္း မိမိတကယ္ မသိတဲ့ အရာေတြကိုပဲ အႀကိမ္ႀကိမ္ ထပ္ေျပာေနတယ္။ သည္လို ေျပာေနတာဟာ သႏၵိ႒ိက တရားဂုဏ္ေတာ္ ခ်ိဳ႕တဲ့ ေနတာကို သတိျပဳရမွာပါ။ ဗုဒၶဘုရား ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ တရားေတာ္ေတြဆိုတာ သြကၡတဓမၼ၊ သႏၵိ႒ိကဓမၼ၊ အကာဠိကဓမၼ၊ ဧဟိပႆိကဓမၼ၊ ၾသပါေနယ်ိကဓမၼ၊ ပစၥတၱံေ၀ဒိတဗၺ ဓမၼေတြနဲ႔ ျပည့္စံုေသာ တရားေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သည္လို မဟုတ္တဲ့ တရားေတြဟာ ဗုဒၶဘုရား ေဟာၾကားတဲ့ တရားလံုး၀ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ သတိထားရမွာပါ။

ငါးပါးသီလ၊ ရွစ္ပါးသီလ တရားေတာ္ေတြဆိုတာ မိမိေလာကီလို က်င့္ရင္ ေလာကီလို ျဖစ္မွာပါ။ မိမိက ေလာကုတၱရာလို က်င့္ရင္ ေလာကုတၱရာပဲ ျဖစ္မွာပါ။ သီလဆိုတာ ဘာသာတရားတိုင္းမွာ ရွိပါတယ္။ ရွိလည္း ရွိသင့္တဲ့ ကိုယ္က်င့္တရားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သီလ ဆိုတဲ့ ကိုယ္က်င့္တရား မပါဘဲ ဘာသာတရားတည္ေဆာက္လို႔ မရပါဘူး။ ဘာသာတရား အသီးသီးရဲ႕ သီလတည္ေဆာက္မႈ ရည္ရြယ္ခ်က္ျခင္းကေတာ့ ျခားနားပါတယ္။

ခရစ္ယာန္ေတြက ေသၿပီး ဘုရားသခင္နဲ႔ ေပါင္းစည္းႏိုင္ဖို႔နဲ႔ ဘာမွ်မျဖစ္ျခင္းငရဲသို႔ မက်ေရာက္ဖို႔ သီလေဆာက္တည္ပါတယ္။

အစၥလာန္ေတြကလည္း ေသၿပီး ဘုရားသခင္ႏိုင္ငံေရာက္ဖို႔နဲ႔ ဘာမွ်မျဖစ္ျခင္း ငရဲသို႔ မက်ေရာက္ဖို႔ သီလေဆာက္တည္ပါတယ္။ သူတို႔ကေတာ့ သူတို႔ ကိုးကြယ္ေသာ ဘာသာ ေစာ္ကားသူကို သတ္ရင္ ဘုရားသခင္ႏိုင္ငံ တိုက္ရိုက္ေရာက္တယ္ဆိုတဲ့ အယူရွိေသးတယ္။

ဟိႏၵဴေတြကလည္း ေသၿပီး မဟာျဗဟၼာႀကီးနဲ႕ ေပါင္းစည္းဖို႔၊ ေျမႀကီးေအာက္က ငရဲမွာ မက်ေရာက္ဖို႔ သီလ ေဆာက္တည္ပါတယ္။

အမ်ားသိ ဗုဒၶဘာသာေတြကလည္း ေသၿပီး လူခ်မ္းသာ၊ နတ္ခ်မ္းသာ၊ ျဗဟၼာခ်မ္းသာ ခံစားရဖို႔၊ ေျမႀကီးေအာက္က ငရဲမွာ မက်ေရာက္ဖို႔ သီလေဆာက္တည္ၾကပါတယ္။ သည္လို ေဆာက္တည္တဲ့ သီလေတြအားလံုး ေလာကီသီလေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ အေမွ်ာ္အေၾကာက္ေတြနဲ႔ တည္ေဆာက္တဲ့ သီလျဖစ္ေနလို႔ပါ။ သီလကို အေမွ်ာ္ အေၾကာက္နဲ႔ တည္ေဆာက္တာဟာ မခိုင္ျမဲႏိုင္ပါဘူး။

ေနာင္ဘ၀ နတ္ခ်မ္းသာလိုခ်င္လို႔  ရည္ေမွ်ာ္ေဆာက္တည္တဲ့ သီလဟာ ယခုဘ၀မွာပဲ သီလကိုဖ်က္လိုက္ရင္ ရမဲ့ေကာင္းက်ိဳးေတြက သိပ္မ်ားလြန္းတဲ့အခါ သီလကို ဖ်က္တတ္ ၾကပါတယ္။ ေနာင္ဘ၀ငရဲ က်ရမွာေၾကာက္လို႔၊ ငရဲဒုကၡေၾကာက္လို႔ ေဆာက္တည္တဲ့ သီလဟာလည္း ယခုဘ၀မွာပဲ ဆင္းရဲဒုကၡၾကံဳတဲ့အခါ သီလဖ်က္လို႔ လြတ္ေျမာက္မယ္ဆိုရင္ ယခုဘ၀မွာပဲ သီလကို ခပ္လြယ္လြယ္ ဖ်က္တတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အေမွ်ာ္အေၾကာက္နဲ႔ ေဆာက္တည္တဲ့ သီလဟာ မခိုင္ျမဲဘူးလို႔ ဆိုလိုတာပါ။

သီလကို ခိုင္ျမဲေအာင္ ေဆာက္တည္နည္းကို စတင္သိသူဟာ ကမၻာေပၚမွာ ဗုဒၶဘုရား တစ္ပါးတည္းသာ ရွိတာပါ။ ဘယ္ဘာသာမွာမွ သီလကို ခိုင္ျမဲေအာင္ ေဆာက္တည္နည္းကို မသိပါဘူး။ သီလခိုင္ျမဲမႈ မရွိတဲ့ အေျခအေနေတြျဖစ္ပြားေနရတာဟာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ တဏွာ၊ မာန၊ ဒိ႒ိဆိုတဲ့ ကိေလသာ အေၾကာင္းရင္းေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ရတာပါ။ သည္ကိေလသာ တရားဆိုးေတြသာ လူမွာ ပူးကပ္ျခင္း မခံရဘူးဆိုရင္ လူဟာ သီလနဲ႔ ျပည့္စံု ေနမွာပါ။ အျပန္အလွန္ သေဘာတရားနဲ႔ ေျပာမယ္ဆိုရင္ သီလနဲ႔ ျပည့္စံုသူမွာ ကိေလသာတရားဆိုးေတြ လူမွာ ပူးကပ္ယွဥ္သန္ခြင့္ မရပါဘူး။ ဆက္ေျပာမယ္ဆိုရင္ ကိေလသာတရား ဆိုးေတြကို လက္ခံသိမ္းပိုက္ထားတယ္ ဆိုတာကလည္း ကိေလသာ တရားဆိုးေတြေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြမွာ စြဲမက္သာယာေနလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိေလသာေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြဟာ သတိမကပ္သူအတြက္ စြဲမက္စရာ ျဖစ္တာအမွန္ပါ။ သည္ျဖစ္ရပ္ေတြကို စြဲမက္စရာလုိ႔ ျမင္တာဟာလည္း အျမင္မွားပါ။ သည္အျမင္မွားကို ဖယ္ရွားႏိုင္မယ္ဆိုရင္ ကိေလသာေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြအေပၚမွာ အမွန္အတိုင္းပဲ ေတြးတတ္၊ ေခၚတတ္ သံုးသပ္တတ္ေတာ့မွာပါ။ မွန္မွန္ကန္ကန္ ေတြးေခၚသံုးသပ္တတ္ၿပီဆိုရင္ ကိေလသာေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြကို အျပစ္ျမင္ႏိုင္ေတာ့မွာပါ။ သည္လိုျမင္ၿပီဆိုရင္ သည္အျဖစ္ေတြ မျဖစ္ပြားရေအာင္ ၀ါယမစိုက္ထုတ္ ႀကိဳးစားပါေတာ့မယ္။ ႏိုးႏိုးၾကားၾကား သတိေတြ ထားေနပါေတာ့မယ္။ တည္တည္ၾကည္ၾကည္ ေနပါေတာ့မယ္။ ဒါဆိုရင္ ကိေလသာေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ အျဖစ္ဆိုးေတြ ရမွာမဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။

သည္လို ကိေလသာေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ အျဖစ္ဆိုေတြ ျဖစ္ခြင့္မရတာဟာ နိစၥသီလ ျဖစ္တာပါ။ ေလာကုတၱရာ သီလျဖစ္တာပါ။ သည္လို ေလာကုတၱရာ သီလတည္ေဆာက္နည္းကို စတင္သိတာဟာ ကမၻာေပၚမွာ ဗုဒၶဘုရား တစ္ပါးတည္းသာ ရွိတာပါ။ သည္ေတာ့ ဗုဒၶဘုရားညႊန္ျပတဲ့ နည္းအတိုင္း ေလာကုတၱရာ သီလကို တည္ေဆာက္ ႏိုင္သူျဖစ္ၿပီဆိုရင္ ထိုသူဂတိျမဲၿပီလို႔ ေျပာရေတာ့မွာပါ။ ထိုသူဟာ ေနာက္ထပ္တစ္ႀကိမ္ အပါယ္ ပဋိသေႏၶ ေနျခင္းေဘးဆိုးမွ စိတ္ခ်လက္ခ် လြတ္ေျမာက္ႏိုင္ၿပီလို႔ ေျပာရေတာ့မွာပါ။

 

ဦးဇင္းဆီကို သည္စာအုပ္ေရာက္လာပါတယ္။ ဖတ္ရႈၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္း/ျပင္မွ သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ ဒကာ/ဒကာမမ်ား ေလ့လာသိရွိၿပီး၊ သံုးသပ္ႏိုင္ၾကေစရန္။

ဆက္လက္တင္ျပပါအံုးမည္။

About uzin

has written 14 post in this Website..