စာတလုံးသည္ စကားမ်ားစြာေျပာပါသည္။ ေျပာေသာစကားမ်ားသည္ အဓိပၸါယ္္မ်ားစြာႏွင့္ေကြ ့ေကာက္ေနႏုိင္သည္။ ရွင္းေျဖာင့္ေစႏိုင္သည္။ အေတြးမ်ားစြာေပးႏိုင္သည္။ အျမင္မ်ားစြာ ေတြ႔ႏိုင္သည္။

အကၡရာ

ဤေျမကမ ၻာေပၚတြင္ သတ္ပံုျဖင့္စာေရးနည္းကို လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္(၅၄၀၀)ကတည္းက ဆုေမးရီးယန္း(ယခု အီရတ္ေတာင္ပိုင္း)တြင္သံုးစြဲေနခဲ့သည္ဆိုသည္။ ထိုေနာက္ တဆင့္တက္၍ ဘီစီ ၁၀၀၀(လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္၃၀၀၀) ခန္႔တြင္ အီဂ်စ္၌ အကၡရာျဖင့္စာေရးနည္းေပၚေပါက္လာကာ အိႏၵိယတြင္မူ ျဗဟၼီအကၡရာမွာ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ ၂၈၀၀ ေက်ာ္က စတင္အသံုးျပဳျခင္းျဖစ္သည္။

ျမန္မာစာေပ၏သမိုင္းအစမွာ ေဂါတမဗုဒၶ၏ ႏႈတ္ကပါဌ္ေတာ္ကို စာျဖင့္ခ်ေရးႏိုင္ေသာ ဗုဒၶစာေပေခတ္( ျမတ္စြာဘုရား  ပရိနိဗၺာန္စံျပီး အႏွစ္ ၄၀၀ ေက်ာ္)မွ စခဲ့သည္ျဖစ္သျဖင့္ လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္၂၀၃၅မွစတင္သည္ဆိုႏိုင္ပါမည္။  ဤမွ်သက္တန္းရွည္ၾကာလာေသာ စာေပတြင္ ကြန္႔ညႊန့္၊ေကြ႔၀ိုက္လွပခ်က္မ်ား မ်ားစြာရွိမည္ကိုကား ျငင္းဖြယ္မရွိျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
ျမန္မာတို႔၏ အင္း၊အိုင္၊ခလဲွ႔၊လက္ဖြဲ႔၊မႏၱန္၊ယၾတာ၊ဓါတ္ရိုက္၊ဓါတ္ဆင္တို႔သည္ အကၡရာ စာလံုးမ်ားကို အေျခခံ၍စီရင္ၾကသည္လည္း ျဖစ္ပါ၏။

ဥံဳ ..စဓဗ၀

အကၡရာစာလံုးမ်ားကို ဌာန္၊က႐ိုဏ္း၊ပယတ္ က်ေအာင္စီစဥ္ခ်ေရးလိုက္ျပီး အသံထြက္ရြတ္ဆိုလွ်င္ အင္အား၊စြမ္အင္မ်ားအျဖစ္ ေျပာင္းလဲ ျဖစ္လာႏိုင္ေပသည္။
စာလံုးတို႔၏ အသံထြက္ ၾကိမ္ႏႈန္း၊ နရီတို႔ကို အသုံးခ်ကာ ဂါထာမန္းမႈတ္ျပဳႏိုင္သည္။

ဟိႏၵဴျဗဟၼဏ ဘာသာ၏ ေ၀ဒက်မ္း ေလးပံုမွ အကၡရာ တခုျဖစ္သည့္ “ဥံဳ”သည္ မဟာျဗဟၼာ၊ ဗိႆႏိုးႏွင့္ ပရေမသြာ (သီ၀) နတ္မင္းႀကီး သံုးးပါးကို ရွိ္ခိုးပူေဇာ္ေသာ စကားတြဲတခုျဖစ္သည္။ ္။ “ဥံဳ မပါ ဂါထာ မျဖစ္” ဟုပင္ ျမန္မာမ်ား ေျပာစမွတ္ျပဳၾကေလသည္။

ေယးလ္ႏွင့္ ကယ္လီဖိုးနီးယားတကၠသိုလ္တု႔ိ၏ ၁၉၆၃ ျပဳစုဇယားအရ အဂၤလိပ္စာတြင္အင္အားအရွိဆံုး စာလုံးမ်ားကို ေအာက္ပါအတိုင္း ေဖၚျပထားသည္။
Easy, Results, Save, Discover, Guarantee, Safety, Health, Love, Money, Need, Proven, You.
အဆိုပါစာလုံးတု႔ိသည္ လူသားတို႔၏ဘ၀ကို မ်ားစြာခ်ယ္လွယ္ႏိုင္စြမ္းရွိသည္ကိုေတြးၾကည့္ သိသာပါလိမ့္မည္။

ျမန္မာစာတြင္လညး္ အင္အားရွိအကၡရာမ်ားစြာေတြ႔ႏိုင္သည္။ အထင္ရွားဆုံးယူျပရေသာ္ “စ၊ဓ၊ဗ၊၀” ျဖစ္သည္။ စ၊ဓ၊ဗ၊၀ ျဖင့္အင္းခ်သည္။အစီအရင္လုပ္သည္။ ၾကီး ၄ၾကီးေခၚကၾကီး ၊ ဃၾကီး ၊ ဏၾကီး ၊ ဠၾကီးတို႔ျဖင့္ ဓါတ္ရုိက္၊ဓါတ္ဆင္လုပ္ခဲ့ၾကသည္။ အကၡရာမ်ား စီစဥ္၊ဆင္ယင္၊တြဲစပ္လိုက္ေသာ အခါ ျဖစ္ေပၚလာမည့္တန္ခိုးသတၱိသည္ ႏိႈင္းတုျပ၍ပင္မရစေကာင္း..။
မိုးျပိဳသည္ကို တားသည္။ အသက္ကိုရွင္ေစႏိုင္သည္။ ေျမလွ်ိဳးႏိုင္သည္ ဟုပင္ တင္စားယံုကုိးခဲ့ၾကေလသည္။

Yes We Can အင္း

ျမန္မာကြ်န္ေခတ္ဦးတြင္ “၀ံသာႏု”ဟုေသာ စကားလံုး၊ ကြ်န္ေခတ္လယ္တြင္ “သခင္မ်ိဳးေဟ့ တု႔ိဗမာ” ေၾကြးေက်ာ္သံတို႔သည္ ျမန္မာတို႔ကြ်န္စိတ္၀င္ပူးခံေနရျခင္းမွ ကုန္းရံုးထေစႏိုင္ခဲ့သည္။
၁၉၆၂ အာဏာသိမ္းစစ္ေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးေန၀င္း၏ “ဓါးကိုဓါးခ်င္း၊ လွံကိုလွံခ်င္း ”စကားသည္ စစ္တပ္ႏွင့္လူထုၾကား၌ လြဲမွား၊ခြဲျခားအသိမ်ား ျဖစ္ေစခဲ့သည္။
၂၀ ရာစုေႏွာင္းပိုင္းတြင္ကား “အမ်ားျပည္သူ သေဘာမတူတဲ့ အမိန္႔အာဏာဟူသမွ် တာ၀န္အရဖီဆန္ၾက” သည္ ႏိုင္ငံေရးအတိုက္အခံတို႔၏ အဓိကကိုင္ဆြဲထားရာ မူ၀ါဒ၊ ေဆာင္ပုဒ္ျဖစ္လာေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ မတ္လ ၂၉ ရက္ေန႔က အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ ့ခ်ဳပ္မွ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ေရာက္ရန္ မွတ္ပံုတင္ျခင္းထပ္မျပဳဟု ဆုံးျဖတ္ခဲ့သည္ျဖစ္ႏိုင္သည္။

အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၏လက္ရိွသမၼတအုိဘားမားသည္ Change, Yes We Can တို႔ျဖင့္ သမၼတရာထူးလက္၀ယ္ယူႏိုင္ခဲ့သည္မဟုတ္ပါေလာ၊ အဆိုပါ ေဆာင္ပုဒ္ေၾကြးေက်ာ္သံတို႔ ေရြးေကာက္ပြဲမဲဆြယ္ရာသီ(၂၀၀၈ေႏွာင္းပိုင္း)တြင္ အေမရိကေနရာအႏွံ ့၌ ျမင္ေတြ႔ေနရျခင္းသည္ ထိုအခ်ိန္က ႏိုင္ငံသားတို႔၏ ယံုၾကည့္မႈႏွင့္ျဖစ္လိုမႈကိုလည္းျပေနသည္။
ျမန္မာ့ေလာကီပညာရပ္ျဖင့္ ျမင္ၾကည့္ေသာ္ တိုက္ဆိုင္ျဖစ္သြားေသာ အင္းခ်၊ဓါတ္ဆင္ျခင္း တမ်ိဳးသာတည္း။

အေမရိကန္သမၼတ အဆက္ဆက္တို႔၏ ႏိုင္ငံေက်ာ္မိန္႔ခြန္းမ်ားသည္ ကိုယ္တိုင္ေရးမဟုတ္မူပဲ တတ္သိပညာရွင္တဦး(သု႔ိ)တဖြဲ ့က ေရးသားရသည္သာျဖစ္ပါသည္။
လူအမ်ား၏စိတ္ဓါတ္ကို လြမ္းမိုးဆြဲငင္ယူရန္ ႏိုင္ငံေရးသမားက ဟန္ႏွင့္မာန္ႏွင့္ ေဟာေျပာစည္းရံုးႏိုင္ေသာ္ျငား အကၡရာ စာလံုးမ်ားစီစဥ္မႈကိုမူ စာေရးဆရာမ်ား သတင္းသမားမ်ား၊ စိတ္ပညာရွင္မ်ား စသည့္တတ္သိပညာရွင္မ်ားကပိုမို ကြ်မ္းက်င္ေလသည္။

ထို႔အျပင္ ကမ ၻာ့ႏိုင္ငံေရးသမားေကာင္းတို႕၏ ျဖစ္စဥ္တို႔ဘ၀တုိ႔ကို ေလ့လာၾကည့္လွ်င္ စာအုပ္ေရးသား ထုတ္ေ၀ျခင္းသည္ ေခါင္းေဆာင္၏ အရည္အခ်င္းျပယုတ္တခုျဖစ္လာေနသည္ကို ေတြ႔ရ၏။ ဦးေဆာင္မည့္သူတို႔သည္ အကၡရာ စာလံုး၊စာအုပ္စာေပတို႔ႏွင့္ ရင္းႏွီးကြ်မ္း၀င္ရွိရေပမည္။

စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ေၾကာ္ျငာသည္အလြန္အေရးၾကီးသည္ဟု လူတိုင္းသိေနၾကသည္ ။ အထိေရာက္ဆုံးေၾကာ္ျငာမ်ားတြင္ အလွဆံုးစာလံုးကေလးမ်ား ပါ၀င္ေနပါသည္။ ဥပမာ။  ။ ကမ ၻာ့စိန္အုပ္စုၾကီးျဖစ္ေသာ DeBeers ေၾကာ္ျငာကိုၾကည့္လွ်င္ A diamond is forever ကိုသတိထားမိပါလိမ့္မည္။ ထိုစာလံုးတြဲေလးေၾကာင့္ပင္ တကမ ၻာ့လံုးရွိ စံုတြဲမ်ားမွ စိန္သည္ လိုခ်င္ေသာအရာ  အျဖစ္ လက္ခံေနၾကရသည္မဟုတ္ပါလား..။
၂၀ ရာစု၏ အထင္ရွားဆုံးစကားလံုးအခ်ိဳ ့ကို ခ်ျပလိုသည္။ စာဖတ္သူတို႔ အေတြးနက္နက္ထားကာ ေတြးၾကပါေလ။
I love New York. (1977) Got milk? (1993) Think different. (1998)

ပညာသည္မ်ား အတြက္သာ…

ေရွးျမန္မာတု႔ိသည္ အင္း၊အိုင္၊ခလဲွ႔၊လက္ဖြဲ႔ တို႔ခ်ရာတြင္ သာမညလူသားတို ့မထိမတို႔ စေကာင္း ဟုဆရာစားခ်န္ကာထားခဲ့ၾကသည္။ ရည္ရြယ္သည္မွာ သာမန္လူသားတိ႔ုအတြက္မဟုတ္မူပဲ ထူးျခားသူ၊ပါရမီအထံုရွိသူတု႔ိအတြက္သာ ျဖစ္ေလသည္။ အဆိုပါအျမဳေတစိတ္ေၾကာင့္ပင္လားမဆိုႏိုင္..

ျမန္မာတို႔သည္ တတ္သိပညာရွင္ျဖစ္လိုျခင္း၌ အထံုပါရမီ နည္းၾကသလို၊လိုအပ္ပါလွ်င္လည္း ပညာရွင္တို႔ထံမွအကူအညီပံပိုးမႈ ရယူျခင္း၊ ေတာင္းခံျခင္းတု႔ိ၌ အားနည္းၾကသည္ကိုသတိထားမိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေၾကာ္ျငာမ်ား၊ ေဆာင္ပုဒ္မ်ား၊ ေၾကြးေက်ာ္သံမ်ားတု႔ိသည္ ပိုင္ရွင္၊ေခါင္းေဆာင္၊စတင္ဖန္တီးသူတို႔၏ စိတ္ခံစားမႈသက္သက္မွသာ ထြက္လာသည္မ်ားေလ၏။ ဥပမာ။  ။ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ေအာ္စကာဆု တင္ၾကိဳတစ္ေျပးခံရေသာ Burma VJ သည္္အလြယ္ဆံုး ျပႏိုင္မည့္ ျဖစ္စဥ္တခုျဖစ္သည္။ တိုတုိလြယ္လြယ္ေျပာရလွ်င္ Saffron Revolutionဟူေသာ ကမ ၻာ့အသိအမွတ္ျပဳ အေရာင္ေတာ္လွန္ေရး၏အမည္ကို ထိထိေရာက္ေရာက္ယူသံုးထားမႈ မရိွျခင္းသည္ မီဒီယာေရးရာအရ တြန္းအားေပးျခင္း ၊ ဖိအားယူျခင္းတု႔ိတြင္ အားနည္းမႈရွိသြားသည္ဟု သံုးသပ္မိသည္။

ထပ္ဆင့္ေရးျပရပါလွ်င္ အဆုိပါ အေရာင္ေတာ္လွန္ေရးအမည္သည္ ကမ ၻာသိ ျဖစ္ပါေသာ္လည္း ျမန္မာသာသိ၍ျမန္မာႏွင့္သာဆိုင္သည့္ အဓိပၸါယ္္္မကိုက္ညီေသာဘာသာျပန္မႈ တြင္က်ယ္အသံုးမ်ားသြားျခင္းသည္ ကမ ၻာအႏွံ႔ရွိ သကၤန္းစည္း ရဟန္းသံဃာတို႔၏ အင္အားစုၾကီးကို ဆြဲေဆာင္စည္းရံုးႏိုင္မႈ လြတ္သြားေစသည္ဟု ထင္ပါသည္။ အဆိုပါ စကားလုံးမ်ားအေၾကာင္းႏွင့္ ေအာင္ျမင္မႈ က်ဆုံးမႈတို႔ကို ေနာင္ အႏွစ္ ၅၀-၁၀၀တြင္သမိုင္းက ျပန္ေျပာေနပါလိမ့္မည္။

အကၡရာ၏မာယာ

အကၡရာစာလုံးတို႔တြင္ အဓိပၸါယ္္မ်ားစြာရွိသည္။ မာယာၾကြယ္သည္။တလံုးခ်င္းစီကို ေလာကီပညာျဖင့္ ထိထိေရာက္ေရာက္ စီရင္သံုးႏိုင္ပါလွ်င္ ငလွ်င္ေဘးကိုတားႏိုင္သည္။ ေသေဘးကို ကြင္းေစႏိုင္သည္။ မိုးပ်ံႏိုင္သည္  ဟု ျမန္မာတို႔ မိရိုးဖလာအစဥ္အဆက္ ယံုၾကည္ခဲ့ၾကေသာ္ျငား…
ထိပ္တန္းအေရးအေၾကာင္းၾကီးမ်ားတြင္ အင္းက်ိဳး၊ စည္းေပါက္၊ ဓါတ္ေပ်ာက္ အာနိသင္ျပယ္မႈ တို႔မ်ားလွသည္ကို ျမန္မာ့သမိုင္းျဖစ္ရပ္ ျဖစ္စဥ္တို႔အားသံုးသပ္ၾကည့္မိ ေတြ႔ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။
ျမန္မာသည္ လြန္ခဲ့ေသာ ရာစုႏွစ္တြင္ မ်ားစြာက်ရႈံးေနခဲ့ပါသည္။
အကၡရာတို႔၏“မာယာ”ကို အမိအရ သိမ္းၾကံဳးယူငင္ သံုးတတ္သူတို႔ အမွန္တကယ္လိုေနျပီျဖစ္ပါသတည္း။   ။

kai

About kai

Kai has written 930 post in this Website..

Editor - The Myanmar Gazette || First Amendment – Religion and Expression - Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances.